در راستای افزایش استانداردهای محیط زیست و در ادامه اجرای طرحهای جامع زیست محیطی شرکت پالایش نفت تبریز عملیات اجرایی عایق بندی حوضچه تبخیر با عایق های ژئو ممبران و ژئو تکستایل را با حضور مدیرعامل و برخی از معاونان این مجموعه آغاز نمود.
کد خبر: ۱۳۷۸۸۸۳
به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ،مدیرعامل پالایش نفت تبریز با اشاره به اینکه بر اساس الزامات سازمان حفاظت از محیط زیست خود را مکلف نمودیم تا در حوزه عایق بندی حوضچه تبخیر موجود مطابق با استانداردهای روز دنیا پیش برویم، گفت: همین مساله باعث شد تا محل دیگری را برای حوضچه تبخیر انتخاب نموده و با جابجایی و عایق بندی این حوضچه، نگرانی های مد نظر سازمان محیط زیست را رفع نماییم.

غلامرضا باقری با ابراز امیدواری در خصوص بهره برداری هر چه سریعتر از این پروژه گفت: برنامه ما در پالایش نفت تبریز استفاده دائمی و با ظرفیت کامل از این حوضچه نیست، بلکه در نظر داریم اگر شرایط آن فراهم شد، آب باقی مانده را به دریاچه ارومیه روانه کنیم و آنچه این امکان برایش فراهم نبود را در این حوضچه تبخیر مدیریت کنیم.

در ادامه مدیر خدمات فنی و مهندسی شرکت پالایش نفت تبریز عایق بندی حوضچه های تبخیر را در راستای جلوگیری از آلودگی های احتمالی آب های زیرزمینی و عدم نفوذ آب های آلوده به آن دانسته و اضافه کرد: در سال گذشته مطالعات اولیه اجرای این پروژه انجام شد و مشاور پروژه استفاده از عایق های ژئو ممبران و ژئو تکستایل را برای آبندی حوضچه های تبخیر پیشنهاد نمود.

آیدین عبداله نژاد با اشاره به اجرای پروژه RO در پالایشگاه تبریز و کاهش میزان پسماند و کوچکتر شدن حوضچه ها در اثر آن، بیان کرد: توجه به طرح های جدید پالایشگاه که در طرح قالب طرح جامع اجرا خواهد شد، علاوه بر عایق بندی حوضچه ها با تجهیزات ژئو ممبران و ژئو تکستایل، آن ها را به ضلع جنوبی جاده راه آهن منتقل می کنیم.

وی در پایان سخنان خود ضمن ابراز امیدواری در خصوص خالی ماندن این حوضچه ها، گفت: چشم انداز ما این است که اگر آبی نیز به صورت دورریز داشته باشیم آن را روغن گیری نموده و به دریاچه ارومیه روانه کنیم.

همراه با الزامات روز محیط زیست

معاونت بهداشت، ایمنی، محیط زیست و کیفیت پالایش نفت تبریز با اشاره به اینکه این مجموعه در ابتدای شروع به کار پالایشگاه دارای پنج حوضچه تبخیر بوده است، گفت: این حوضچه ها به این علت در نظر گرفته شده بودند که ضمن تخلیه و مدیریت آب در شرایط اضطراری، آب بلودان سیستم خنک کننده در صورتیکه دارای املاح بالا بوده و قابل استفاده مجدد در سیستم گردش آب نباشد توسط پمپ به حوضچه های تبخیر ارسال شود. خلفی با اشاره به کاهش تعداد این حوضچه ها به یک حوضچه در مرور زمان و با افزایش راندمان و ظرفیت تصفیه خانه، اضافه کرد: در سالهای اخیر با توجه به ارتقا استانداردهای زیست محیطی اصلاح حوضچه های فعلی و استفاده از حوضچه های بتنی با عایق های ژئوممبران از طرف اداره کل محیط زیست الزام شد که در این راستا پروژه ایجاد حوضچه جدید با استفاده از عایق های ژئو ممبران و ژئو تکستایل، تعریف شده و پس از اجرای اقدامات اولیه آن و برگزاری مناقصه، عملیات اجرایی آن را امروز آغاز می کنیم.

اجرای پروژه 53 میلیارد تومانی در 18 ماه
 
مدیر این پروژه با تشریح مشخصات آن گفت: پروژه ما حوضچه روغن گیر به مساحت 3 هزار و 500 متر است که بعد از آن دو حوضچه به مساحت 6 هزارمتر مربع و ۱۳ هزار متر مربع قرار خواهد گرفت و چشم انداز ما ارسال آب خروجی این حوضچه ها به دریاچه ارومیه است. 

محمود زینت الدینی در خصوص روند اجرای پروژه گفت: حوضچه بتنی بوده و کف حوضچه بعد از خاکبرداری دیواره ، به ضخامت یک و نیم میلمتر ژئوممبران می شود و دو لایه ژئوتکستایل نیز روی آن قرار می گیرد.
وی در پایان سخنان مدت زمان اجرای پروژه را مطابق زمان بندی پروژه ۱۸ ماه عنوان نموده و با ابراز امیدواری در خصوص اتمام زودتر از موعد، گفت: اعتبار این پروژه ۵۳ میلیارد تومان است که به روش طرح و ساخت EPC انجام می شود. ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فاز مهندسی طرح، 2 میلیارد تومان خرید تجهیزات شامل دو دستگاه پمپ و لوله های پلی اتیلن و ۴۰ میلیارد نیز مرحله ساخت این پروژه هزینه دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها