جام جم آنلاین در روز حمل و نقل از نقش وزارت صمت در افزایش آلودگی هوا گزارش می‌دهد

 وزارت سمت آلودگی هوا | تصمیم‌های آلوده یک وزارتخانه

وزارت صمت در مبارزه با آلودگی‌هوا پشت شهروندان را خالی کرده و سمت آسمان خاکستری ایستاده است، این واقعیت تلخی است که دو اقدام اخیر مدیران وزارت صمت بخوبی از آن پرده بر می‌دارد، چراکه کارشناسان معتقدند‌ رویکرد پرداخت پول به جای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ‌و کاهش استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی از یورو6 به یورو 5 همدستی با آلودگی هواست.
وزارت صمت در مبارزه با آلودگی‌هوا پشت شهروندان را خالی کرده و سمت آسمان خاکستری ایستاده است، این واقعیت تلخی است که دو اقدام اخیر مدیران وزارت صمت بخوبی از آن پرده بر می‌دارد، چراکه کارشناسان معتقدند‌ رویکرد پرداخت پول به جای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ‌و کاهش استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی از یورو6 به یورو 5 همدستی با آلودگی هواست.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۸۲

به گزارش جام جم آنلاین، آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور برای سلامتی شهروندان شمشیرش را از رو بسته است. امروز نیز مانند هفته گذشته مدارس در بیشتر شهرهای استان تهران به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود. این درحالی است که اقدامات مسئولان برای کاهش آلودگی هوا نه فقط از روی کاغذ فراتر نمی‌رود، بلکه در برخی موارد به افزایش آلودگی هوا نیز دامن می‌زند.

برای نمونه امروز که در تقویم ‌روز حمل و نقل نامیده شده‌ می‌توان به تصمیم‌های اخیری که از سوی مدیران وزارت صمت گرفته شده است، اشاره کرد، اقداماتی که می‌توان آنها را به نوعی شلیک به آسمان آبی به حساب آورد.

دود از فرسوده‌ها بلند می‌شود

 وزارت سمت آلودگی هوا | تصمیم‌های آلوده یک وزارتخانه

عوامل زیادی در افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور نقش دارد. در این بین اما کارشناسان معتقدند نقش منابع متحرک یعنی خودروها بیش از دیگر منابع قابل توجه است. به همین دلیل مدیریت منابع متحرک آلودگی هوا باید در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد.

‌دکتر محمد صادق حسنوند، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز چنین نظری دارد. او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند که معابر کلانشهری مانند تهران ظرفیت تردد حدود 700هزار خودرو با استاندارد یورو4 را دارد. اما این روزها شاهد هستیم که حدود 8 میلیون خودرو و موتورسیلکت در معابر تهران تردد می‌کنند که بخش قابل توجهی از آنها فرسوده هستند و به افزایش آلودگی هوا دامن می‌زنند.

این درحالی است که آمارهای مختلفی نیز در خصوص خودروهای فرسوده مطرح می‌شود. برای نمونه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا مدتی پیش از این گفت که حدود 32 درصد از  37میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین کشور فرسوده هستند‌.

آن طور که او توضیح داد 80 درصد از‌  12میلیون ‌موتورسیکلتی که در کشور شماره گذاری شده نیز فرسوده است‌.

 شرایط در ناوگان حمل و نقل  عمومی نیز نگران کننده‌ است، زیرا برخی مسئولان نسبت به فرسودگی 80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور هشدار می‌دهند.

این شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی سبب شده که شهروندان از تردد با اتوبوس و مترو استقبال نکنند و ترجیح بدهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

آن طور که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر توضیح داده است به طور میانگین هر روز حدود 23 میلیون سفر شهری در تهران انجام می‌شود.

نگران کننده اینکه از این میزان سفر فقط حدود 13درصد از طریق حمل و نقل عمومی انجام می‌شود.‌ در این بین سهم ناوگان ریلی حدود 9 درصد ‌و سهم اتوبوسرانی حدود 4 درصد‌ برآورد شده است.

این درحالی است که براساس مصوبات حدود 15 سال پیش مجلس باید سهم مترو از سفرهای شهری به 30 درصد و سهم اتوبوسرانی به 25 درصد می‌رسید.‌

وزارت صمت، ‌سمت ‌آلودگی هوا

 وزارت سمت آلودگی هوا | تصمیم‌های آلوده یک وزارتخانه

خودروهای فرسوده‌ درحالی به افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور دامن می‌زنند که برنامه‌های مسئولان برای از رده  خارج کردن آنها از مقام وعده فراتر نمی‌رود و بتازگی نیز وزارت صمت تصمیمی در این خصوص گرفته که سبب نگرانی بیشتر کارشناسان محیط زیست شده است.

‌آنها معتقدند تصمیم اخیر وزارت صمت‌ سبب به حاشیه رفتن ‌ بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شده است، چراکه ‌اجازه می‌دهد به جای اسقاط خودرو 1.5 درصد ارزش خودرو پرداخت شود.

‌البته چراغ سبزهای وزارت صمت به آلودگی هوا به این مورد محدود نمی‌شود و بتازگی مدیران این وزارتخانه تصمیم‌ حاشیه ساز دیگری نیز گرفته‌اند.

‌سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در این باره می‌گوید: در حالی که مدت زیادی از تصمیم وزارت صمت برای گرفتن پول در مقابل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نمی‌گذرد. مدیران این وزارتخانه‌ مصوبه دیگری برای افزایش آلودگی هوا در نظر گرفته‌اند.

ماجرا از این قرار است که وزارت صمت پیشنهادی را مطرح کرده که در واقع‌ عقبگرد در استانداردهای در نظر گرفته برای خودروهای وارداتی است.

آن طور که رفیعی در این باره توضیح می‌دهد حدود دو هفته پیش وزارت صمت بدون انجام مراحل قانونی پیشنهادی را در هیات وزیران مطرح و تصویب کرد که بر اساس آن استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی از یورو6 به یورو 5 کاهش یافته است.

‌جالب اینجاست که بهانه وزارت صمت برای گرفتن این تصمیم نبود بنزین با استاندارد یورو6 در کشور است. این درحالی است که ‌ خودروهای اروپایی با استاندارد یورو6 سال‌هاست که در معابر کشور تردد می‌کنند. اما برای استفاده از سوخت دچار مشکل نشده‌اند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید می‌کند: وزارت صمت درحالی چنین تصمیم‌هایی می‌گیرد که بخش قابل توجهی از 34ماده قانون هوای پاک به حمل و نقل مرتبط می‌شود و متولی اصلی این مهم وزارت صمت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها