بررسی مسأله حجاب در گفت‌وگو با کارشناسان

حجاب با فرهنگ‌سازی کامل می‌شود

در چند ماه گذشته تحولات اجتماعی و سیاسی پیامدهایی را به دنبال داشت و سبب شد گروه‌های معدودی از بانوان در اماکن عمومی حجاب خود را رعایت نکنند که این ماجرا واکنش‌های رسمی و غیررسمی زیادی با خود به‌همراه داشته است.
در چند ماه گذشته تحولات اجتماعی و سیاسی پیامدهایی را به دنبال داشت و سبب شد گروه‌های معدودی از بانوان در اماکن عمومی حجاب خود را رعایت نکنند که این ماجرا واکنش‌های رسمی و غیررسمی زیادی با خود به‌همراه داشته است.
کد خبر: ۱۴۰۳۲۳۵
نویسنده ملیحه‌محمودخواه - گروه جامعه

وزارت کشور در آخرین روزهای تعطیلات نوروز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد هیچ‌گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول، احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به‌عنوان یک ضرورت شرعی غیرقابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. از‌سوی دیگر نیز برخی از وزارتخانه‌ها طی بیانیه‌های متفاوت از عدم ارائه خدمات به افراد بدحجاب خبر دادند. 


این‌که حجاب یک واجب شرعی و یکی از مهم‌ترین الزامات در کشور ما به‌شمار می‌رود بر کسی پوشیده نیست اما در این حوزه باید برنامه‌های درست عملیاتی شود تا از دوقطبی شدن جامعه جلوگیری کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند مهم‌ترین اقدام برای حل معضل حجاب در جامعه این است که برنامه‌های فرهنگی به‌درستی اجرایی شود، زیرا سازمان‌های فرهنگی جامعه هیچ‌کدام وظیفه خود را در این حوزه به‌درستی اجرا نمی‌کنند و همین مسأله سبب می‌شود شاهد بروز پدیده بی‌حجابی در جامعه باشیم. 
   
تذکر بده و عبور کن
حجت‌الاسلام ابراهیم سراج، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با جام‌جم  می‌گوید: «امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین مبین اسلام به شمار می‌رود و هدف از آن این است که روی مسائل مهم، نظارت همگانی وجود داشته باشد و فرد قانون‌گریز مجالی برای احساس امنیت پیدا‌ نکند.»
او بر این باور است که امر به معروف و نهی از منکر هم شرایط خاص خود را دارد و نباید به‌گونه‌ای صورت پذیرد که سبب دو قطبی شدن جامعه شود، زیرا اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر به‌درستی اجرا نشود، نتیجه عکس خواهد داد و در واقع آرامش هم برای فرد خاطی و هم برای آمر به معروف و ناهی از منکر سلب خواهد شد و مدام شاهد بروز برخوردهای پرخاشگرانه در جامعه خواهیم بود.
حجت‌الاسلام سراج با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص موضوع امر به معروف و نهی از منکر تاکید می‌کند: «ایشان نصیحت‌های قابل تاملی درخصوص امر به معروف و نهی از منکر داشته‌اند که اصلی‌ترین آن تذکر بده و عبور کن، است»
منظور از این صحبت این است که امر به معروف و نهی از منکر این نیست که یقه طرف را بگیریم و به او بد و بیراه بگوییم، بلکه هدف اصلاح است، نه بدترکردن اوضاع. بارها بزرگان دین به این موضوع سفارش کرده‌اند در صورتی که افرادی آستانه تحمل پایینی دارند و ممکن است تذکرشان تند بوده و به برخورد و درگیری منجر شود، از انجام این کار خودداری کنند، زیرا نتیجه چنین رفتارهایی با هدفی که آمر به معروف و ناهی از منکر دارد در تضاد است.
 او بر این باور است که اقدامات خودسرانه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند تبعات اجتماعی دیگری هم داشته باشد مانند مقابله‌به‌مثل، مزاحمت‌های تلافی‌جویانه یا ادامه‌یافتن لجبازی‌ها و اینها تبعاتی است که این رفتارها می‌تواند با خود به‌همراه داشته‌باشد.
   
حجاب، امری فرهنگی است و برخورد فرهنگی می‌طلبد
سراج تاکید می‌کند امر به معروف و نهی از منکر باید با آرامش و طمأنینه مطرح شود تا اثر مثبت به جای بگذارد.مسأله پیچیده‌ای که مواجهه با آن سعه‌صدر می‌طلبد. او بر این باور است که حجاب به‌عنوان اصل مهم و اساسی در کشور ما تبیین شده است اما باید مشکلات در این حوزه شناسایی و برنامه‌های فرهنگی درست برای آن در کشور اجرایی شود.
 وقتی گروهی حجاب را رعایت نکنند و برخوردهای نامناسب با آنها صورت گیرد، ممکن است رفتارهای تلافی جویانه رخ دهد و در این‌گونه موارد خشونت پررنگ می‌شود. به همین دلیل برای آن گروه اندکی که به موازین و قانون توجهی ندارند باید برنامه‌های کوتاه مدت،  میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شود تا این موضوع مورد حل و فصل قرار گیرد. 
او بر این باور است که متاسفانه در جامعه ما همه کسانی که به موضوع حجاب ورود پیدا می‌کنند، شناخت کافی از آن ندارند و این سبب می‌شود برخوردهای نامناسب صورت گرفته و این خود سبب ایجاد دلزدگی از حجاب و تقید به آن شود. 
این در حالی است که گروه‌های مختلف قومی، مذهبی و اجتماعی استانداردی خاص برای حجاب ندارند، بنابراین باید با این موضوع پیچیده و چند بعدی با سعه‌صدر برخورد شود. حتی کسی که از واژه غلط حجاب اجباری استفاده می‌کند هم نگاهش مطلق است و اشتباه و همه اینها باعث ایجاد انحراف، اختلافات سلیقه‌ای و تشنج در جامعه می‌شود. حجاب، امری فرهنگی است و برخورد فرهنگی‌می‌طلبد.
 
حجاب موضوعی عرفی و اجتماعی است
دکتر محمد مهدوی، جامعه‌شناس نیز در رابطه با مسأله حجاب به جام‌جم توضیح می‌دهد،برخی برخوردهای ما با مسأله حجاب، پیامدهای مثبت نداشته است. گاهی برخی سیاست‌ها در این مورد سبب شده بسیاری از افراد نسبت به حجاب دل‌زده شوند. این درحالی است که حجاب موضوعی عرفی و اجتماعی است و نباید آن را سیاسی کرد؛ برخورد با هر ناهنجاری اجتماعی هم باید از مسیر فرهنگی باشد. ما این همه سازمان فرهنگی داریم که بودجه‌های کلان دارند ولی در عمل کار فرهنگی نمی‌کنند. پوشش، واقعیتی اجتماعی است و نباید به آن نگاه سیاسی داشته باشیم. 
او معتقد است که نباید با موضوع حجاب برخورد سلیقه‌ای داشت  زیرا این موضوع فضای سوء‌استفاده را برای برخی باز گذاشته و امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها