تقصیر خدا چیست که با او لجبازی می‌کنی؟
شیخ‌حسین انصاریان در بخشی از سخنان شب قدر پیرامون بدحجابی عنوان کرد

تقصیر خدا چیست که با او لجبازی می‌کنی؟

دیروز شهر مثل هر روز بود، مردم می‌آمدند و می‌رفتند، خودروها در تردد بودند، حمل‌ونقل عمومی مشغول جابه‌جایی مسافران بود و شهر همانی بود که هر روز بود.
دیروز شهر مثل هر روز بود، مردم می‌آمدند و می‌رفتند، خودروها در تردد بودند، حمل‌ونقل عمومی مشغول جابه‌جایی مسافران بود و شهر همانی بود که هر روز بود.
کد خبر: ۱۴۰۴۲۰۹
نویسنده آوید طالبیان - گروه جامعه

باحجاب‌ها هم مثل همیشه حد نگه داشته و در لاک عفاف خویش فرو رفته بودند، بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها نیز مثل روزهای دیگر مشغول کار خودشان بودند؛ مشغول قانون‌شکنی و تغییر چهره جامعه مطابق میل خویش. دیروز همان شنبه‌ای بود که مدتی است پلیس وعده‌اش را داده بود، شنبه‌ای که دوربین‌های نظارتی شهر جای حضور فیزیکی پلیس را گرفتند تا به‌جای درگیری‌های چالش‌برانگیز، این دوربین‌ها و تکنولوژی باشد که سره را از ناسره تشخیص می‌دهد. بااین‌حال عده‌ای بدون بیم در شهر با لباس‌های فاصله‌دار با عرف و بدون حجاب سر حضور داشتند، عده‌ای هم از ماسک یا کلاه‌های نقاب‌دار برای پوشاندن چهره بهره برده بودند تا دوربین‌ها تشخیص ندهند آنها که هستند.

دیروز یک شنبه معمولی اما خاص بود که حالا نمی‌دانیم کسانی که چهره‌های خود را پوشانده‌اند تا قانون عفاف و حجاب و ثبت دوربینی تخلفات را دور بزنند چگونه باید در مقابل قانون پاسخگو باشند.

آنچه قرار است اتفاق بیفتد
درباره آنچه قرار است از این به بعد در راستای اجرای قانون عفاف و حجاب روی دهد در روزهای اخیر زیاد گفته شده است. حالا همه می‌دانند که دوربین‌های سطح شهر که به گفته رئیس پلیس کشور هیچ خطایی ندارند، قانون‌شکنی را ثبت می‌کنند. سپس پیامکی به فرد مورد نظر با این مضمون ارسال می‌شود: «بانوی محترم شما در تاریخ ... در محل ... برابر تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم کشف‌حجاب در انظار عمومی شده‌اید. این پیام به منزله اخطار اولیه برای شما ارسال می‌شود و در صورت اصرار به تکرار جرم کشف‌حجاب و بدن‌نمایی برابر قانون با شما برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.»برخورد قضایی نیز در متن قانون آمده که از حبس و جزای نقدی تا شلاق را شامل می‌شود. به غیر از این افراد، کسانی که در خودرو کشف‌حجاب می‌کنند نیز مشمول قانون خواهند شد و این تلقی که خودرو حریم شخصی است محلی از اعراب ندارد. افراد شاغل در صنوف مختلف نیز اگر در محل کار خویش بدون حجاب حاضر شوند مشمول همین برخورد خواهند شد. البته نکته مهم این است که اگر برای شخصی به‌عنوان مرتبه اول پیامک ارسال شود و وی به آن معترض باشد و اعتراض خود را به همان سرشماره ارسال کند بدون هیچ قید و شرطی اعتراض وی پذیرفته خواهد شد اما برای دفعات بعد چنین چشم‌پوشی‌ای در کار نخواهد بود.

چرا برخورد با بی‌حجابی؟
حجاب یک واجب شرعی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، بدحجابی یک حرام شرعی و سیاسی. درباره حرام سیاسی بودن بدحجابی عده‌ای این‌گونه تعبیر کرده‌اند که «وقتی نگاه دشمن به حجاب زنان این مرز و بوم حکم پرچمی را دارد که همواره در اهتزاز است و همچون موشک به سمت دشمن شلیک می‌شود، باید هم کشف‌حجاب را علاوه بر حرام شرعی، یک حرام سیاسی دانست.» البته برخورد با این حرام سیاسی و شرعی این‌بار گویا از جنسی متفاوت است چراکه رئیس‌جمهور نیز اذعان داشته: «دولت در موضوع عفاف و حجاب به‌دنبال حل مساله با نگاه فرهنگی است، چراکه دشمن با برنامه‌ریزی قصد دارد آن را به یک موضوع امنیتی تبدیل کند و دولت نیز با برنامه‌ریزی قطعا اجازه تحقق خواست دشمنان را نخواهد داد.»
بااین‌حال برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی به‌عنوان یک مطالبه عمومی همواره مد نظر بخش زیادی از جامعه بوده و هست که به علت ریشه‌دار بودن حجاب در فرهنگ ایرانی ــ اسلامی، حرکت در غیر از مسیر آن می‌تواند تبعاتی داشته باشد. درباره این تبعات ما با حجت‌الاسلام دکتر سیدامیرعباس عبداللهی، جامعه‌شناس و کارشناس مذهبی گفت‌وگو کردیم که درواقع همان دغدغه‌های دغدغه‌مندان جامعه را مطرح می‌کرد. وی گفت: «اولین نتیجه رواج بدحجابی در جامعه شکسته‌شدن مرزهای عفاف در جامعه است و دیگر نمی‌توانیم ادعا کنیم که جامعه‌ای اخلاق‌مدار داریم. همچنین چشم‌پوشی از نامحروم نیز غیرممکن می‌شود که این نیز می‌تواند یکی از تبعات ماجرا با تبعات منفی زیاد باشد.»

چرا کشف‌حجاب جرم است؟
عبدالصمد خرم‌آبادی - معاون دادستان کل کشور
جرم «کشف‌حجاب» یکی از جرایم مشهود است و مأموران انتظامی مکلفند در اجرای تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و قسمت اخیر ماده ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری مرتکبان جرایم مشهود را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذی‌صلاح قضایی معرفی نمایند. اخیرا طی بخشنامه‌ای از سوی دادستانی کل کشور به پلیس دستور داده شده است در سراسر کشور با قاطعیت با جرم کشف حجاب برخورد کند.مجازات جرم کشف‌حجاب ازجمله مجازات‌های درجه ۸ است، بنابراین به موجب مواد ۳۴۰ و ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری به این جرم مستقیما در دادگاه کیفری ۲ رسیدگی می‌شود و رأی دادگاه قطعی و غیرقابل‌تجدیدنظر است.مجازات جرم تشویق و ترغیب دیگران به کشف‌حجاب بسیار سنگین‌تر از جرم کشف‌حجاب است، چراکه تشویق و ترغیب به کشف‌حجاب یکی از مصادیق بارز تشویق به فساد محسوب می‌شود و مجازات تشویق به فساد به موجب بند (ب) ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی یک تا ۱۰سال حبس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها