از همان زمان که کشور قطر به عنوان اولین میزبان در منطقه‌خاورمیانه انتخاب شد بسیاری از کشورهای این منطقه در تکاپوی استفاده از مزایای این همسایگی در برگزاری این تورنمنت افتادند.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۷۶
نویسنده میثم اسماعیلی - روزنامه‌نگار
مهم‌ترین نکته در این انتخاب، تجهیز زیرساخت‌های گردشگری و استفاده از موج گردشگران برای ورود به کشور‌های خود بود. اتفاقی که مورد توجه تصمیم‌گیران و مسئولان این حوزه در ایران هم قرار گرفت و به نوعی انتظار رونق قابل ملاحظه‌ای در بازه زمانی یک‌ماهه برگزاری این مسابقات در گردشگری کشور را داشتند.

اما حالا و در فاصله نزدیک به یک ماه تا آغاز این تورنمنت فوتبالی به نظر می‌رسد سر ایران از رونق وعده‌داده‌شده خالی است! آن هم ایرانی که در فهرست پرجاذبه‌ترین کشور‌های جهان قرار دارد و قابلیت‌های تاریخی و طبیعی آن بهترین وسوسه برای سیاحان خارجی است. نگاهی به آمار‌های ارائه‌شده به تازگی نشان می‌دهد گردشگری ایران در میانه این رویداد، یک تماشاگر صرف خواهد بود و بس. گفته‌های مسئولان در ماه‌های گذشته چنان پر از امیدواری بوده که حالا صاحبان این صنعت را دچار یاس و ناامیدی کرده است. به عنوان مثال می‌توان به حرف‌های رئیس جامعه هتلداران ایران در ۲۸‌فروردین امسال نگاهی بیندازیم. جایی که جمشید حمزه‌زاده گفته است: «۸۰ درصد هتل‌های استان‌های جنوبی برای جام‌جهانی قطر اشغال می‌شود.» همین اظهارنظر از سمت کسی که در دل صنعت گردشگری ایران فعالیت می‌کند حالا و پس از فقط شش ماه رنگ باخته است. جالب این که جمشید حمزه‌زاده حالا در تازه‌ترین اظهارنظرش که هفته پیش گفته شده عنوان کرده است: «حتی یک رزرو هم برای میزبانی کیش در جام جهانی قطر نداشته‌ایم!» فاصله این اظهارنظر‌های رئیس جامعه هتلداران تنها شش‌ماه است.

به‌نظر می‌رسد جام‌جهانی قطر پیش از آغاز برای ما ایرانی‌ها تمام شد. اشتباه نکنید. این عقب‌ماندگی ربطی به وضعیت امروز و اعتراضات چند هفته اخیر کشور ندارد، چون رئیس جامعه هتلداران اعتراف می‌کند: «هرکه بخواهد رزرو انجام دهد باید از سه ماه قبل اقدام کند، بنابراین استقبال‌نکردن تماشاگران جام‌جهانی ارتباطی به وقایع و ناآرامی‌های اخیر استان‌های مختلف نداشته و فرصتی طلایی بود که ما از دست دادیم.» همه این اتفاقات در حالی است که ایران با توجه به نزدیکی به قطر پیشنهاد‌های بسیاری برای استفاده از این موقعیت مطرح کرده بود، اما کشور‌های عربی عربستان، امارات، عمان و کویت در این زمینه پیشدستی کردند و توانستند امتیاز‌های خوبی به دست آورند به‌طوری‌که بخش اعظمی از پرواز‌های مسابقات به کشور‌های عربی رسید؛ اما ایران با توجه به کمبود ایرلاین این موقعیت را از دست داد. اما پیشنهاد ما در میانه این اتفاقات چه بوده است؟ استقرار مهمانان جام‌جهانی در کیش و قشم و چند شهر دیگر با قیمتی بسیار ارزان‌تر از قطر و سایر کشور‌های عربی برای مسافران. اما نتیجه این پیشنهاد ما چه بوده است؟ این که از شش‌ماه پیش اعلام شده ۲۰هزار تخت در هتل‌های مختلف آمادگی پذیرش مسافران جام‌جهانی را دارد، اما حتی یک نفر هم یک اتاق رزرو نکرده است! این ماجرا‌ها از جایی تلخ‌تر است که بدانیم گزارش تازه منتشرشده‌ای از یک مطالعه تحقیقی توسط شرکت اطلاعات سفر Forward Keys نشان می‌دهد رزرو بلیت پرواز از امارات به قطر در طول جام‌جهانی فوتبال در مقایسه با مدت مشابه در یک سال «۱۰۰ برابر» شده است! این مطالعه نشان داد امارات و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس چه سود سرشاری از جام‌جهانی نصیب‌شان شد و سهم ایران در این جام حتی «رزرو یک تخت از هتل» هم نشد! بر پایه این گزارش، ۶۵‌درصد افرادی که در دوره جام‌جهانی به قطر می‌روند، عازم دبی خواهند شد و ابوظبی با ۱۴درصد، جده عربستان با ۸ درصد، مسقط عمان با ۶ درصد و مدینه عربستان با ۳‌درصد در رتبه‌های دیگر قرار دارند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها