چرا وقتی غذای ناسالم می‌خوریم احساس پشیمانی داریم؟

غذا خوردن با چاشنی عذاب‌وجدان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دنبال خوردن یک غذای خاص که اغلب برای بدن ناسالم و مضر است یا به دلیل پرخوری در یک وعده غذایی، به شدت دچار عذاب وجدان شده‌باشید و به دنبال راهکاری باشید که از شدت این احساس منفی و پشیمانی بکاهد.
کد خبر: ۱۳۹۰۶۲۶
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

متخصصان براین عقیده‌اند افرادی که به شکل غیرقابل کنترل، مقدار زیادی غذا را با ولع می‌خورند و پس از مصرف این حجم غذا احساس پشیمانی می‌کنند، دچار نوعی اختلال عصبی به نام پراشت‌هایی یا پرخوری عصبی هستند. منظور از پرخوری عصبی نوعی افراط و زیاده‌روی در مصرف غذا در مدت کوتاه به مقدار زیاد است که فرد پس از این نوع پرخوری به دلیل حس منفی و پشیمانی به خود قول می‌دهد که دیگر این کار را تکرار نکند، اما این چرخه مجدد تکرار می‌شود.

استرس، اضطراب، عصبانیت، افسردگی و تنش‌های عاطفی از جمله عوامل اصلی بروز اشتهای بیش از حد است. استرس سبب ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که تمایل به غذا به خصوص شیرینی‌جات را افزایش می‌دهد و این زیاده‌روی در خوردن، باعث افزایش وزن و چربی بدنی می‌شود و چربی نیز خود سبب افزایش ترشح هورمون‌های استرس‌زا می‌شود و یک روند معیوب شکل می‌گیرد. اغلب بیماران مبتلا به پرخوری عصبی از ظاهر بدن خود راضی نیستند و خود را بیش از حد چاق می‌پندارند و به شدت از اضافه وزن وحشت دارند. این افراد، وقتی به‌رغم میل‌شان در دوره‌های زمانی متناوب، اشتهای بیش از حدی را تجربه می‌کنند، احساس پشیمانی کرده و از طریق راه‌های مختلف همچون استفراغ عمدی و استفاده از ملین‌ها برای خروج غذای مازاد از بدن اقدام می‌کنند.

این روند سبب می‌شود که فرد دچار مشکلات و بیماری‌های فراوانی شود. برای مثال این افراد به علت استفراغ مکرر به ناراحتی و سوزش معده و آسیب و پوسیدگی شدید دندان‌ها مبتلا می‌شوند و با خروج غذا از بدن و بروز کمبود ریزمغذی‌ها، دچار علائمی همچون ریزش شدید موها، شکنندگی ناخن‌ها، خشکی پوست، کاهش تمرکز و توان بدنی و... می‌شوند. شیوع این بیماری در بین زنان و به خصوص در سنین نوجوانی بیشتر است و مطالعات نشان داده‌اند افرادی که عزت نفس پایین و مشکلات خانوادگی دارند با خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری روبه‌رو هستند. به چنین افرادی پیشنهاد می‌شود که فقط در زمان گرسنگی و کاهش انرژی غذا بخورند و از مصرف شیرینی‌جات و فست فود‌ها که اغلب به دلیل کالری بالا حس منفی در فرد ایجاد می‌کند، اجتناب کرده و از غذا‌های سالم کم‌چرب و کم‌شیرین خانگی استفاده کنند و اگر باز هم در چنین مواقعی احساس پشیمانی و گناه کردند آن زمان به دنبال درمان باشند. این بیماری یک اختلال روحی- روانی است که برای درمان نیاز به همکاری یک تیم پزشکی شامل روان‌شناس، متخصص روان درمان و متخصص تغذیه دارد و خوشبختانه به سادگی قابل برطرف شدن است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها