براساس تحقیقی که اخیرا در نشست پاییزی انجمن شیمی آمریکا ارائه شد، شیرهای گیاهی جایگزین(vegan) دارای مقادیر کمتری از چهار ریزمغذی کلیدی نسبت به شیر گاو هستند. این مطالعه جدید که از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) انجام شده است، نشان می‌دهد میزان روی، سلنیوم، فسفر و منیزیم بین شیرهای گیاهی مختلف بسیار متفاوت است و به همین دلیل باید برچسب‌های غذایی دقیق‌تری برای این گروه مواد غذایی استفاده شود.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۷۱
نویسنده سمانه نوروزی - گروه دانش و سلامت
دکتر بن ردان، پژوهشگر این مطالعه توضیح می‌دهد: «محبوبیت شیر‌های گیاهی جایگزین در حال افزایش است، اما اطلاعات زیادی در مورد محتوای معدنی این محصولات به‌ویژه در ایالات متحده، وجود ندارد. گرچه از دیدگاه نظارتی، این موارد می‌تواند مشخص شود، اما جزئیات این مواد معدنی همیشه هم نیاز نیست روی برچسب اطلاعات تغذیه‌ای ذکر شود.»

شیر‌های غیرلبنی که از ترکیبات منفرد مانند بادام، جو‌دوسر یا برنج تولید شده‌اند، به عنوان جایگزین مناسب شیر گاو برای افرادی شناخته می‌شود که حساسیت یا مشکل مصرف لبنیات دارند. آن‌ها همچنین به عنوان گزینه‌ای سازگارتر با محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شوند، زیرا تولیدشان آلودگی کمتری نسبت به تولید لبنیات به همراه دارد. از طرف دیگر، شیر گاو منبع اصلی برخی مواد مغذی ضروری است که در بدن انسان ساخته نمی‌شود و باید با مصرف غذا به دست آید.
 
برای مثال، سلنیوم به محافظت از سلول‌ها در مقابل آسیب یا عفونت کمک می‌کند و در عین حال عملکرد غده تیروئید را نیز تقویت می‌کند. روی از سیستم ایمنی حمایت می‌کند درحالی که منیزیم برای عملکرد مناسب عضله و عصب مورد نیاز است. فسفر، از دیگر مواد مغذی کلیدی، به رشد، نگهداری و ترمیم انواع بافت‌ها کمک می‌کند. پژوهشگران این مطالعه از طیف‌سنجی جرمی جفت شده القایی (inductively coupled-mass spectrometry) برای ارزیابی میزان این ریزمغذی‌ها در شیر‌های جایگزین ساخته شده از سویا، نخودفرنگی، شاهدانه، جو دوسر، بادام، نارگیل، بادام هندی و برنج استفاده کردند. چند برند مختلف برای هر نوع نوشیدنی مورد آزمایش قرار گرفت و در مجموع ۸۵ نمونه به دست آمد.
 
به‌طور کلی، نوشیدنی‌های بر پایه نخود حدود ۵۰ درصد فسفر، سلنیوم و روی بیشتری نسبت به شیر گاو داشتند، در حالی که شیر سویا دارای بالاترین غلظت منیزیم بود. تمام انواع دیگر شیر‌های گیاهی دارای مقادیر کمتری از چهار ماده مغذی کلیدی نسبت به لبنیات بودند. نویسندگان مقاله همچنین میزان قابل‌توجهی از تنوع بین برند‌های مختلف از یک نوع نوشیدنی را گزارش کردند. برای مثال، میزان روی تا ۵۳.۸درصد در بین شیر‌های مختلف بر پایه نخود آزمایش شده، متفاوت بود. به‌طور خلاصه، محققان می‌گویند که برخی از شیر‌های جایگزین بر پایه گیاه، می‌توانند منبع منیزیم، فسفر، روی و سلنیوم باشند. با این حال همچنین هشدار می‌دهند بهتر است هنگام خرید شیر‌های گیاهی مختلف ارزش غذایی آن‌ها نیز در نظر گرفته شود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها