در حالی ۹۰ درصد آب‌های کشور صرف کشاورزی می‌شود که ۸۰ درصد آن در سیستم سنتی هدر می‌رود

کشاورزی، آب‌های ایران را می‌بلعد

انجام کارهای سخت‌افزاری نیمه‌تمام دریاچه ارومیه نیازمند حرکتی جدی و حساب شده است که بر همین اساس برنامه‌ای ۱۸ ماهه برای رسیدن به اهداف اصلی تدارک دیده شده و با تزریق اعتبارات، طرح‌ها در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند.
کد خبر: ۱۳۹۹۶۳۶
نویسنده ​​​​​​​محمدصادق معتمدیان | استاندار آذربایجان‌غربی‌

در همین راستا طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به سمت دریاچه ارومیه با احداث تونل، ساخت تصفیه‌خانه‌ها و لوله‌های انتقال پساب تصفیه شده از دو شهر ارومیه و تبریز به سمت دریاچه، انتقال بخشی از آب سد سیلوه به سمت دریاچه از‌جمله طرح‌هایی به‌شمار می‌آید که با سرعت پیش می‌رود. فاز دوم طرح انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه طبق برنامه‌ریزی‌ در یوم‌ا... دهه فجر سال آینده افتتاح می‌شود. باید تاکید کنیم، آبی که منتقل می‌شود، مازاد حوضه بوده و زمان رهاسازی آن هم در ایام غیر‌زراعی تمهید شده است. البته در فصول زراعی هم با حفاظت از سوی نهادهای مسئول، آب به سمت دریاچه ارومیه روان خواهد بود. زنده نگه داشتن دریاچه از مطالبات ملی به‌شمار می‌رود و دولت و شخص رئیس‌جمهور نیز تاکید ویژه‌ای روی آن دارند. با تمرکزی که در دولت سیزدهم برای احیا ایجاد شد صد‌درصد اعتبارات مصوب طرح‌های سخت‌افزاری تخصیص داده شده که کار فوق‌العاده‌ای است. در نظر داریم هر سه ماه یک بار، یکی از طرح‌های نیمه‌تمام در حوزه سخت‌افزاری احیای دریاچه را به مرحله بهره‌برداری برسانیم تا طرح انتقال آب به صورت کامل در زمان مشخص به اتمام برسد.

با توجه به این‌که خشکی دریاچه ارومیه در طول چند دهه اتفاق افتاده، احیای آن نیز زمانبر بوده و نیازمند عزم ملی و همراهی مردم و مسئولان است. مطابق برنامه‌ریزی‌ها تثبیت وضعیت آن در یک دوره پنج ساله تعریف شده و تعیین تکلیف طرح‌های راکد و تأمین اعتبار برای پروژه‌های احیا نیز جزو ضروریات است. با همت دستگاه‌های متولی و همراهی مردم، از سال آینده شاهد افتتاح پروژه‌ها خواهیم بود تا هم دریاچه جان بگیرد و هم برای رسیدن به هدف اصلی زمان را از دست ندهیم. تکمیل پروژه‌های تصفیه فاضلاب شهرهای ارومیه و تبریز و انتقال آب آن به دریاچه از دیگر طرح‌های سخت‌افزاری احیای این اکوسیستم است که رئیس‌جمهور به صورت ویژه پیگیر موضوع هستند و جهت اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری در کمترین زمان ممکن تاکید دارند.البته پروژه‌های نرم‌افزاری مدیریت منابع آبی در منطقه نیز مد‌نظر است که به‌دنبال تغییر الگوی کشت، کشت جایگزین، نهضت گلخانه‌ای و تقویت بخش کشاورزی با هدف افزایش بهره‌وری و مدیریت مصرف آب هستیم. برنامه‌های احیای دریاچه نباید به معیشت مردم آسیب برساند و در این مسیر با افزایش بهره‌وری و مکانیزه کردن کشاورزی، شاهد مدیریت منابع آبی و افزایش درآمد کشاورزان خواهیم بود.در جهت کنترل وضعیت چاه‌ها در حوضه آبریز دریاچه نیز ۱۱۵هزار چاه شناسایی شده و از این تعداد ۷۵ هزار چاه غیرمجاز است که با آنها مقابله و برخورد قانونی خواهد شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها