ورود مجلس به ماجرای ناترازی گاز با‌یک تکلیف روشن به دولت همراه بود. با همه آمار و ارقامی که وزیر نفت در مجلس ارائه کرد و برخی نمایندگان هم به آن پرداختند، در نهایت رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که وزارت نفت و دیگر نهادهای ذی‌ربط باید برای برطرف کردن این چالش قدم بردارند.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۵۴
این در حالی است که طی چند ماه گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت گاز به منظور کاهش مصرف شنیده می‌شد. با وجود این محمدباقر قالیباف گفت: همه دلسوزان انقلاب و نظام می‌دانند که ما سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار انرژی‌های‌مان را هدر می‌دهیم؛ آیا نمی‌خواهیم در این زمینه در کشور تصمیم‌بگیریم؟ چطور حاضریم دست گدایی به همه جا دراز کنیم و پول بگیریم، ولی حاضر نیستیم اصلاح کنیم؟

روزگذشته کمیسیون انرژی مجلس گزارشی را درباره وضعیت صنعت گاز و ناترازی آن ارائه کرد. بر اساس این گزارش سهم مصرف ایران ۶ درصد از سهم جهانی است که با میزان مصرف کشور‌های آلمان، ایتالیا، فرانسه و‌هلند برابری می‌کند. رمضانعلی سنگدوینی، از اعضای این کمیسیون با بیان این‌که ۷۵ درصد سبد انرژی کشور گاز طبیعی است، گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶۰ میلیارد مترمکعب گاز انتقالی داشتیم و پیک مصرف ما حدود ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده‌است که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آن در‌بخش خانگی بوده، این مسأله نگران‌کننده است. ما به طور متوسط در سال ۷ تا ۱۰ درصد مصرف مشترکان‌مان افزایش پیدا می‌کند. سال ۸۹ هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کردیم و در آن سال در مبحث ۱۹ مسائل ساختمانی مثل دوجداره کردن پنجره‌ها را آغاز کردیم، ولی ۲۶ میلیون خانوار مصرف‌کننده داریم که اگر به سمت اجرای کامل سیاست‌های صرفه‌جویی حرکت کنیم، ناترازی گاز نخواهیم‌داشت. به گفته سنگدوینی در حال حاضر ۲۰ میلیون خانوار در کشور از بخاری گازی برای گرمایش استفاده می‌کنند، از سال۸۹ اقدامات زیادی برای افزایش راندمان بخار‌ی‌های گازی انجام شد. اگر بازدهی تولیدکنندگان افزایش پیدا کند به اندازه دو فاز پارس‌جنوبی جلو خواهیم افتاد. محمدرضا پور ابراهیمی هم در صحن علنی مجلس گفت: براساس برنامه ششم توسعه وزارت نفت مکلف بوده روزانه ۱.۳میلیارد مترمکعب تولید گاز در کشور داشته‌باشد، اما مجموع تولیدی که در پایان برنامه ششم توسعه انجام شده ۱.۲تکالیف وزارت نفت است و این نیز به دلیل نبود سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی که به واسطه تجمیع منابع از حوزه فضای بازار سرمایه امکان‌پذیر بوده، انجام نشده‌است.

نیاز به سرمایه‌گذاری

پس از قرائت خلاصه این گزارش، جواد اوجی پشت میکروفن رفت و در ابتدا چندعدد مطرح کرد: ۷۴.۵درصد گاز کشور از میدان پارس‌جنوبی تامین می‌شود، ۲۰ درصد آن از میادین مستقل و ۵ درصد آن از مناطق نفتی تامین می‌شود. در برنامه ششم مقرر شده روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰میلیون مترمکعب گاز خام تولید شود. این در حالی است که عملکرد دوره مذکور روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که علت‌این موضوع را باید در سرمایه‌گذاری نکردن در توسعه میادین گازی جست‌وجو کرد. وزیر نفت دولت سیزدهم در ادامه روی قیمت گاز دست گذاشت: یکی از عوامل افزایش مصرف و ناترازی به دلیل قیمت پایین گاز است که مشترکان پرمصرف ۷۵ درصد مشترکان ما ۵۰ درصد مصرف را دارند، ولی ۲۵ درصد مشترکان پرمصرف آن ۵۰ درصد را مصرف می‌کنند.

گدایی پول

رئیس مجلس شورای اسلامی، اما وزیر نفت را خطاب خود قرار داد: اگر جنابعالی و من به عنوان خدمتکاران مردم در قانونگذاری و اجرا حرف‌مان این باشد که ۱۰ درصد از صندوق توسعه به ما بدهید یا این‌که ۸۰ میلیارد دلار از جایی پول بدهید تا این ناترازی را درست کنیم؛ شما فکر می‌کنید که این ۸۰ میلیارد دلار پول وجود دارد که بدهند این کار را انجام دهید؟ شما می‌دانید ما سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار انرژی‌های‌مان را هدر می‌دهیم؛ آیا‌نمی‌خواهیم در این زمینه در کشور تصمیم بگیریم؛ چطور حاضریم دست گدایی به همه جا دراز کنیم و پول بگیریم، ولی حاضر نیستیم اصلاح کنیم؟

قالیباف گفت: امروز گفته می‌شود که قیمت سوخت به صورت پلکانی متناسب با مصرف افزایش یافته این در حالی است که این شیوه در جا‌هایی با مشکلاتی مواجه شده‌است. تا زمانی که هوشمندی در تولید، انتقال، توزیع و ذخیره‌سازی انجام نشود، کاری از پیش نمی‌رود. او ادامه داد: از آقای وزیر هم توقع داریم و هم پیگیری خواهیم کرد؛ معتقدیم بند‌هایی که در‌قانون رفع موانع تولید وجود دارد باید اجرا شود؛ نه از صندوق ذخیره ارزی ۱۰درصدی به این کار تخصیص می‌یابد و نه کسی هست که ۸۰ میلیارد دلار در این باره به ما بدهد. ما باید از محل صرفه جویی و سیاست‌های درست این اعتبار را تامین کنیم و همچنین باید در افق دور نیز توجه داشته‌باشیم که واقعا توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر موضوع جدی بحث ماست.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها