یادنامه‌ای برای زنده‌یاد شهرام عبدلی در گفت‌وگو با همکارانش

ایستگاه پایانی بازیگر خط قرمز

شهرام عبدلی از‌جمله بازیگران تلویزیونی که توانست برخی نقش‌های منفی و خاکستری را با هنرمندی تمام بازی کند، روز گذشته در ۴۶ سالگی چشم از جهان فروبست.
کد خبر: ۱۳۹۹۳۲۰
نویسنده زینب علیپور طهرانی و سپیده اشرفی - گروه رسانه

حضور او در سریال خط قرمز و بازی در نقش بابک او را به چهره‌ای شناخته‌ شده در تلویزیون تبدیل کرد. او این اواخر در پروژه سریال «آسوده‌ باش» حضور داشت که بعد از سکته مغزی به بیمارستان منتقل شد. آسوده باش کاری به کارگردانی حسن حج‌گذار و تهیه‌کنندگی امیر رحیم‌زاده و مرتضی اسکافی است که به‌تازگی در مشهد مقابل دوربین رفته است. دیگر بازیگران این پروژه نفیسه روشن، فاطمه گودرزی و میرطاهر مظلومی هستند. او به‌دلیل سکته مغزی و سپس خونریزی شدید مغزی به بیمارستان منتقل شد و از زمان انتقال به بیمارستان تا لحظه فوت در کما بود و هیچ تغییری در هوشیاری‌اش ایجاد نشده بود. او روز یکشنبه ششم اسفند درگذشت. عبدلی در سریال راز ناتمام با بازی در نقش کشمیری عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری خوش درخشیده بود. سریال راز ناتمام در کش و قوس یک ماجرای امنیتی به زندگی پرفراز و نشیب محمدجواد باهنر می‌پرداخت که در آن، شخصیت افراد سرشناس انقلاب از‌جمله سید‌محمد بهشتی اکبر هاشمی‌رفسنجانی و محمدعلی رجایی بازسازی شد. برخی بازیگرانی که با او همکاری داشته‌اند، از حسن رفتار او می‌گویند و معتقدند که هنوز جای کار بسیاری برای دیده شدن توانمندی‌های او وجود داشت. روزنامه جام‌جم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این هنرمند فقید، به گفت‌وگو با برخی بازیگرانی پرداخته که خاطرات مشترکی با او داشته‌اند.

درست زمانی که قرار بود یک پروژه تازه با بازی شهرام عبدلی آغاز شود، خبر عارضه مغزی و به کما رفتن او بسیاری را شگفت‌زده کرد. کمی قبل بود که مدیر روابط‌عمومی بیمارستان قائم مشهد گفته بود که سطح هوشیاری شهرام عبدلی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون هیچ تغییری نکرده است. شهرام عبدلی دچار عارضه سکته خونریزی‌دهنده مغزی شده ‌و حال عمومی وی نسبت به روز اول هیچ تغییری نکرد تا در نهایت روز ششم اسفند از دنیا رفت. از‌جمله مجموعه‌های تلویزیونی که او نقش‌آفرینی کرده بود، راز ناتمام، فرشتگان بی‌بال، صبح آخرین روز، جلال ۲، حکایت‌های کمال، راه و بیراه، سر دلبران، بلندی‌های‌ زیرپا، پرستاران، شیوع، غیرعلنی، معمای شاه، فاخته، پروانه، تکیه بر باد و دختری به نام آهو بود. عبدلی را بیشتر به واسطه بازی در خط قرمز و نقش قاطع و منفی که داشت، می‌شناسند.

توانمندی عبدلی در نگارش فیلمنامه

سیدجواد هاشمی، بازیگر تلویزیون در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: شهرام عبدلی از دوره نوجوانی در کانون حر با من بود. سال‌ها با او در کنار مرحوم علی سلیمانی و بسیاری از دیگر بازیگران، فعالیت می‌کردیم. غیر از آن، در اولین کارهایی که داشت من هم در کنارش بودم. شهرام یک نویسنده قابل و توانمند و خوش‌آتیه بود. شاید اگر به‌جای بازیگری، نویسندگی را ادامه می‌داد، الان یکی از بهترین‌ها در عرصه نویسندگی فیلمنامه و نمایشنامه بود.

وی ادامه می‌دهد: خاطرم هست دوره نوجوانی او روی صحنه کانون حر، آن‌قدر با ابداع و استعداد و توان کار می‌کرد که به‌نظرم همیشه جزو بهترین‌ها بود. رفتن او خیلی حیف بود. شهرام در دایره سینما و تلویزیون هم حق بیشتری از کارهایی که می‌کرد، داشت. اگر خدا عمر بیشتری به او می‌داد، می‌توانست شرایط ممتازتری را در عالم هنر داشته باشد. واقعه بدی بود و برایم سخت است صحبت کنم. همه دوستان من از مهربانی و عطوفت و دل‌نازکی او خبر دارند. آخرین کاری که با هم کار کردیم، راز ناتمام بود که حدود ۶-۵ ماه قبل پخش شد. در آن کار هم روزهای خیلی خوب و خوشی داشتیم. شهرام خیلی مهربان و دوست‌داشتنی بود.

شهرام عبدلی، توانمند و متین بود

مهران رجبی، بازیگر تلویزیون کارهای مشترک بسیاری با شهرام عبدلی داشته است. او معتقد است که عبدلی انسانی درست و متین بود که هر‌کجا می‌رفت، فضای شادی و نشاط را فراهم می‌کرد. رجبی آن‌طور که خودش می‌گوید در مدت اخیر پیگیر وضعیت سلامت عبدلی بود و روز شنبه باخبر شد که از دنیا رفته است. مهران رجبی در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: درگذشت شهرام عبدلی خبر ناگواری بود. من چند روز پیش با امیر غفارمنش صحبت می‌کردم و می‌گفت شهرام به کما رفته و فردای آن روز هم گفته شد وضعیت قدری بهتر شده است. حتی در مسجد محل، ذکر او را داشتم اما متاسفانه خیلی ناگوار بود که او را از دست دادیم. من با شهرام عبدلی چند کار مشترک داشتم. او انسانی بسیار متین، ساکت و بدون حاشیه بود. بسیار به عوامل فیلم به‌صورت یکسان احترام می‌گذاشت و در جمعی که بودیم به ما خوش می‌گذشت. به خاطر همین، از دست دادن او همه ما را بسیار متاثر کرد.

وی ادامه می‌دهد: خاطرات مشترک فراوانی با او داشتم. کارهایی که در شهرستان سر صحنه و اتاق گریم بودیم. بسیاری مواقع موقع صرف غذا با هم بگو بخند داشتیم و من احساس می‌کردم وقتی او در جمع است، همکاران شاد می‌شدند. شخصیت او باعث ایجاد این فضا می‌شد و به همین خاطر بسیار دوست‌داشتنی بود.
به گزارش جام‌جم، شهرام عبدلی را بیشتر با کارهای تلویزیونی می‌شناسیم اما او دستی هم بر آتش تئاتر داشت و در این حوزه فعالیت کرده بود. رجبی در این رابطه می‌گوید: من یکی دوبار به تئاتری که او بازی می‌کرد دعوت شدم، بازی بی‌نظیری داشت و واقعا لذت می‌بردم. آخرین کاری که از او دیدم، بازی در نقش ناصرالدین شاه و به‌صورت طنز بود که هنرمندانه از پس او برآمده بود. واقعا باید بگویم باعث تاسف است که او را از دست دادیم. به همسر و فرزندانش تسلیت می‌گویم. به همه همکاران او و کسانی که با او خاطره داشتند تسلیت می‌گویند. باعث تاسف است که فرزندانش خیلی زود پدرشان را از دست دادند. فقدان او در جامعه هنری واقعا دردناک است و به نظرم خیلی حیف بود.

مرحوم عبدلی در طول سال‌های فعالیت خود در سریال‌های بسیاری بازی کرده که بیشتر نقش‌ها، طیف خاکستری و نقش‌هایی با ویژگی‌های منفی و خاکستری است. ازجمله این هنرمندی‌ها بازی در نقش مسعود کشمیری، عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری در سریال «راز ناتمام» بود

زینب علیپور طهرانی و سپیده اشرفی - گروه رسانه

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها