نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌ نامه داخلی مجلس:

سپاه در قلب‌ مردم جای دارد | پاسخی قاطع به پارلمان اروپا داده می‌شود

جنون اروپایی مسئولان سیاست خارجی این اتحادیه را هم به حیرت وادار کرده است؛ بعد از قطعنامه مداخله‌جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کردند.
کد خبر: ۱۳۹۵۱۶۵

بعد از این‌که امیرعبداللهیان اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت‌آفرین را شلیک به پای خود اروپا دانست، جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم مواضع متفاوت و مهمی را اتخاذ کرد و گفت: «من هم موافقم که در پیش‌نویس پارلمان اروپا، احساسات و نگرانی غالب است. اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملا مستقل است اما این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفا بازتاب‌دهنده نگرانی‌های اروپا است.»

پارلمان اروپا روز پنجشنبه در آخرین روزهای دی‌ماه بعد از چهار روز طرح اظهارات مداخله‌جویانه و ضدبین‌المللی در امور داخلی ایران به یک گزارش ادعایی درباره اغتشاشات اخیر که در آن درخواست نامتعارف اضافه کردن نام سپاه‌پاسداران به آنچه «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا» مطرح‌شده، رای داد.

قطعنامه مداخله‌جویانه

در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و در بدعتی خطرناک از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند. در بندهای دیگر این قطعنامه مداخله‌جویانه، از ایران خواسته‌شده اعدام‌های بیشتر را متوقف کند؛ مجازات اعدام را با هدف لغو کامل آن، رسما به حالت تعلیق درآورد و افراد محکوم به اعدام را که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

همچنین در این قطعنامه پارلمان اروپا از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شورای اروپا خواسته فهرست تحریم‌ها را به همه افراد و نهادهای مسئول «نقض حقوق‌بشر» و اعضای خانواده آنها بسط دهند و در آن از برخی مقامات ایرانی، کلیه بنیادهای مرتبط با سپاه‌پاسداران، بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید نام برده شده است. در این متن با اشاره به ادعای دروغین منتسب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از مقام‌های اروپایی خواسته‌شده تحریم‌هایی را علیه ۲۲۷ عضو مجلس که ادعاشده مشوق استفاده از مجازات اعدام بودند اعمال کنند.

این یعنی اروپا حتی رصد دقیقی هم از اخبار مربوط به ایران ندارد و فقط براساس اخبار فضای مجازی دست به تصویب قانون می‌زند. البته اروپا تحت‌تاثیر شدید لابی صهیونیسم، تمام ذهنیت منفی خود را تبدیل به این قطعنامه غیرالزام‌آور کرده و از کشورهای عضو هم خواسته سپاه‌پاسداران و نیروهای تابع آن شامل بسیج و نیروی قدس در فهرست ترویستی این اتحادیه قرار بگیرد به طوری که هرگونه فعالیت اقتصادی و مالی که با آنها ارتباط دارد، ممنوع شود.

واکنش آمریکا به تصویب قطعنامه اروپا

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در واکنش به تصویب قطعنامه ضدبین‌المللی پارلمان اروپا علیه ایران و سپاه، تلویحا از این اقدام حمایت کرد و گفت که موضع واشنگتن درباره سپاه مشخص است. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «سپاه نهادی است که بیشترین تحریم‌ها را از سوی آمریکا دریافت کرده و ما تعداد زیادی از رهبران سپاه را تحریم کرده‌ایم.»

سند غیرالزام‌آور

با این حال، تقلای پارلمان اروپا درحالی است که تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد و شورای اروپا هم درخصوص مواردی مثل این مورد، برمبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیرالزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند. جمهوری اسلامی ایران قبل از این هم نسبت به تحرکات ضدایرانی اروپا به‌ویژه علیه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. البته این مصوبه اروپا هم در تضاد کامل با ماده ۳۹ منشور ملل متحد است که می‌گوید تعیین موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح، اخلال در امنیت بین‌المللی و تجاوز، برعهده شورای امنیت سازمان ملل است و اقدامات تروریستی ذیل همین ماده تعریف می‌شود.

سپاه جزئی از پیکره کشور است و قابل تفکیک نیست

بنابراین طبیعی است نقض صریح این منشور به ایران نیز اجازه می‌دهد نظامیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را گروه تروریستی دانسته و به عنوان تروریست با آنها برخورد کند. چون نهادها و مراکزی که در قانون اساسی یک بخشی از پیکره و ساختار آن کشور شناخته می‌شود را نمی‌توان بیرون از ساختار قانونی کشور تلقی و به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد؛ آن هم وقتی وظایف و ماموریت سپاه در اصل ۱۵۰ قانون اساسی تعریف شده و بر این اساس، هیچ کشوری نمی‌تواند و حق ندارد سپاه را یک گروه تروریستی بداند.

شکل جدید استیصال اروپا

بعد از این اقدام نامتعارف اروپا، سیدابراهیم رئیسی در هیات دولت درباره قطعنامه پارلمان اروپا این‌طور گفت که این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. رئیس‌جمهور، سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: «این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.» از سوی دیگر هم وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رویکرد نسنجیده و نادرست قانونگذاران اروپایی بشدت انتقاد کرده و گفته بود: «ما بارها گفته‌ایم که سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه به‌خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.» وی درباره واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد و گفت که آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند اما در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

نه به توقف مذاکرات برجامی

یکی از تحولات قابل‌توجه در جریان تصویب قطعنامه اخیر، ارائه متمم تعلیق مذاکرات رفع تحریم‌ها بود که با استقبال نمایندگان مواجه نشد. چارلی ویمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا هم در توییتی از رای منفی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجامی خبر داد. در این متمم از اتحادیه اروپا خواسته شده بود تا مذاکرات با ایران را به بهانه مسائل حقوق بشری به حال تعلیق درآورد. البته پارلمان اروپا در حالی به تعلیق مذاکرات برجام رای منفی داد که پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخلاف جوسازی‌های اخیر ضدانقلاب تصریح کرده بود که توافق هسته‌ای ایران «نمرده» است و تلاش‌ها برای خروج از بن‌بست در مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل این توافق جریان دارد.

توافق هسته‌ای ایران «نمرده» است

این مقام اروپایی در بروکسل گفته بود: «برجام قطعا در این مقطع نمرده است و همان‌طور که نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوزپ بورل) به صورت عمومی اعلام کرده، ما در شرایطی قرار داریم که گفت‌‌وگوها در وضعیت بن‌بست قرار دارد و هدف ما این است که تلاش کنیم از وضعیت بن‌بست خارج شویم.» البته او در عین حال این را هم گفته بود که شرایط ساده نیست اما ما به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم و در این رابطه نماینده عالی به طور دائم با وزیر خارجه ایران و سایر مشارکت‌کنندگان برجام در تماس است تا رو به جلو حرکت کنیم و پاسخ نهایی داشته باشیم.

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی هم نهایی کردن برجام را عامل کاهش تنش در منطقه توصیف کرده بود. نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیام توییتری درباره برجام نوشت که بهترین روش برای جلوگیری از تنش‌های منطقه‌ای نهایی کردن مذاکرات هسته‌ای ایران است. به نظر می‌رسد پس از شکست مفتضحانه تاکتیک‌های نخ‌نمای غرب در مذاکرات رفع تحریم‌ها و درحالی که عدم وجود اراده آمریکا برای بازگشت به برجام پررنگ است، جبران اقدامات غیرقانونی این کشور از راه صدور قطعنامه دنبال می‌شود و حالا در ژانویه ۲۰۲۳ پلن دوم‌ غرب با رویکرد امتیازگیری از ایران فعال شده است اما باید دید آیا کشورهای اروپایی تاب تحمل عمل متقابل ایران در این نامعادله را دارند یا خیر، امری که بسیار بعید به نظر می‌رسد.

میزبان منافقین مدعیان مبارزه با تروریسم

پارلمان اروپا در حالی نام سپاه‌پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است که پیش از این بارها میزبان سران منافقین بوده و به نظر می‌رسد که در تصمیم اخیر هم علاوه‌بر لابی صهیونیسم، منافقین نیز نقش داشته‌اند. تحریم سپاه با برچسب گروه تروریستی درحالی توسظ اروپایی‌ها اتفاق افتاده که آنها در یکی دو دهه گذشته بارها میزبان سران سازمان مجاهدین بوده‌اند و از این گروهک تروریستی حمایت کرده‌اند؛ حتی مریم رجوی در سال ۲۰۰۴ در پارلمان اروپا حضور یافت و دو سال بعد و سه سال بعد هم در نشست‌هایی از سوی پارلمان اروپا، مورد میزبانی و استقبال قرار گرفت.

سرکرده گروهک تروریستی منافقین در آستانه روز حقوق‌بشر در سال ۲۰۱۴ هم مهمان پارلمان اروپا بود و سخنرانی کرد. سال ۲۰۱۸ بازهم اعضای پارلمان اروپا در نشست مجازی منافقین شرکت کردند تا اتحاد اروپا و منافقین گره محکم‌تری بخورد. حالا اروپایی‌ها با این سابقه نزدیکی و ارادت به منافقین، نام سپاه را وارد لیست‌ تروریستی کردند که این یعنی مفهوم تروریست اساسا برای آنها متفاوت است، درک جهانشمولی از این مسأله ندارند و صرفا برخوردشان با امر تروریسم سیاسی است.

از سوی دیگر، اروپا با تروریست خواندن سپاه، سند شکست خود در جنگ ترکیبی علیه ملت ایران را هم امضا کرد و این یعنی مشخص است سپاه‌پاسداران نقش بزرگی در ناکامی دشمن در جنگ ترکیبی داشته اما علت آن نه‌تنها سرکوب اغتشاش نبوده، بلکه دفاع از مردم و امنیت آنها بوده است و این مردم بودند که با حضور در تشییع‌جنازه شهدای امنیت و راهپیمایی‌های محکومیت‌آمیز علیه اغتشاشگران به‌ویژه حضور میلیونی در ۱۳ آبان به مدافعان امینت دلگرمی داده و قدردان زحمات آنها بودند. همه این اقدامات درحالی است که سپاه‌پاسداران بیشترین نقش را در مقابله با تروریست‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی داشته و دولت‌های اروپایی خود مدیون رشادت‌های این نیرو در عرصه مقابله با تروریست‌های داعشی هستند.

۷اشتباه راهبردی اروپا

سپاه پاسداران بیشترین نقش را در مقابله با تروریست‌های منطقه‌ای و جهانی داشته
باز گذاشتن دست کشور برای تروریست خواندن ارتش کشورهای متخاصم
سپاه پاسداران، نقش بزرگی در ناکامی دشمنان در جنگ ترکیبی داشت
تروریستی خواندن ارتش یک کشور، خلاف قوانین بین‌الملل و بدون ارزش حقوقی و اجرایی است
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مسلح قانونی و رسمی ایران است
اروپایی‌ها،مدیون رشادت‌های سپاه پاسداران در مقابله با تروریست‌های داعشی هستند
سپاه، نیروی مسلح مردمی است که بخش اعظم توان خود را از نیروهای مردمی گرفته است

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها