بخش بین‌الملل فیلم فجر در آستانه آزمونی تازه

کشف استعداد‌های مستقل

روایت فیلمساز فلسطینی از «حکیم»

پرسش‌های ذهنی یک دکتر در موقعیت جنگی

«حکیم» تازه‌ترین ساخته سینمایی بسیل الخطیب که در سطح جهانی با نام «دکتر» معرفی شده، دایانا جابور را در مقام فیلمنامه‌ نویس خود دارد. این اولین تجربه حرفه‌ای او در زمینه نگارش فیلمنامه است که بازخوردهای متفاوتی بین کشورهای در حال توسعه داشته است. خط اصلی داستان فیلم در مکانی دورافتاده و منزوی اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۳۹۷۱۷۵

یک حکیم محلی شخصیت محوری این داستان است که تمام زندگی‌اش را وقف خدمت به مردم کرده است. به چنین بهانه‌ای، داستان حکیم نقبی به زندگی حرفه‌ای و شخصی شخصیت اصلی خود زده و تجربیاتش از زندگی را مورد بحث و کنکاش قرار می‌دهد.

با نگاهی به فیلم حکیم می‌توان متوجه این نکته شد که کارگردان قصد روانکاوی شخصیت‌ها و آدم‌های فیلمش را در یک موقعیت جنگی دارد و به توضیح دلایل آنها برای اقدامات و عملکردهای‌شان می‌پردازد. اخلاقیات در کجای کار قرار گرفته و تقدیر تا چه اندازه در زندگی آدم‌ها تاثیر دارد؟ زمانی که حکیم در زندگی یکنواخت روزمره‌اش با یک چالش شخصی قرار می‌گیرد، این سؤالات و پرسش‌های دیگری مطرح می‌شود. دیدار معمولی حکیم با نوه‌اش، سرآغاز ماجراهایی است که خط کلی داستان فیلم را به پیش می‌برد. این داستان در مقابل تماشاگران خود پرسش‌هایی را قرار می‌دهد که باید پاسخ‌های مشخص و قابل قبول به آنها بدهند. برای مثال، آیا زمان رودررویی با بحران‌ها باید به تنهایی اقدام به حل‌شان کرد یا باید از کمک و یاری دیگران هم بهره گرفت؟ برای خود حکیم هم این پرسش مهم مطرح می‌شود که آیا بعد از آن همه سرویس‌دهی بی‌شائبه به اهالی شهر، سزاوار آن است که از سوی آنها مورد حمایت قرار گرفته و این اهالی به کمک او بیایند؟ دورید لهام و صباح الجزایری بازیگران حکیم هستند. این فیلم دومین همکاری الخطیب با لهام به حساب می‌آید. بسیل الخطیب یک فیلمساز سینمایی و تلویزیونی فلسطینی است که سال ۱۹۶۲ در یکی از شهرهای کشور هلند به دنیا آمد. او از سال ۱۹۶۳همراه والدینش در شهر دمشق سوریه زندگی کرده است. الخطیب فارغ‌التحصیل مدرسه فیلم مسکو روسیه است. او فعالیت هنری را از سال ۱۹۹۲ به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد و تاکنون فیلم‌های «سوریه‌ای»، «پدر»، «مادر» و «مری» را ساخته که اگر از آنها به‌عنوان فیلم‌هایی خاص اسم برده نشود، نام آنها خاص است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها