از دیرباز تولد نوزادان به روش طبیعی مرسوم بوده و خانم‌ها یا در خانه یا بیمارستان فرزندان خود را به دنیا می‌آوردند اما سال‌هاست که روش جایگزین سزارین بازار داغ‌تری پیدا کرده و در حال حاضر بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند با آرامش روانی بالاتر و ترس و استرس کمتری فرزند خود را به دنیا بیاورند.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۲۰
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

طبق آمارهای بین‌المللی ارائه شده، حدود ۷درصد نوزادان در سال ۱۳۶۹/۱۹۹۰ به روش سزارین متولد می‌شدند اما در حال حاضر، این رقم به بالاتر از ۲۲درصد افزایش یافته است. در آمریکا در سال۲۰۲۱ نزدیک به ۳۰درصد نوزادان به روش سزارین به دنیا آمدند.

این در حالی است که پزشکان و محققان بارها از مزایا و فواید زایمان طبیعی نسبت به سزارین گفته‌اند اما هنوز هم تمایل به عمل سزارین برای تولد نوزادان بالاست تا جایی که طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران در بسیاری از مواقع زایمان سزارین منع شده است و خانم‌ها در صورت توانایی باید به شیوه طبیعی فرزندان خود را به دنیا بیاورند اما گاهی بروز شرایط خاص مانند زایمان سخت، قرار گرفتن غیرعادی جنین در داخل رحم، ناراحتی جنین و وجود نقایص جنینی از جمله عواملی هستند که معمولا شرایطی را فراهم می‌کنند تا خانم باردار امکان زایمان طبیعی را از دست بدهد و پزشک، سلامت مادر و نوزاد را به انتخاب روش زایمان صحیح‌تر، ترجیح می‌دهد. 

ایمنی کمتر نوزادان سزارینی

در جدیدترین تحقیقاتی که روی این مسأله انجام شده، محققان با مطالعه روی واکنش‌های ایمنی نوزادان و کودکان نسبت به واکسیناسیون دوران کودکی و مقایسه نوزادان متولد شده با روش سزارین با نوزادانی که با روش طبیعی به دنیا آمده‌اند، دریافتند نوزادان متولد شده با شیوه سزارین در مقایسه با گروه دیگری از نوزادانی که به شیوه طبیعی به دنیا آمده‌اند، سطح آنتی‌بادی به مراتب کمتری دارند و از این رو، این گروه از نوازادان سیستم ایمنی ضعیف‌تری در مقایسه با نوزادان زایمان‌های طبیعی دارند. با توجه به این که نوزادان باید در یک‌سالگی واکسن ذات‌الریه و در ۱۸ماهگی واکسن مننژیت تزریق کنند، محققان به این نکته اشاره کرده‌اند که این موضوع به آن معنا نیست نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند نباید واکسن تزریق کنند و این دلیلی برای فرار از تزریق واکسن‌های توصیه شده برای سنین مختلف در آنها نیست. تزریق واکسن یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از کودکان در برابر انواع بیماری‌هاست و در این گروه از نوزادان فقط سطح ایمنی بعد از تزریق واکسن کاهش می‌یابد و به اندازه نوزادان به دنیا آمده از زایمان طبیعی سطح ایمنی بالایی ندارند اما این اندازه آنتی‌بادی تولید شده در بدن این نوزادان هم به اندازه‌ای است که می‌تواند از آنها در برابر عفونت‌ها محافظت کند. این تحقیقات روی واکسیناسیون‌هایی متمرکز شده که از نوزادان در برابر عفونت‌های خاص ریوی شامل ذات‌الریه و مننژیت محافظت می‌کنند. محققان علاوه بر مقایسه دو روش مرسوم زایمان، تفاوت در واکنش بدن نوزادان را نسبت به واکسن در بین نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و نوزادان شیرخشکی بررسی کردند. نتایج به دست‌آمده از این مطالعات نشان می‌دهد نوازادان تغذیه شده با شیر مادر در مقایسه با نوزادان شیرخشکی سطح آنتی‌بادی بالاتری دارند. 

منبع: msn.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها