سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ثبت شرکت تجاری میتواند تضمین کننده اعتبار، تعهدات، حق و حقوق افراد مرتبط با آن فعالیت اقتصادی اعم از کارمندان و یا مشتریان باشد.
تبدیل یک فعالیت اقتصادی پایدار و سودآور به یک شرکت ثبت شده میتواند بر ارزش و هویت شما بیافزاید و باعث افزایش هرچه بیشتر سودآوری فعالیت شما در آینده نیز بشود.
باید در نظر داشته باشید که شرکت تجاری در قانون تجارت تعریف نشده، بلکه فقط اقسام آن شمرده شده است. اما میتوانیم شرکت تجاری را اینگونه تعریف کنیم: « اجتماع تعدادی از افراد است که فعالیت خاصی را اعم از تجاری، فرهنگی و اجتماعی انجام میدهند. شرکت در واقع انجمن یا بنگاه تجاری است که دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی و یا ترکیبی از هر دو تشکیل میدهند.»
تقسیمبندی انواع شرکتها
همانطور که گفتیم شرکتهای تجاری تحت قوانین تجاری با هدف جذب سود و منفعت اقتصادی و تقسیم آن میان اعضا تشکیل میشوند. کلیهی فعالیتهای شرکت نیز پیرامون امور تجاری و بازرگانی شکل میگیرد. اما ما چه نوع شرکتی را ثبت کنیم؟
شرکتها به دو دسته، شرکتهای تجاری و شرکتهای مدنی تقسیم میشوند؛ شرکت تجاری به ۷ نوع دیگر تقسیم بندی میشود که عموم افراد انواع شرکت را بر این ۷ نوع میشناسند.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت:
به طور کلی به یک سری مدارک جهت ثبت شرکت نیاز خواهید داشت که شامل موارد زیر هستند:
سامانههای اینترنتی ثبت شرکتها
با توجه به پیشرفت و ایجاد سیستم جدید اینترنتی سامانهی ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری، از این پس متقاضیان میتوانند مراحل ثبت شرکت خود را بدون مراجعهی حضوری به ادارهی کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری از طریق سامانههای اینترنتی شروع و دنبال نمایند.
سامانه ثبت شرکتهای آسان ثبت یکی از بهترین سامانهها با پشتیبانی 24 ساعته توسط تیم مجرب و با تجربهای است که میتواند به شما کمک کند. به بیان دیگر تیم آسان ثبت به ضروریات رفتارها و تغییرات فرآیندها آشنایی دارد و برای مشتری شفافسازی میکند چه اقدام و وظیفهای را در چه بازهزمانی باید انجام دهد.
ثبت علامت تجاری
پس از ثبت شرکت، شما به عنوان صاحب یک فعالیت اقتصادی برای محصولات خود، اسمی را انتخاب میکنید که بعد از شناخته شدن توسط بازار هدف (مشتریان )، شناخته و مطرح میشود. این نام تجاری خدمات یا محصولات شما را از رقبا متمایز میکند و مشتریانتان شما را به آن نام خواهند شناخت.
برای ثبت علامت تجاری اظهارنامهای تکمیل میشود. پس از ارائه اظهارنامه و ثبت برند، اعتبار آن از تاریخ تکمیل آغاز میشود و تا ۱۰ سال ادامه دارد. پس از اتمام این ۱۰ سال به مالک برند فرصت ۶ ماههای برای تمدید داده میشود که در صورت عدم اقدام به تمدید، برند مذکور میتوان به نام شخص حقیقی یا حقوقی دیگری ثبت شود.
مدارک مورد نیاز ثبت علامت تجاری
مدارک ثبت برند در صورتی که به نام شخص حقیقی باشد یا به نام اشخاص حقوقی و شرکتها متفاوت است.
مدارک لازم برای اشخاص حقیقی متقاضی ثبت برند:
مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:
سامانه ثبت علامت تجاری
به دلیل تعداد تقاضای بالا و ارسال هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت نام برند به این اداره و تعداد محدود کارشناسان اداره مالکیت معنوی، طبیعتاً با صفهای طولانی بررسی اظهارنامههای ثبت علامت تجاری مواجه خواهید شد. گاهاً ممکن است که بررسی این اظهارنامهها توسط کارشناسان چند ماه به طول بیانجامد.
اگر در هنگام تنظیم و ارسال آنها دقت لازم را معمول نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا بدتر از آن با اخطار رد اظهارنامه مواجه میشوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما میشود.
به همین جهت رعایت موارد قانونی و انجام صحیح مراحل ثبت برند از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از سامانههایی که در این راه به شما کمک بسزایی میکند سامانه ثبت برند و علامت تجاری آسان ثبت است. سامانه ثبت برند آسان ثبت به شما این امکان را میدهد با حداقل مراجعه و تماس تلفنی برند خود را ثبت کنید.
انحلال شرکتها چیست؟
ممکن است شرکتها بنابر دلایل اختیاری و یا اجباری به فعالیت خود پایان داده و منحل شوند. یک کسب و کار به دلایل مختلفی میتواند به کار خود پایان دهد. اما انحلال همیشه به معنی پایان کار شرکت نیست.
شما به دلایلی مانند ادغام شرکت خود با شرکتهای دیگر، راهاندازی کسب و کاری جدید و... میتوانِد به فعالیت شرکت خود پایان دهید. در این شرایط، شرکا باید به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنند و مراحل ثبت انحلال شرکت را انجام دهند و این موضوع را با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی اطلاعرسانی نمایند.
آیا انحلال شرکت به معنی پایان مسئولیتهای حقوقی آن است؟
تا زمانی که تمام بدهیها به طلبکاران پرداخت نشود و داراییها بین شرکا تقسیم نشود، مجموعه به حیات خود ادامه میدهد. فرایند ختم تصفیه به همین منظور در قانون پیشبینی شده است. در واقع، عمر شرکت با خارج شدن تمام داراییها از حالت مشاع و تصفیه اموال به پایان میرسد.
این وظیفه سنگین طبق قانون بر عهده مدیر تصفیه گذاشته شده است. این فرد موظف است ظرف شش ماه مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود را به انجام برساند. بعد از انحلال شرکت مدیران دیگر سمتی ندارند و به دلایل زیر فرد یا افرادی به عنوان مدیر تصفیه یا مدیران تصویه انتخاب میشود که وظایف زیر را بر عهده دارند:
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد