به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوتو تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، برنامه «گفتوگوی فرهنگی» به تهیهكنندگی رقیهزهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «آموزش سواد صوتو تصویر فراگیر از دبستان تا دانشگاه، چالشها و راهکارها» و باحضور دکتر محمدمهدی مومنیها مدیرکل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا، دکتر مهناز رونقی عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد و دکتر لیلا وصالی معاون آموزشی انجمن سواد رسانهای ایران بهصورت تلفنی از رادیو گفتوگو پخش شد.
دکتر مهناز رونقی عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاددرخصوص میزان توجه به امر سواد رسانهای گفت: در سالهای اخیر، سواد رسانه ای در حوزه آموزش، صدا و سیما، برنامهها و اطلاعرسانیها مورد توجه قرار گرفته است. اما از دید من باید بیش از این به آن توجه شود.
مدیرکل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا در ادامه درباره اینکه کاربران و دانشجویان چقدر برای سواد رسانهای خودشان تلاش میکنند و در این خصوص دغدغهمند هستند، گفت: پیش از اینکه دانشجویان و خانوادهها دغدغه داشته باشند باید مسئولان امر از آموزش و پرورش به این موضوع اهمیت دهند و نگران این قصه باشند.
وی افزود: با توجه به گسترش تکنولوژی در بحث فضای مجازی استفاده از این فضا به سنین کوچک تقلیل پیدا کرده است اما بحث آموزش سواد رسانهای را از کلاس دهم آغاز کردهایم و دقیقا زمانی که شخصیت دانشآموز شکل گرفته تازه میخواهیم به او آموزش دهیم تا چگونه اقدام کند و به نظرم تاثیری نخواهد داشت و هر اتفاقی قرار بوده بیفتد قبل از سن ۱۵ سالگی باید رخ میداد؛ بههمین منظور درخواست ما از وزارت آموزش و پرورش این است که خیلی زودتر و از کلاس ابتدایی سواد رسانهای را آموزش دهند.
رونقی نیز بیان کرد: به نظرم ما بیش از هر چیزی باید این تفکر را اشاعه دهیم و اگر این قدرت فکر و بهصورت کلی اندیشهورزی در کودکان قوت پیدا کند و بحث تفکر انتقادی هم که آقای دکتر داشتند، به دنبال آن میآید. آنچه که برای ما دارای اهمیت است بحث محتوای آن است و قدرت تشخیص محتوای درست از غلط. تفکر انتقادی همین است تشخیص سره از ناسره.
رونقی درباره جایگاه پژوهش در حوزه سواد رسانه ای گفت: در حوزه سواد رسانهای در سالهای اخیر کارهای بسیاری ازجمله تالیف کتاب و برگزاری دورههای مختلف انجام شده است. در حوزه سواد بصری صوتو تصویر مطلب داریم اما بهصورت سواد تصویری دیجیتال کمتر و سواد صوتی از همه آنها کمتر است؛ درواقع آنچه در این زمینه وجود دارد مربوط به پادکستها و موارد آموزشی مهارتی است.
مومنیها درباره اقدامات ساترا در زمینه ارتقای سواد صوت و تصویر فراگیر بیان کرد: در حوزه تحقیقات و اقدامات آکادمیک همکاریهای خوبی با دانشگاه صدا و سیما داشتهايم و از دانشجویان این دانشگاه و سایر دانشگاهها خواستهایم به این موضوع بپردازند؛ همچنین در حوزه سواد رسانه ای و تنظیمگری در حال ساخت مستند، برنامه و کلیپهای کوتاهی هستیم که در بسترهای فضای مجازی و تلویزیون آنها را نمایش دهیم؛ بهعلاوه کتابی هم گرداوری شده است که ازطریق سروش چاپ خواهد شد.
در این بخش از برنامه دکتر لیلا وصالی معاون آموزشی انجمن سواد رسانه ای ایران که بهصورت تلفنی مهمان برنامه بود عنوان کرد: تعریفی که یونسکو از سواد دارد شامل ۱۲ نوع سواد است که یکی از آنها سواد رسانهای است و کسی که توانسته باشد آن را تبدیل به مهارت کند دارای سواد است.
وصالی گفت: سواد رسانهای یک اتفاق جدا افتاده از بقیه موارد نیست و ما درباره یک مهارت صحبت میکنیم؛ این مهارت در زندگی روزمره به کار میرود بنابراین در این حالت بیش از هر چیزی باید در نظر بگیرم زمانیکه کسی میخواهد کلاسی تشکیل دهد نیازمند یک ارتباط اغنایی است و بحث روانشناسی رفتاری را باید درنظر بگیریم.
مومنیها در پایان برنامه با بیان اینکه ضرورت و گفتمان سازی در بحث سواد رسانهای و تنظیمگری صوتو تصویر فراگیر بیش از پیش احساس میشود، تاکید کرد: بایستی با ترویج بعد اجتماعی تنظیمگری به این حوزه پرداخت و در حوزه راهاندازی شبکه ملی باید اقداماتی انجام شود زیرا تا زمانی که انجام نشود ما مشکلات بسیاری خواهیم داشت.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم