«جام‌جم» بررسی می‌کند

چالش‌های بازار مسکن

بازار مسکن در حالی رکود تورمی را تجربه می‌کند که تمام اجزای تشکیل‌دهنده آن از قبیل مصالح ساختمانی، زمین و هزینه‌های اداری برای دریافت مجوز طی دوماهه اخیر رشد چشمگیری داشته است.
کد خبر: ۱۳۹۳۲۲۶
نویسنده پیام عابدی - گروه اقتصاد

بنا بر آمارهای اعلامی، قیمت هر متر مسکن در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است و اجاره‌بها نیز یک گام عقب‌تر از قیمت نهایی مسکن افزایش ۴۵ درصدی را تجربه کرده که این موضوع نشان از افزایش فشار معیشتی به مستاجران دارد. روند صعودی قیمت مسکن از آبان‌ماه با افزایش معاملات شدت گرفت که این موضوع نیز ناشی از انتظارات تورمی و خروج نسبی این بازار از رکود است. البته بازار ساخت مسکن متناسب با این تقاضا رشد پیدا نکرده است به‌طوری‌که براساس آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار ایران تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در پروانه‌های احداث ساختمان در شهر تهران در سال ۹۰ از ۲۱۰ هزار واحد به ۵۱هزار واحد در سال ۹۹ رسید. این کاهش ۷۵درصدی ساخت باعث افزایش کاذب قیمت مسکن شده است.

قیمت مصالح ساختمانی نیز این روزها به‌دلیل مشکلات ناشی از تامین انرژی و افزایش قیمت پایه اجزای سازنده مانند سیمان و فولاد باعث ایجاد یک چالش سنگین برای سازندگان مسکن شده است به‌طوری‌که قیمت سیمان از ۲۰هزار تومان در ابتدای سال به ۷۰هزار تومان رسید و قیمت هر شاخه تیرآهن از ابتدای سال تاکنون افزایش حدود ۷۰۰هزار تومانی را تجربه کرده است.

البته با توقف تولید یونولیت شاهد افزایش چندبرابری قیمت این محصول در بازار هستیم. بیش از سه ماه است که شرکت پتروشیمی پارس به‌عنوان تنها تولیدکننده منومر استایرن که ماده اولیه صنعت یونولیت است تولیدی نداشته و ۲۵۰۰ تولیدکننده این صنعت را با چالش تامین مواداولیه مواجه کرده است. قیمت منومر استایرن در مدت چهار ماه ناگهان ۱۰برابر شده و به بیش از ۳۰۰‌هزار تومان رسیده است؛ درحالی‌که قیمت جهانی آن یک دلار و هفت سنت است. این کمبود مواداولیه علاوه بر افزایش بیش از ۱۲برابر یونولیت باعث توقف بسیاری از پروژه‌های ساختمانی شده است. افزایش چشمگیر قیمت مسکن باعث رونق‌گیری معاملات واحدهای مسکونی در متراژ کوچک و ساختمان‌های با عمر بالای ۲۰ سال شده است و با وجود تخفیف‌های فراوان از سوی مالکان برای فروش خانه‌های متراژ بالا، میزان معاملات در این بخش به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها