یادداشتی بر کتاب «دلی که نداشتی» اثر خانم فاطمه سلیمانی

خانواده یعنی همه‌چی

یادداشتی بر کتاب گونه‌شناسی انواع بابا

پدر پسری

«باباها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول «مولد» نام دارند. این دسته فقط در تولید بچه نقش دارند و بعدش می‌گذارند و می‌روند. دسته دوم «مغذی» هستند، اینها با وجدان‌ترند و محصول تولیدی‌شان را تغذیه هم می‌کنند اما دسته سوم، بابای «واقعی» فقط اینها هستند، چون هر کاری باید بکنند، می‌کنند و برای بابا بودن پایه‌اند. اصلا با بابا بودن حال می‌کنند. ولی خب، گشتم نبود، نگرد نیست.
«باباها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول «مولد» نام دارند. این دسته فقط در تولید بچه نقش دارند و بعدش می‌گذارند و می‌روند. دسته دوم «مغذی» هستند، اینها با وجدان‌ترند و محصول تولیدی‌شان را تغذیه هم می‌کنند اما دسته سوم، بابای «واقعی» فقط اینها هستند، چون هر کاری باید بکنند، می‌کنند و برای بابا بودن پایه‌اند. اصلا با بابا بودن حال می‌کنند. ولی خب، گشتم نبود، نگرد نیست.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۵۷
نویسنده محمدرضا خراسانی زاده - چاردیواری

تو جدول باباها، بابای بچه تو بغل من، فقط تیک ستون اول، یعنی تولید بچه را داشت. بابای من دو تیک بود. ولی من به بچه قول دادم که برایش یک بابای سه تیک باشم. تیک ستون اول که همان لحظه‌ای زده شد که از زمین برش داشتم. تیک دوم را تا چند دقیقه بعد از یک مغازه می‌خریدم. تیک سوم را هم به لطف بابا از قبل داشتم. چون که همه کارهایی که نباید می‌کردم سیر تا پیاز حفظ بودم. من با کارهایی که یک بابای سه تیک نباید بکند، بزرگ شدم.»
این متن بخشی از کتاب جذاب «گونه‌شناسی انواع بابا» است. حسام، پسری دبیرستانی است که با پدرش دچار مشکلات شدیدی شده است. در مدرسه حسام، اردوی پدر پسری در حال برگزاری بود و حسام از قبل پز پدرش را داده که با هم در فوتبال عالی بازی می‌کنند و همه را می‌برند و چه و چه اما روز اردو، پدر حسام که پزشکی معروف و پرکار و حسابی سرشلوغ است، نتوانست بیاید! این اولین باری نبود که چنین اتفاقی می‌افتاد و پدر حسام به خاطر کارش مجبور به دور شدن از خانواده شده بود. حسام بعد از هرباری که این اتفاق افتاده بود تا مدتی با پدرش قهر می‌کرد اما این نیامدن پدرش با دفعات قبل فرق داشت و باعث شد جلوی همکلاسی‌هایش ضایع شود و به همین دلیل تصمیم گرفت تا واکنش جدی‌تری داشته باشد. در اولین قدم همان اول مسابقه فوتبال از مدرسه فرار کرد و مشغول چرخیدن در خیابان‌ها شد و مدام به رفتارهای بد پدرش با خودش فکر ‌می‌کرد.
گونه‌شناسی انواع بابا، ابتدا به طور جدی به کوبیدن پدرهای سر شلوغ می‌پردازد. این کوبش، آن هم از دید پسری نوجوان بسیار عالی، دقیق و جذاب در کتاب بیان شده است و نویسنده کتاب یعنی زهرا جلائی‌فر، بسیار عالی توانسته از پس شخصیت‌پردازی حسام و بیان افکار و احساسات و عواطفش برآید.
نقطه عطف کتاب آنجاست که حسام به صورت اتفاقی با یک نوزاد چند روزه سر راهی مواجه می‌شود! او نوزاد را برمی‌دارد و تصمیم می‌گیرد از او نگهداری کند و هرآنچه پدرش برای خودش کم گذاشته را برای این نوزاد جبران کند و به قول خودش یک پدر سه تیک کامل برای بچه باشد.
از این قسمت تا اواخر کتاب با مشکلات حسام و این بچه سر و کار داریم که این بخش هم بسیار جذاب و پرهیجان و خنده‌دار جلو می‌رود و تازه حسام با مشکلات پدر بودن آشنا می‌شود. یکی از خنده‌دارترین و جالب‌ترین بخش‌های کتاب وقتی است که حسام برای پیدا کردن کمکی جهت حل مشکلات نوزاد، دست به دامان اینترنت و گوگل می‌شود و سر از سایت‌های مختلف در مورد بچه‌ها در می‌آورد و در گروهی که اعضای آن همگی مامان هستند عضو می‌شود در قامت یک مادر شروع به پرسیدن سؤالاتش می‌کند.
این کتاب که با قلمی بسیار روان و جذاب و پر از طنز نوشته شده است، خیلی خوب و دقیق دیدگاه نوجوانان را نسبت به رفتارهای والدین‌شان بیان می‌کند. همچنین در انتها هنگامی که حسام بیشتر با واقعیت‌های پدر بودن و مشکلاتش آشنا می‌شود، در فهرست سه تیکه خودش تغییری ایجاد می‌کند و بین تیک دو و سه یک تیک دیگر مخصوص پدر خودش اضافه می‌کند و با انصاف بیشری پدر و کارهایش را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بخش از کتاب هم بسیار جالب توجه است که اگر بتوان نوجوانان را به صورت دقیق نسبت به اتفاقات و شرایط اقناع کرد، چه‌بسا آنها رفتاری منصفانه‌تر از بزرگ‌ترها از خود نشان ‌دهند. گونه‌شناسی انواع بابا در ۸۸صفحه توسط نشر نردبان به چاپ رسیده است.

بچه‌های بی‌علاقه


اگر فرزند شما علاقه‌ای به درس ندارد، درس نمی‌خواند و شما نگران آینده او هستید، این چند جمله را بخوانید. علل گوناگون مشکلات درسی کودکان چنین است:
مشکلات جسمی: ممکن است فرزند شما در بینایی یا شنوایی ضعف داشته یا به بیماری مزمنی مبتلا باشد. مراجعه به متخصص، نگرانی شما را از این جهت از بین می‏برد.
مشکلات روحی: فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر، حسادت به فرزند تازه متولد شده، تبعیض و مقایسه کودک با دیگران، سرزنش و توبیخ و... به‌طور قطع در رشد تحصیلی او اثر منفی دارد و او را از انجام امور درسی باز خواهد داشت.
اختلال در یادگیری: اختلال در یادگیری یا ناتوانایی‏های یادگیری که ۸۰‌درصد به صورت اختلال در خواندن خود را نشان می‏دهد، یکی از عوامل مشکلات درسی و انجام ندادن تکالیف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها