مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت:

گرانی سیمان صحت ندارد | هر پاکت سیمان ۳۳ هزار تومان

«جام‌جم» از افزایش قیمت سیمان گزارش می‌دهد

بورس کالا، بازیچه دست سیمان‌سازان

با اعمال افزایش ۳۵درصدی قیمت پایه سیمان در بورس کالا، قیمت گذاری آن در خرده‌فروشی‌ها به‌صورت دلخواه و با دامنه متنوع قیمتی صورت می‌گیرد. این افزایش قیمت در کنار بالارفتن سایر عوامل ساخت مسکن مانند فولاد، مس و یونولیت خبری ناخوشایند برای طرح نهضت ملی مسکن است که این روز‌ها با انبوهی از مشکلات برای اجرا مواجه شده و بالا رفتن مصالح به معنی افزایش قیمت ساخت و به‌تبع آن دریافت آورده بیشتر از متقاضیان است.
کد خبر: ۱۳۸۷۸۹۰

سیمان در ابتدای سال، همزمان با ورود به بورس با رشد غیررسمی قیمت مواجه شد و به حدود ۲۸هزار تومان به‌ازای هر پاکت رسید، سپس با طی کردن نوساناتی به حدود ۵۰ هزار تومان رسید. در روز‌های گذشته نیز انجمن سیمان درخواست افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان را به بورس کالا اعلام و از هفته جاری اعمال کرد. تا پیش از این هر پاکت سیمان در مصالح‌فروشی‌ها حدود ۵۰ هزار تومان بود که احتمالا با نرخ‌های جدید به حدود ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان می‌رسد. البته سیمان تیپ ۵ در بسیاری از مناطق تا ۵۸ هزار تومان معامله می‌شد که با این اوصاف باید منتظر قیمت ۷۸ هزار تومانی برای این کالا باشیم. قیمت‌گذاری سیمان معمولا هر شش ماه یک‌بار به‌صورت رسمی و غیررسمی صورت می‌گیرد و معمولا با توجه به تورم موجود در کشور روند قیمت افزایشی بوده، اما این‌بار قیمت سیمان برای سومین‌بار در سال‌جاری رشد داشته است.

سازندگان در حال انصراف

با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن، قیمت ساخت هر متر از واحد‌های نهضت ملی مسکن را هشت میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی هنوز نرخ چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خود را به‌روز نکرده و طبق بررسی‌ها برخی سازندگان در حال کنار کشیدن از این پروژه هستند. البته نوسان قیمت نهاده‌های ساختمانی فقط مختص سیمان نیست. قیمت میلگرد هم از کیلویی ۱۵ هزار تومان در روز‌های گذشته به ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است در حالی که دو سال قبل و در آغاز پروژه نهضت ملی مسکن، قیمت هر کیلو میلگرد حدود ۴۰۰۰ تومان بود.
فرشید پورحاجت، عضو هیات‌مدیره کانون انبوه‌سازان در گفتگو با جام‌جم با اشاره به افزایش قیمت سیمان، می‌گوید: «سیمان پس از ورود به بورس کالا دو قیمت داشته است؛ یکی ۵۰۰ هزار تومان و دیگری ۸۰۰ هزار تومان به ازای هر تن بوده است و در‌خصوص افزایش ۳۵ درصدی قیمت هنوز اعلام نشده این افزایش مربوط به کدام‌یک از این دو قیمت است و در حال حاضر قیمت سیمان تیپ ۵ خوزستان حدود ۸۰۰ هزار تومان است و قیمت سیمان‌های استان‌های غربی زیر ۵۰۰ هزارتومان است که با این قیمت‌گذاری، قیمت سیمان به حدود ۹۰ هزار تومان خواهد رسید.

وی با اشاره به موضوع شفافیت بورس در کشف قیمت سیمان عنوان می‌کند: «با وجود احترامی که برای فعالیت بورس کالا قائل هستم، اما باید عنوان کنم که در‌خصوص موضوع عرضه سیمان در بورس شفافیت چندانی را شاهد نیستیم به‌طوری‌که هفته گذشته یک شرکت ۲۰هزار تن سیمان در بورس عرضه کرد که با اعلام افزایش ۳۵درصدی، میزان عرضه را به ۲۰۰۰ تن کاهش داد، در حالی‌که تقاضا حدود ۵۰۰۰ تن است، برخی شرکت‌ها با کاهش عرضه به‌دنبال اختلال و بالا بردن قیمت سیمان هستند.»

وی ادامه می‌دهد: «سهم سیمان از افزایش قیمت ساخت مسکن بین یک تا ۲ درصد است، اما باید عنوان کرد که برای ساخت مسکن تنها سیمان کفایت نمی‌کند بلکه سایر عوامل مانند زمین، دستمزد و مصالح ساختمانی و دستگاه‌های خدمات دولتی و‌... در قیمت نهایی تاثیر‌گذار است. به گفته دوستان میزان افزایش قیمت در این عوامل یک درصد است، اما مبنای محاسبه همان قیمت وزارت راه و شهرسازی است یا قیمتی که سازندگان اعلام کردند. قیمت وزارت راه برای ساخت چهار میلیون و ۷۵هزار تومان است که تفاوت فاحشی با قیمت سازندگان که حدود هشت میلیون تومان است، دارد. نباید برای قیمت‌گذاری تنها به یک عامل مثل سیمان اکتفا کرد و با تجمیع این افزایش در سایر عوامل، افزایش قیمت ساخت به‌راحتی قابل‌پیش‌بینی است.
به گفته وی، دولت نگاه بخشی‌نگری دارد و این افزایش را در قالب مبنای خود که همان چهار میلیون و ۷۵۰هزار تومان است، محاسبه می‌کند و با اعلام این‌که افزایش قیمت عوامل تولید ناچیز است سعی می‌کند قیمت را پایین نگه دارد؛ در حالی‌که با افزایش قیمت بسیاری سازندگان دیگر تمایلی به حضور در نهضت ملی ندارند.»
حاجت‌پور از افزایش چهار برابری قیمت پلاستوفوم ظرف مدت ۱۵روز گذشته خبر داد و این موضوع را ناشی از قیمت‌گذاری دولتی برای تامین مواد اولیه این شرکت‌های تولیدکننده عنوان کرد و گفت: نوعی به‌هم‌ریختگی در قیمت‌گذاری مواد اولیه را شاهد هستیم و نمی‌توان توقع داشت که قیمت یک کالا را چهار برابر افزایش داد، اما قیمت‌گذاری برای ساخت همچنان بدون توجه به این عوامل صورت گیرد.»

افزایش ۵ برابری قیمت سیمان

در اواسط سال ۱۳۹۹ قیمت هر پاکت سیمان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود و هزینه هر متر مربع از واحد‌های نهضت ملی مسکن حدود ۲.۷میلیون تومان برآورد شده بود. فروردین۱۴۰۰ قیمت سیمان ۳۵درصد و سپس در خردادماه همان سال ۴۰ درصد رشد کرد. اوایل امسال نیز با بورسی شدن سیمان، شاهد رشد قیمت و رسیدن هر پاکت به حدود ۵۰ هزار تومان بودیم. حالا با سیمان ۷۸ هزار تومانی که ظاهرا نرخ آن به شکل رسمی و غیررسمی پذیرفته شده، برآورد‌ها از قیمت ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها