«نون‌ خ» در نوروز اول شد
اعلام نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما

«نون‌ خ» در نوروز اول شد

پخش نون‌خ‌۴ در نوروز و در ماه رمضان۱۴۰۲ با موفقیت همراه بود چنان‌که علاوه بر مخاطب تلویزیون توانست در تلوبیون بالاترین تماشا را در چند سال اخیر رقم بزند و به رکورد هفت میلیون بیننده برسد.
کد خبر: ۱۴۰۴۳۳۹
نویسنده احسان رشیدی - نویسنده و منتقد

این سریال نمایی ازتلاش مدیران تلویزیون برای نزدیک شدن به روستانشینان غرب کشور است؛ بخشی از ملت بزرگ ایران که در سال‌های دفاع‌مقدس سنگرداران مقاومت در برابر دشمن بعثی بوده‌اند و شهیدان زیادی را در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب جدایی‌طلب در این مناطق داده‌اند که از دل همین روستاها برآمده بودند. این سریال ادای دینی است به مردم کرد و لبخندی را به لبان این مردم می‌آورد تا سختی‌های کار مزرعه، گلخانه و دامداری را برای چند لحظه فراموش کنند و به دنیای نورالدین خان‌زاده و خانواده‌اش بیایند.

نکته مثبت نون‌خ۴، پرداختن به سنت‌های مردم کردنشین است که این روستاها فرصتی برای دیده شدن در قاب سیمای ملی را به‌دست آورده‌اند تا خود را جزو بزرگی از خانواده تلویزیون بدانند. از طرفی هر سری از سریال نون خ، بازیگران جدیدی را معرفی می‌کند. در سری جدید، امیر سهیلی که سابقه بازی در سریال‌های کودک و نوجوان بسیاری را داشت به‌عنوان رامین شکارچی توانست یک بازیگر مؤثر در نقش کلیدی باشد.

مسیر داستان و ساخت یک پی‌رنگ برای نون خ و شخصیت‌های مختلف باعث شده مخاطب منطقه‌ای بتواند با سریال راحت ارتباط برقرار کند. شخصیت‌ها برای او قابل‌لمس است و اعضای سریال را مانند عضوی از شهر خودشان می‌پذیرند. روستا در سریال نون خ، نمادی از کل کشور است.

تصویری که سعید آقاخانی در این روستا ترسیم کرده، نماد کلی از جامعه فعلی است، نمادپردازی‌ها را به‌درستی انجام داده و با چاشنی کمدی موقعیت، شخصیت‌ها و دیالوگ‌های آن را پرورانده است. نون‌خ سعی داشته از دریچه دیگر به موضوعات بپردازد ازجمله درگیری‌های قومی و قبیله‌ای. با زبان طنز این اشتباهات را مطرح می‌کند و پیامش این است که برخی دعواها آن‌قدر کوچک است که خودشان هم نمی‌دانند منشأ اصلی آن کجا بوده است.

برابری، دیگر محور مهم سریال است، چه از ده بالا باشیم و چه از ده پایین، یک دین داریم و همه انسان هستیم. وقتی حرف از کمک کردن می‌شود دیگر صحبت از ده بالا و پایین نیست بلکه حرف از انسانیت و نجات انسان‌ها به میان می‌آید. هنوز انسانیت زنده است و در این میان نورالدین که از دروغ و نیرنگ دوری می‌کند، میاندار است. نون خ بدون توهین به اقوام و چنگ انداختن به شوخی‌های نامتعارف از مخاطب خنده می‌گیرد. در سریال نون خ، اشاره‌های زیرکانه‌ای به شورای عقلا می‌شود که در دهه۶۰ وجود داشت.

در روستا شورای عقلا شکل می‌گیرد و اشارات ظریفی به اتفاقات تاریخی ـــ سیاسی می‌کند که نیاز به چند بار دیدن دارد تا مخاطب به این نکات سیاسی برسد. عوامل نون خ در این سریال نکات دقیقی را به ظرافت انتخاب کردند که مخاطب باید با دقت این سریال را ببیند تا به نکات اصلی دست یابد.

فراموش نمی‌کنیم نون خ۴ در برهه حساس پسا اغتشاش و درگیری‌ها ساخته شد. آشوبگران انتظار داشتند بازیگران کرد از نون خ۴ کناره‌گیری کنند تا تحریم هنر را به‌گونه‌ای رقم بزنند ولی نتوانستند نقشه خود را عملی کنند و در مقابل، گونه‌ای از جهاد تبیین در عرصه هنر و رسانه را در این سریال شاهد بودیم.

آنها بی‌شک با موفقیت در برابر دشمنان وطن استقامت کردند و هنر خود را بروز دادند. به تلویزیون آمدند تا بتوانند حرف مشترک خود را بیان کنند. تحریم نکردن رسانه‌ملی که متعلق به فرد فرد مردم ایران است، نشان از یک همدلی در هنرمندان این سریال دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها