«خلیج فارس» تبدیل به محور عملیات روانی گسترده توسط معاندان شده است

تکرار جعل یک نام در خواب دستگاه ورزش

در هفته‌های اخیر به‌کارگیری نام جعلی «خلیج عربی» یا «خلیج» از سوی مقتدی صدر (رهبر جریان صدر)، السودانی (نخست‌وزیر عراق)، جیانی اینفانتینو (رئیس فیفا) و البته فدراسیون جهانی بسکتبال با بازخوردهای منفی گسترده‌ای در افکار عمومی کشور مواجه شد، اما به نظر می‌رسد وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی در این موضوع مهم که جزو خط قرمزهای نظام به شمار می‌رود، دچار یک روزمرگی و انفعال هستند.
کد خبر: ۱۳۹۸۷۶۶
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش

حدود یک ماه قبل شهر بصره به مانند سال‌های قبل میزبان برگزاری جامی بود که حواشی بسیاری به همراه داشت! البته شاید بهتر باشد بنویسیم که تعمدا نمی‌خواستند بدون حاشیه باشد. عراقی‌ها بیست و پنجمین دوره مسابقات جام کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس را که هر چهار سال یک بار با حضور تیم‌های عراق، عمان، عربستان، یمن، بحرین، کویت، قطر و امارات برگزار می‌شود، با نام جعلی «خلیج عربی» میزبانی کردند. کشور عراق که تبلیغات فراوانی برای این جام کرده بود با همکاری شرکت پست خود، تمبرهایی با نام جعلی منتشر کرد و با پخش کارت و این تمبرها از شروع این جام خبر داد.

هیام الیاسری، وزیر ارتباطات عراق مستقیما دستور چاپ چنین تمبرهایی را داد و چند بیلبورد نیز با این نام در شهر بصره خودنمایی کرد. تیم فوتبال عربستان هم با اتوبوسی با این نام وارد محل برگزاری رقابت‌ها شد.
نکته تاسف‌برانگیزتر ماجرا اینجاست که وب‌سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال هم در خبری که از حضور جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در مراسم افتتاحیه این جام منتشر کرده از نام «خیلج عربی» استفاده‌کرد.در ادامه، از فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) نیز چنین رفتار غیر حرفه‌ای را شاهد بودیم.

این فدراسیون مسابقات برگزار شده در منطقه خاورمیانه را با عنوان «جام‌خلیج» نامید؛ مسابقاتی که بدون حضور تیم‌های کشورمان برگزار می‌شود. تیم‌های ایرانی در منطقه غرب آسیا قرار دارند که جدا از منطقه خلیج فارس است. با در نظر گرفتن تقسیمات منطقه‌ای فیبا، می‌توان اینگونه برداشت کرد که فدراسیون جهانی در لفافه قصد داشته تا نام «خلیج‌فارس» را تحریف کند چرا که با خارج کردن نام ایران از بازی‌های این منطقه، همه کشورهای عربی مدعی را برای عادی‌سازی نام جعلی، در منطقه «خلیج» قرار داده است. در واقع، فیبا برای حل مناقشه و با فشار اعراب، ایران را از منطقه خلیج‌فارس خارج و پسوند فارس را نیز از مسابقات حذف کرد!

چند بیانیه کم اثر!

در چنین شرایطی، پیش‌بینی می‌شد فدراسیون بسکتبال ایران به محض اعلام تقسیم منطقه‌ای این مسابقات و به کار بردن کلمه «لیگ خلیج» به جای «لیگ خلیج‌فارس» در سایت رسمی FIBA واکنشی جدی از خود نشان دهد که در کمال تعجب چنین اتفاقی رخ نداد. موضوعی که با گذشت یک ماه از مسابقات، مورد توجه فدراسیون ایران قرار گرفت.

در حقیقت پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا بود که فدراسیون بسکتبال بیانیه‌ای را در راستای حمایت و حفظ اراضی ملی ایران منتشر کرد، اما جای تعجب داشت که چرا فدراسیون بسکتبال تا قبل از رسانه‌ای شدن این ماجرا واکنشی از خود نشان نداد و اینقدر دیر اقدام کرد؟

واکنش فدراسیون فوتبال هم تنها بیانیه‌ای چند خطی بود که روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت؛ آن یک روز پس از مراسم افتتاحیه مسابقات کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس!

آنها اعتراض رسمی خود را به فیفا ارسال کردند و وعده دادند سوابق و اسناد مربوطه جهت تصحیح اشتباه همیشگی و عدم تکرار در سال‌های آتی، به فدراسیون جهانی ارسال خواهند کرد. بیانیه فدراسیون که به نوعی می‌توان آن را خنثی نامید، به نظر می‌رسد بیشتر یک رفع تکلیف بوده است و شاید بتوان رد پای ارتباطات رئیس فدراسیون فوتبال با رئیس فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را در لحن ملایم آن مشاهده کرد.
در کنار این واکنش‌ها دستوری هم از سوی وزیر ورزش و جوانان برای پیگیری تحریف نام «خلیج فارس» صادر شد که تا این لحظه معلوم نیست خروجی آن چه بوده‌است!

البته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص این جعل تاریخی، از واکنش دستگاه دیپلماسی نسبت به این موضوع خبر داد و عدم‌اطلاع‌رسانی در این خصوص را به معنای عدم اقدام ندانست، اما به نظر می‌رسد تداوم همین انفعال عجیب که در نوشتن چند بیانیه فرمالیته خلاصه می‌شود همان پاشنه آشیلی است که باعث شده، بدخواهان سال‌های متمادی با تحریف نام خلیج فارس از نام‌های جعلی استفاده کنند.

فرصتی برای خودنمایی دشمنان

رصد تحرکات صورت گرفته و ارزیابی‌های موجود دلالت بر این دارد که موضوع خلیج فارس در ورزش کشور تبدیل به یک محور عملیات روانی گسترده توسط معاندان شده است. رسانه‌های معاند و ضدانقلاب با بهره‌گیری از همین فضای ایجاد شده، در تلاش هستند با تولید محتوای گسترده و پرحجم این جریان، آن را نمودی از شکست جمهوری اسلامی ایران در عرصه مناسبات بین‌المللی و انزوای سیاسی و منطقه‌ای تفسیر‌کنند.

در چنین فضایی لازم است یک نگاه فرآیندمحور و مداوم در جهت موضوع تحریف نام خلیج فارس وجود داشته باشد که هم اکنون فاقد آن هستیم. همین روزمرگی و انفعال وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی موجب شده تا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عمدتا در حوزه فدراسیون‌های جهانی دارای نفوذ و قدرت قابل توجهی هستند، در این حوزه حضور و اقدامات موثری داشته باشند. پس با صدای بلند باید هشدار دارد؛ آقایان؛ این خلیج، خلیج همیشه فارس است و تا ابد هم خلیج فارس می‌ماند اما برای ایستادن مقابل تحرکات دشمن، نمی توان به چند بیانیه بسنده کرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها