ارگ بم با ۲۵۰۰ سال قدمت یکی از نمادهای اصلی گردشگری ایران به‌شمار می‌آید. بنایی که ۱۹ سال پیش بر اثر زلزله‌ای مهیب ویران شد و بعد از آن دولت‌های زیادی آمدند و رفتند و قول بازسازی‌اش را دادند و به وعده خود عمل نکردند اما دولت سیزدهم که نشان داده برای اتمام پروژه‌های ناتمام و به‌خصوص پروژه‌های مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری برنامه ویژه‌ای دارد، در دور اول سفر هیات‌دولت به استان کرمان ۱۵میلیارد تومان برای بازسازی بناهای تاریخی بم به‌ویژه ارگ بم اختصاص داد و حالا مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان اعلام کرده در عید نوروز ۱۴۰۲ و با نورپردازی و آماده‌سازی ارگ جهت اسکان و پذیرایی از مسافران، شاهد فصل جدیدی از گردشگری پس از زمین‌لرزه در این منطقه خواهیم بود.
کد خبر: ۱۴۰۰۴۶۵
نویسنده سیداحمد هاشمی‌اشکا - ایران

سال ۱۳۸۲ بود که زلزله‌ای مهیب کرمان را به صدر اخبار برد. زلزله‌ای ویرانگر که بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان را از بین برد و خسارات جانی و مالی فراوانی به این منطقه وارد کرد. ارگ بم درواقع یک دژ نظامی است که از دوران هخامنشیان تا اواسط قرن ۱۹ میلادی سرپا بوده و بعد از آن به دلایل نامعلومی متروکه شد و دیگر کسی در آن زندگی نکرد. زلزله بم آن‌قدر شدید بود که ۹۰ درصد این شهر را از بین برد و عمق فاجعه به حدی بود که کشورهای زیادی در رابطه با تامین بودجه و نیروی انسانی متخصص در جهت بازسازی ارگ تاریخی این منطقه اعلام آمادگی کردند. با این‌که نیروهای خارجی به ایران آمدند اما مدتی نگذشت که باستان‌شناسان و مرمتگران خارجی اینجا را ترک کرده و پروژه بازسازی کمرنگ شد. البته با خروج آنها کارها زمین نماند و متخصصان ایرانی با استفاده از مصالح بومی و توان نیروی انسانی داخلی کار بازسازی بنا را ادامه دادند ولی امروز با گذشت نزدیک به دو دهه از زمین‌لرزه بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان همچنان در انتظار پایان بازسازی‌ها نشسته است.

فعالیت کارگاه‌ها برای بازسازی

همه منتظرند تا اعتبارات بازسازی به‌موقع برسد و شاهد استواری ارگ بم مانند گذشته باشیم. موضوعی که مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان به آن اشاره کرده و با بیان این‌که قصد داریم در سال جدید با نورپردازی و البته آماده‌سازی ارگ برای اسکان و پذیرایی از مسافران فصل جدیدی در زمینه گردشگری پس از زمین‌لرزه را باز کنیم، می‌گوید: «تا پایان اسفندماه ۱۵ خانه تاریخی ارگ بم آماده می‌شود و اقامت می‌دهیم و ارگ بم طی شب بسته نمی‌شود و این مسأله نیاز به معرفی دارد.» فریدون فعالی با تایید این‌که در زمینه تخصیص اعتبارات سفر دولت به کرمان در شهرستان بم اولویت با ارگ بم است و ۱۵۰میلیارد تومان در این زمینه تخصیص می‌یابد، ادامه می‌دهد: «۱۲ کارگاه مرمت در این ارگ مشغول فعالیت هستند و روند مرمت بنا با دقت نظارت می‌شود و از بهترین مصالح با توجه به اصالت بنا استفاده شده است.»
به گفته این مسئول، مسجد پیامبر(ص)، حصار دوم، خانه‌سیستانی و خانه میراکبر نورپردازی شده و ادامه این طرح در دستورکار است.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها