امید به کرم جواد ولایت
نگاهی به تابلوی «جواد الشهید» حسن روح‌الامین

امید به کرم جواد ولایت

«جام‌جم» برنامه‌های فرهنگی بزرگ‌ترین رویداد دینی کشور را مرور می‌‌کند

رویکرد تبیینی نمایشگاه قرآن‌ کریم

بزرگ‌ترین رویداد دینی کشور امسال در‌حالی سی‌امین دوره خود را با شعار «می‌خوانمت» از شنبه ۱۲فروردین آغاز کرد که تمرکز اصلی‌اش بر بهره‌گیری از قدرت هنر در فرهنگسازی آموزه‌های دینی برای نسل جدید به‌ویژه کودکان و نوجوانان بود.
کد خبر: ۱۴۰۳۶۹۳

برگزاری تماشاخانه‌های سیار، همایش‌های شعر، رونمایی از نماآهنگ و موسیقی، برپایی غرفه‌های فرهنگی و صنایع دستی و‌... از‌جمله برنامه‌های جذاب و پرمخاطبی بود که در این روزها مبزبان مهمانان حاضر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌ کریم هستند.

غرفه‌ صنایع‌دستی پرمخاطب‌ترین بخش نمایشگاه

یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم امسال غرفه‌ فرهنگی و صنایع‌دستی است که در انتهای راهروی اصلی سالن مصلی تهران قرار گرفته است. در این غرفه علاقه‌مندان می‌توانند شاهد هنرهایی همچون آینه‌کاری، گچبری، نقره‌سازی، خط و سنگ، گل مرغ و نقاشی ایرانی، پارچه قلم‌کاری، فیروزه‌کوبی، میناکاری، پته‌دوزی، معرق رنگ‌بندی، قلم‌زنی، خاتم‌کاری، معرق چوب، سفال و سرامیک، معرق خط، گلیم‌سوزنی، منبت‌کاری، طلا‌کوبی فلز، ساقه گندم، خط روی گلیم، پارچه زربفت، تراش کریستال، مشبک فلز، قلم‌زنی، تذهیب‌گری، حکاکی روی شیشه و‌... باشند.

نمایش، رکن مهم فرهنگسازی

بهره‌گیری از توان نمایش، از‌جمله ابتکاراتی است که مسئولان قرآنی نمایشگاه نشان دادند به‌خوبی از آن برای فرهنگسازی استفاده می‌کنند. علاقه‌مندان به تئاتر می‌توانند در چند غرفه شاهد نمایش‌های دینی باشند. تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روبه‌روی در شماره ۱۷(در اصلی) مصلی امام خمینی(ره) برپا شده است. ‌برنامه‌های این تماشاخانه بعد از اذان مغرب شروع و تئاتر عروسکی با اجرای داستان معروف «کلوچه‌های خدا» شروع می‌شود. این تئاتر برگرفته از کتاب داستانی از کلر ژوپرت است. داستان آن درباره بچه خرسی است که از خواب زمستانی بیدار شده و با دیدن سرسبزی و زیبایی دنیا می‌خواهد از خدا تشکر کند اما راه مناسب این کار را بلد نیست. تا این‌که کلاغی پیشنهاد عجیبی به او می‌دهد و مسیر داستان ادامه پیدا می‌کند. این داستان در فضایی فانتزی و رئال برای بچه‌ها مفهوم خداشناسی را ساده می‌کند.در بخش ترویج صحیفه سجادیه نیز سه نمایش از زندگی امام سجاد‌(ع) و صحیفه سجادیه در نمایشگاه قرآن روی صحنه رفتند. در غرفه آیات نیز که مرتبط با کودکان و نوجوانان است هر شب نمایش عروسکی«ماهی رنگین‌کمان» را چندین‌بار و با فاصله زمانی نیم ساعته اجرا می‌کنند.

نشست‌های روزانه شعرهای قرآنی

نشست‌های «شعرهای قرآنی حافظ» با همکاری بخش هنر و ادب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همراه با شعرخوانی شاعران برجسته و با هدف بررسی نسبت میان مفاهیم قرآن و احادیث با ادبیات فارسی در بخش ترویج صحیفه سجادیه برگزار می‌شود.

در این نشست‌ها، مفاهیم متنوع قرآن و معارف اهل بیت(ع) از بیان شاعران و ادیبان بررسی می‌شود.یکی از اقدامات خوبی که در حاشیه این نشست‌ها برگزار شد، ویژه‌برنامه «شعر و شهود» با حضور صحیفه‌سرایان و شاعران آیینی از‌جمله محمدعلی مودب دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر، ناصر فیض، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، سیدبشیر حسینی و دیگر شاعران و صحیفه‌سرایان بود و در آن شعرهایی در وصف امام حسن(ع)، امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه خوانده شد.همایش شعر علوی با محوریت مدح امام علی(ع) و نهج‌البلاغه نیز یکی دیگر از برنامه‌های آن بود.

محفل قصه‌گویی در غرفه آیات

کمی که در شبستان قدم بزنید به باغ آیات می‌رسید؛ بخشی که ویژه کودکان طراحی شده است تا از همان اوان کودکی، فرزندان خود را از راه‌های مختلف همچون نمایش، سرود و قصه‌گویی با مفاهیم قرآنی آشنا کنید. در ابتدای همین باغ آیات است که غرفه کانون با آن نشان پرنده‌ای روی شاخه‌ای شبیه به کتاب، خودنمایی می‌کند؛ غرفه‌ای کوچک و شاد با حضور اجراکنندگان نمایش و قصه‌گویانی که پرنشاط تلاش می‌کنند داستان‌هایی را روایت کنند تا کودکان در کنار لذت بردن از فضای داستان،‌ در کنار یکدیگر آموزه‌هایی را هم بیاموزند.در غرفه کانون از پیش از افطار تا ساعت ۲۴، هر شب قصه‌های گوناگون با حضور قصه‌گویان برجسته و برگزیده کشوری و بین‌المللی خوانش می‌شود. نکته جالب آن‌که هرکدام در قالب‌ها و شیوه‌های مختلف راوی قصه‌هایی می‌شوند که از کتاب‌های منتشر شده در کانون گرفته شده است؛ در این فضا می‌توانید تنوع قصه‌ها را در کنار شیوه‌های قصه‌گویی شاهد باشید. برخی‌شان قصه‌گویی ریتمیک اجرا می‌کنند و بعضی دیگر هم با ابزار، داستان را روایت می‌کنند. روش تعاملی هم قالبی است که قصه‌گو از کودک برای پیش‌بردن قصه کمک می‌گیرد و با همراهی کودکان قصه را تکمیل می‌کند.یکی از جذابیت‌های‌ این بخش، قصه‌گویی به زبان اشاره است؛ قصه‌گو حین روایت داستان از زبان اشاره هم بهره می‌گیرد. این شیوه از این باب برای بچه‌ها جالب است که در کنار شنیدن قصه می‌توانند آن را به زبان اشاره هم ببینند و یاد بگیرند.

«باشگاه نسل آرمان» ‌و استعدادیابی رسانه‌ای جوانان و نوجوانان

«باشگاه نسل آرمان» یکی از ۴۰۰برنامه فرهنگی نمایشگاه قرآن کریم امسال است که به یاد شهید «آرمان علی‌وردی» برگزار می‌شود؛ همان طلبه بسیجی ۲۱ساله که در ناآرامی‌های سال گذشته شهرک اکباتان تهران بر اثر حمله اغتشاشگران مجروح و به بیمارستان منتقل شد و سپس به شهادت رسید.این بخش دو محور فعالیتی دارد؛ اول دعوت از اساتید و مسئولان است تا پل ارتباطی بین نسل‌ها باشد و انتقال تجربه را هموار کنند و دوم استعدادیابی جوانان و نوجوانان برای حضور در بخش‌های رسانه و هنرهای رسانه‌ای نظیر عکاسی، فیلمبرداری، فتوشاپ و... . یکی از برنامه‌های خاص این غرفه برگزاری جشن بزرگ رمضانی نسل آرمان با اجرای سرودهای ️بیعت، عزیزم حسین۱ و ۲، می‌خوانمت ️آقای مهربون بود. در این مراسم ابتدا گروه سرود ‌کودکان «احسان» و نونهالان «نجم‌الثاقب» سرودهای خود را برای حضار خواندند و کودکان حاضر در جمع نیز با صدای کودکانه آنها همراهی کردند. سپس سه نفر از مداحان معروف کشور رضا هلالی، سجاد محمدی و محمد اسداللهی که اخیرا در زمینه کودک و نوجوان فعالیت‌های جذاب و اثربخشی داشته‌اند، در مراسم حاضر شده و شور و شوق تازه‌ای به فضای جشن بخشیدند.

رونمایی از تابلو نقاشی «أَحْسَنَ‏ الْحَسَن»

رونمایی از تابلو نقاشی «أَحْسَنَ‏ الْحَسَن» در نمایشگاه قرآن کریم تابلو نقاشی «أَحْسَنَ‏ الْحَسَن» اثر نقاش مهدی فرخی با موضوع امام حسن مجتبی(ع) با حضور عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی در بخش هنرهای دینی نمایشگاه قرآن کریم رونمایی شد.به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، این تابلو برگرفته از سخن امام حسن(علیه السلام) که می‌فرمایند «إِنْ‏ أَحْسَنَ‏ الْحَسَنِ‏ الْخُلُقُ‏ الْحَسَنُ‏ / نیکوترین نیکو،‌ خُلق نیکو است» کشیده شده است.بر همین اساس اسم نقاشی نیز «أَحْسَنَ‏ الْحَسَن» گذاشته شده است. این تابلو توسط مهدی فرخی هنرمند کشورمان طراحی شده است.از عناصر این نقاشی می‌توان به حضور امام حسن(ع) در آغوش پیامبر(ص) و قرار دادن آن توسط حضرت محمد(ص) در آغوش حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها