سال تحصیلی جدید را از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم مثنوی صد من کاغذ است. از‌یک‌سو عده‌ای گله دارند که چرا حداقل به در و دیوار مدارس یک رنگ پاشیده‌نشده تا حس شروع مهر به بچه‌ها دست دهد و از سوی دیگر عده‌ای از آشفتگی آبخوری‌ها، کثیف‌بودن فضای داخلی مدرسه و مخصوصا از عنکبوت‌های دست‌وپادراز و تارهای تنیده‌شده‌شان به هر کنج می‌گویند.
کد خبر: ۱۳۸۲۲۰۷
نویسنده مریم خباز - گروه جامعه

عده‌ای هم هنوز دردشان سرویس مدرسه و چالش‌های ناتمام آن است. در ماه شهریور قیمت سرویس مدارس در برخی مناطق تهران سر به فلک کشید که غرولند خانواده‌ها را در خفا درآورد هرچند بعد از این‌که این بحث رسانه‌ای شد، قیمت‌ها تا حدی به سمت ملایمت پیش‌رفت، اما این کار که برای درست‌کردن ابرو انجام شده بود، چشم ماجرا را کور کرد به‌طوری‌که اکنون در آستانه دوهفتگی سال تحصیلی جدید، به‌خصوص در شهر پردانش‌آموزی مثل تهران، هم می‌توان رانندگان بلاتکلیف را به‌راحتی پیدا کرد و هم خانواده‌های مستاصل را.

موضوع را اگر از همان نقطه تعدیل قیمت‌ها دنبال کنیم خلاصه اتفاقی که رخ‌داده، این است: سازمان تاکسیرانی شهر تهران به استناد مصوبه شورای شهر، حداقل و حداکثر نرخ سرویس مدارس را براساس مسافت میان خانه و مدرسه و منطقه محل سکونت دانش‌آموز منتشر کرده، اما درحالی‌که خانواده‌ها از شکستن قیمت‌ها، حال بهتری دارند، رانندگان سرویس اغلب خود را بازنده می‌دانند. در نتیجه این‌که معترضان بر قیمت‌های قبلی و موافقان بر قیمت‌های فعلی تاکید دارند و آب‌شان در یک جوی نمی‌رود.

خانواده‌ها دارند انصراف می‌دهند

راننده تاکسی، دنده را چاق می‌کند و یک دست به فرمان و یک دست به موبایل، در خیابان پرترافیک می‌راند، اما ناگهان انگار که مار او را نیش زده است، فریاد می‌زند که «بازم یکی دیگه لغو کرد».
راننده اهل حرف‌زدن است و راحت سفره دلش را پهن می‌کند: «من سرویس مدرسه‌ام، ولی چند روزیه پدر و مادر‌ها دارن سرویس رو کنسل می‌کنن، میگن گرونه کجاش گرونه؟ اصلا می‌دونن خرج ماشین چقدره؟ می‌دونن صابخونه‌ام سه‌میلیون گذاشته رو کرایه؟ البته اونا هم حق دارن، مردم مشکل دارن».
صحبت‌های راننده با ما که تمام می‌شود، پرونده انصراف بخشی از خانواده‌ها از سرویس مدرسه برای فرزندان‌شان به‌عنوان یک سوژه در ذهن‌مان باز می‌شود؛ چالشی که معلوم نیست تا کی قرار است کش پیدا کند. با این‌که دیروز یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش اظهار‌امیدواری کرد که پیمانکاران هزینه‌های منصفانه‌ای از مردم دریافت کنند، ولی واقعیت این است که پیمانکاران با سهم ۱۵درصدی از قیمت سرویس مدرسه و رانندگانی که بناست ۸۵ درصد نرخ‌ها را دریافت کنند، طبیعی است که به صرفه و صلاح خود بیشتر از هر چیزی فکر می‌کنند.

مسئولان معافیت بدهند

حاصل این اوضاع آشفته، کوچ بسیاری از راننده‌ها از مدارس دولتی به سمت غیردولتی‌ها شده، مخصوصا راننده‌های خودرو‌های شخصی که با مانع بزرگ و پرهزینه‌ای به نام طرح ترافیک نیز روبه رو هستند. امیدوارکننده این‌که محمدرضا، ولی زاده، رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان کشور نیز در گفتگو با تسنیم این رخداد را تایید می‌کند و البته بازشدن گره کار را در شهرداری و شورای شهر می‌جوید.
او می‌گوید: با توجه به این‌که شورای شهر پروانه فعالیت پیمانکاران را ارائه می‌کند باید آن‌ها را به رعایت نرخ مصوب سرویس مدارس ملزم کند. اگر هم این نرخ برای راننده‌ها و پیمانکاران به‌صرفه نیست، باید معافیت‌هایی را به حمل‌ونقل دانش‌آموزان اختصاص دهند ازجمله این‌که ورود به محدوده طرح ترافیک به جای۳۰درصد تخفیف، رایگان باشد و معاینه فنی سرویس مدارس نیز همانند تاکسی‌ها رایگان شود. خلاصه این‌که او معتقد است: «قرارداد سرویس مدارس باید به سمتی برود تا کسورات قانونی که بار هزینه راننده و پیمانکار را افزایش می‌دهد، حذف شود. همچنین شورای شهر و شهرداری که متولی حمل‌ونقل درون‌شهری هستند، باید برای سرویس مدارس چاره‌اندیشی کنند.» اگر به کارنامه برخی از کشور‌های موفق در حوزه حمل‌ونقل دانش‌آموزی دقت کنیم، خواهیم دید که مسئولان دولتی خود را عقب نکشیده و ایفای نقش کرده‌اند و به همین دلیل همه چیز خوب پیش می‌رود.

حداقل و حداکثر نرخ مصوب سرویس مدارس در تهران

سرویس‌مدارس با پایان‌باز

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها