گفتگو با علی خودسیانی، نویسنده و کارگردان «من یک زنم»

نمایشی برای اجرا در همه‌جای‌دنیا

بازی‌ساز «فانوس» در گفتگو با جام‌جم‌:

‌می‌توانیم در بازار بین‌المللی رقابت کنیم

تیر امسال بود که بازی ماجراجویی و معمایی فانوس از سوی استودیو فطرس پویارایانه منتشر شد. بازی «فانوس» در سبک هنری جذاب به‌صورت سیاه و سفید و با دست طراحی شده که قصه آن کاربران و بازی‌باز‌ها را دچار چالش می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۳۹۵۴
نویسنده زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر
سیدمحمدعلی وزیری، مدیرعامل استودیو فطرس پویا درباره قصه بازی فانوس در گفتگو با «جام جم» می‌گوید: پس از تولید سومین بازی رایانه‌ای توسط استودیومان؛ تصمیم گرفتیم تا یک بازی موبایلی نیز منتشر و تجربیاتی از بازی‌های معمایی را در یک بازی موبایلی پیاده کنیم. بازی فانوس نیز یک بازی معمایی محسوب می‌شود که ۲۴‌مرحله‌دارد. گیم‌پلی آن حدود ۲الی ۲ساعت و ۳۰ دقیقه است. نسخه رایانه‌ای آن نیز آماده است، اما تا هنوز منتشر نشده است. فانوس داستان جوانی به نام فری است که در شهر زندگی می‌کند. یک نامه به دست او می‌رسد و در آن اعلام شده که دایی فری فوت شده است. به این دلیل که فری تنها وارث دایی‌اش است؛ از او درخواست می‌شود تا به روستا برای انتقال ارث و میراث دایی‌اش به روستا برود. پس از ورود به روستا؛ متوجه می‌شود به جز ارث نیز اتفاقات بسیار زیادی است که باید کشف کند.

ایده‌پردازی برای یک بازی چهارنفره

وزیری درباره ساخت بازی‌های معمایی و لزوم داستان‌محور بودن بازی‌های معمایی نیز عنوان می‌کند: برای طراحی داستان معما‌ها و داستان بازی؛ یک بازی چهار نفره داریم که همیشه طی جلساتی درباره داستان و معمای بازی‌های‌مان ایده‌پردازی می‌کنیم. چراکه ارائه داستان در ابتدای بازی و رها کردن موضوع و داستان با شروع بازی بسیار موردپسند ما نبود. بیشتر دوست داشتیم تا در خلال پیش رفتن بازی، همچنان روایت و قصه بازی هم پیش برود. او درباره ویژگی‌های گرافیکی بازی فانوس می‌افزاید: بیشترین زمانی که برای تولید بازی صرف کردیم؛ در بخش هنری کار بود. زیرا نسبت به این مسأله که کار خودمان و به نوعی کار امضا داشته باشد. در بحث فنی نیز؛ گروه‌مان بسیار سعی کردند تا بازی باگ کمی داشته باشد. این‌گونه نیست که بگویم این بازی هیچ باگی ندارد، چون بزرگ‌ترین بازی‌های دنیا نیز باگ دارند، اما تا جایی که توانستیم، تلاش کردیم تا بازی باگ کمی داشته باشد. همچنین تمام کار توسط خودمان ساخته شد و از هیچ جایی ایده‌ای برنداشتیم. موسیقی این بازی به طور کاملا اختصاصی و ویژه توسط تیم سازنده بازی ساخته شده است.

بازخورد خوب کاربران

مدیرعامل استودیو فطرس پویا همچنین می‌گوید که آخرین به‌روزرسانی بازی فانوس در همین هفته انجام می‌شود و تاخیر صورت گرفته به دلیل اختلال در اینترنت است. او درباره بازخورد کاربران نیز عنوان می‌کند: بازخورد کاربران نسبت به بازی خوب بود و تنها نظر منفی این است که مرحله‌های بازی، باید رایگان می‌بود. اما این مسأله واقعا برای‌مان مقدور نبود چرا که گروهی برای ساخت و انتشار این بازی تلاش کردند و هزینه‌ها باید برگشت بخورد تا ما هم بتوانیم پروژه بعدی را آغاز کنیم. همچنین اکنون نیز در فروشگاه مایکت حدود۲۴ هزار و در کافه بازار نیز ۵۰۰ بار دانلود شده است. در بازی فانوس۴ مرحله اول رایگان و سایر مراحل آن پولی است.
وزیری همچنین درباره بازخورد کاربران نسبت به قصه داستان نیز عنوان می‌کند: بازی ماجراجویانه و معمایی طرفداران خاص خود را دارد و با وجود این‌که برای برخی‌ها بازی دوست‌داشتنی بود، اما برخی نیز داستان بازی را دوست نداشتند.

او همچنین معتقد است که فانوس توانایی رقابت در بازار بین‌المللی را دارد. از طرف دیگر بخش هنری بازی فانوس نیز قابلیت دریافت جوایز متعدد را هم دارد.

وزیری می‌گوید از سختی‌های فعالیت در عرصه گیم در ایران، نبود قانون کپی‌رایت است. نبود کپی‌رایت، تعداد دانلود‌ها را هم شفاف نمی‌کند. این مسأله و البته نبود حامی مالی نیز از دیگر معضلات فعالیت ما در این عرصه است. در حوزه‌ها و عرصه‌هایی مثل فیلم یا موسیقی؛ سرمایه‌گذار وارد میدان می‌شود و سرمایه‌گذاری می‌کند. در حجم وسیع‌اش مثلا در پلتفرم و در انواع دیگر سرمایه‌گذاری برای سریال‌های سینمای خانگی یا حتی سینما، اما ما در کشور مجموعه‌ای نداریم تا ریسک حمایت از بازی‌سازان را بپذیرید و از بازی سازان برای تولید بازی حمایت مالی کند. شاید اگر نهاد و ارگانی از استودیو‌های بازی حمایت می‌کرد، پیشرفت چشمگیری در این عرصه به‌دست می‌آوردیم.

او همچنین می‌افزاید که بازی فانوس نسخه انگلیسی نیز دارد، اما هنوز مجموعه سازنده این بازی، نتوانسته‌اند با پخش‌کننده خارجی ارتباط بگیرند. وزیری می‌گوید: تحریم علیه کشور از جمله دلایل پخش نشدن نسخه انگلیسی فانوس است. همچنین پخش‌کننده‌های خارجی به دلیل ایرانی بودن‌مان از ادامه همکاری امتناع می‌کردند.

تاثیر تحریم بر صنعت بازی

وزیری از سال۸۷ تولید بازی‌های رایانه‌ای را آغاز کرده است. اولین تجربه ساخت بازی او منطقه تاریک، دومین بازی؛ خارج از سرزمین که یک بازی معمایی رایانه‌ای بود و سرزمین گمشده نیز سومین بازی منتشر‌شده از سوی این استودیو محسوب می‌شود. ژانر هر سه بازی اول استودیو فطرس پویا رایانه نیز معمایی است. در سال ۹۱ بازی خارج از سرزمین بهترین بازی دوبعدی سال شد. فانوس آخرین محصول منتشرشده از استودیو فطرس پویا رایانه است. طراحی و تولید این بازی که با همراهی تیمی ۹ نفره با انجین یونیتی ساخته شده، حدود چهار ماه طول کشید و تیرماه۱۴۰۱ به طور رسمی منتشر شده است. این بازی که مجوز رده‌بندی سنی۱۲+ را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دریافت کرده، برای دو نسخه رایانه و گوشی‌های اندرویدی طراحی شده و شامل ۲۰مینی‌گیم و ۲۴مرحله است. همچنین داستان بازی خارج از سرزمین در دنیایی فانتزی اتفاق می‌افتد. طی یکی سری از اتفاقات خانه‌ها و زمین‌های اطراف سرزمین توسط موجوداتی بیگانه ربوده شده و موجودات بیگانه در آسمان با دوختن تکه‌های زمین‌ها و خانه‌هایی که دزدیده‌اند سعی در ساخت سرزمینی جدید برای خود دارند. شخصیت اول بازی سعی در باز پس گیری زمین‌ها و خانه‌های اشغال شده را دارد.

آپدیت جدید بازی Minecraft ویروسی است!

به‌رغم این‌که ۱۱سال از انتشار بازی ماینکرافت (Minecraft) می‌گذرد، اما این بازی هر ساله با رشد عجیبی روبه‌رو می‌شود و کاربران آن بسیار بیشتر می‌شوند. بدون‌شک پشتیبانی سازندگان بازی را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت، چرا که آن‌ها سعی کرده‌اند با انتشار به روزرسانی‌های منطقی برای بازی، آن را از حالت یکنواخت خارج کنند و موارد جدیدی را به منظور جهانگردی پلیر‌های آن اضافه کنند. اما موردی که شاید برایتان جالب باشد این است که هر زمان آپدیت رسمی جدیدی از این بازی منتشر می‌شود، نسخه‌های کپی شده آلوده به ویروس و تروجان آن نیز در سراسر اینترنت پخش می‌شوند که باعث نابود شدن رایانه یا لپ‌تاپ شما می‌شو‌د.

قضیه ویروسی بودن (آلوده به تروجان) به‌روزرسانی جدید ماینکرافت چیست؟ این قضیه فقط مربوط به آپدیت یا به‌روزرسانی جدید این بازی نیست، بلکه از مدت‌ها قبل این اتفاق درحال رخ دادن بوده است، به طوری که رسانه معروف تک رادار در گزارشی اعلام کرد از بین بازی‌های ویدئویی آلوده به ویروس تروجان در سطح اینترنت، ۲۵درصد گزارش کاربران مربوط به بازی Minecraft است. پس توجه داشته باشید آپدیت‌های جدید یا حتی فایل بازی را از سایت رسمی آن دانلود کنید تا اتفاقات ناخوشایندی برای لپ‌تاپ یا رایانه شما رخ ندهد. همچنین بعد از دانلود نیز می‌توانید از طریق برنامه‌های مربوط به ویروس و تروجان نیز از سالم بودن فایل‌های بازی نیز اطمینان حاصل پیدا کنید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها