بخش بین‌الملل فیلم فجر در آستانه آزمونی تازه

کشف استعداد‌های مستقل

تا پیش از جداسازی بخش بین‌الملل از جشنواره فیلم فجر، مجموعه‌ای از فیلم‌های خارجی جدید از کشورهای مختلف در بخش رقابتی بین‌الملل به نمایش درمی‌آمدند و مرورهای موضوعی هم مجموعه‌ای از آثار کلاسیک و شناخته‌شده سینمای جهان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌داد.
کد خبر: ۱۳۹۷۱۷۳
نویسنده سید محمد سلیمانی - گروه فرهنگ و هنر

فیلم‌ های بخش بین‌الملل به طور معمول در چند سینمای خاص مانند عصرجدید، استقلال و در سال‌های دورتر شهر قصه و چند سینمای دیگر که معمولا پاتوق علاقه‌مندان سینمای جهان بود، با عناوینی چون جشنواره جشنواره‌ها، نمایش‌های ویژه، مسابقه و... به نمایش درمی‌آمدند و مخاطبان خاص خودشان را داشتند، البته نه به اندازه بخش ملی، ولی در حد استاندارد و قابل قبول.

به مرور به دلیل جذابیت‌های فرامتنی بخش ملی جشنواره و حاشیه‌های فراوان آن و استقبال نه چندان قابل قبول سینماگران خارجی از بخش بین‌الملل به دلیل ضعف مدیریت، به مرور از تعداد مخاطبان این بخش کاسته شد، به نحوی که عاقبت برگزارکنندگان جشنواره به این نتیجه رسیدند باید بخش بین‌الملل در قالب جشنواره‌ای مستقل و در زمانی دیگر برگزار شود.

حالا در اولین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر به روال گذشته و افزوده شدن عنوان بین‌المللی به آن، شایسته است مدیریت جشنواره به گونه‌ای عمل کند که به ویژه در شرایط کنونی که شاید اقبال چندانی از سوی برخی سینماگران نسبت به این بخش صورت نگیرد، از فرصت به وجود آمده برای بهره‌گیری از قابلیت‌های فیلمسازان کمتر شناخته‌شده ولی مستعد سینمای آسیا استفاده کند.

دعوت از پدیدآورندگان آثار حاضر در جشنواره و برپایی جلسات نقد و بررسی آثار، ضمن کشف و شناسایی استعدادهای تازه، راه را برای انتقال تجربه بین فیلمسازان آسیایی و نمایش فیلم‌های ایرانی در قاره کهن هموار می‌کند. البته فراموش نکنیم طراحی جدول نمایش آثار بخش بین‌الملل که قرار است با بخش ملی جشنواره در جذب مخاطب رقابت کند، باید به گونه‌ای باشد که علاقه‌مندان سینمای جهان بتوانند بدون دغدغه از دست دادن تماشای آثار مهم بخش ملی جشنواره، به تماشای فیلم‌های بخش بین‌الملل بنشینند که با توجه به تعداد فیلم‌های ایرانی شرکت‌کننده در بخش مسابقه جشنواره، به نظر ممکن می‌رسد.

بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر همانند بخش ملی نیازمند طراحی بخش‌های جنبی با حضور فیلمسازان و مهمانانی از سینمای جهان است. چگونگی انتخاب هیات داوران این بخش می‌تواند نقش مهمی در مشروعیت بخشیدن بیشتر به آرای اعلام شده از یک سو و کیفیت برپایی نشست‌های جنبی از سوی دیگر داشته‌باشد.

ضمن این که به طور طبیعی و معمول حضور فیلمسازان خارجی در این نشست‌ها هم نقش مهم و موثری در ارتقای کیفی نشست‌ها دارد.

به دلایل پیش گفته، می‌توان به روشنی دریافت که کار هیات انتخاب فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر مخصوصا در دوره پیش رو می‌تواند از نقش هیات‌داوران هم مهم‌تر و موثرتر باشد.

این هیات نسبت به طراحی ساختار کلی رقابتی و بین‌المللی جشنواره فیلم‌فجر آثاری را وارد عرصه مسابقه بین‌الملل می‌کند که در مجموع دکترین این بخش را هم تبیین خواهدکرد.

در شرایطی که بسیاری از کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی به دلایل مختلف تمایلی به حضور در جشنواره فیلم فجر ندارند و اصرار روی حضور ایشان هم شاید به نوعی یک اشتباه استراتژیک تلقی شود، رویکرد به فیلمسازان مستقل فعال در سراسر جهان به ویژه کشورهای منطقه می‌تواند جشنواره فیلم فجر را به مکانی معتبر برای معرفی استعدادهای جدید سینمایی که به طور مستقل فیلم می‌سازند، تبدیل کند.

وقتی جشنواره‌ای در سطح جهانی با این عنوان معرفی می‌شود، دیگر نیازی به تلاش برای جذب فیلمسازان نیست و خود ایشان بر اساس اطلاعات فردی، جشنواره‌ای را که بتوانند در آن مستعد بودن‌شان را به اثبات برسانند، خواهندیافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها