اهمیت کسب روزی حلال در گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با یک کارشناس مذهبی

هنر حلال‌خوری

کد خبر: ۱۳۹۸۹۵۵
نویسنده ملیحه محمودخواه | گروه جامعه

همه ما چند ساعتی از شبانه‌روز را به فضای مجازی اختصاص می‌دهیم. هرچند این فضا می‌تواند گاهی فوایدی مانند افزایش اطلاعات و به‌روز شدن برای ما داشته باشد اما در صورت مدیریت نشدن صحیح و رها کردن آن، باعث بروز نتایج ناگوار و آسیب‌های متعدد به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که فضای مجازی خصوصا برای نوجوانان به همراه دارد از دست دادن هویت اسلامی ــ ایرانی است. در واقع فضای مجازی با هدف یکسان‌سازی باورها و عقاید در اندیشه‌های غربی ایجاد شده و تبعات گسترش آن برای کشورهایی مانند ایران این است که هویت مستقل فرهنگی ما را از بین می‌برد و اصولا هیچ فرهنگ متمایز و متفاوتی با فرهنگ سلطه باقی نمی‌ماند.

اما از این هم نباید به‌سادگی گذشت که فضای مجازی می‌تواند سبب قبح‌شکنی نسبت به ناهنجاری‌های دینی و اجتماعی شود. در محیط مجازی، کاربران به‌دلیل ارتباط شبه تعاملی خود با آن در بسیاری از فرآیندها خود را دخیل می‌دانند و در انجام انواع افعال مشارکت می‌کنند. به‌دلیل تسلط بیگانگان بر فضای مجازی، اغلب افعال کاربران در این بستر ناهنجار بوده و در تعارض کامل با هنجارهای دینی و اجتماعی کشور قرار می‌گیرد. وقتی کسی مدام در این فضا گشت‌وگذار می‌کند در مدت حضور خود خصوصا در بازی‌های ویدئویی، بارها سرقت، تجاوز به عنف، زورگیری، قماربازی، شراب‌خواری و مدیریت باندهای تبهکاری را تجربه می‌کند و پس از مدتی به‌دلیل عادی شدن مواجهه با چنین مواردی و حتی ارتکاب آن، قبح چنین اعمالی برای‌شان از بین می‌رود و در پاره‌ای موارد منجر به انجام چنین اعمالی در محیط فیزیکی می‌شود.

گشت‌وگذار در فضای مجازی به‌شدت فرد را نسبت به مسائل مختلف بی‌مسئولیت می‌کند و او را فرد را کاملا بی‌برنامه کرده و به روزمرگی می‌رساند. این اتفاق می‌تواند فرد را بی‌مسئولیت بار آورده و سبب شود او از مسئولیت‌های اجتماعی، خانوادگی و فردی خود شانه خالی ‌کند و تلاش در جهت خدمت به جامعه و فرهنگ دینی را بی‌فایده بپندارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها