مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان عنوان کرد:

برنامه راهبردی1405؛ برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف مدیریت پسماند اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار گفت: سازمان مدیریت پسماند، اولین سازمان دارای برنامه راهبردی موسوم به 1405 در شهرداری اصفهان است.
کد خبر: ۱۳۷۸۷۹۴

 به گزارش جام جم انلاین اصفهان؛

 گپ و گفت صمیمانه اصحاب رسانه با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان روز سه شنبه هشتم شهریورماه 1401 برگزار شد.
در ابتدای این نشست غلامرضا ساکتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند، در حوزه مدیریت پسماند، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار برنامه‌ریزی و فعالیت دارد و این سازمان اولین سازمان دارای برنامه راهبردی موسوم به 1405 در شهرداری اصفهان است.
وی گفت: این برنامه عملیاتی با اهداف راهبردی تهيه شده و پروژه‌های زیادی را در بر دارد و طبق این برنامه به اهدافمان در زمينه پسماند در اصفهان خواهیم رسید. با توجه به اینکه امسال، به سال دانش‌بنیان نامگذاری شده در این زمینه نیز برنامه‌ریزی هایی انجام شده است.
ساكتى اضافه كرد: اصفهان حدود 900 تن پسماند خانگی داشته و به صورت یک روز در میان در هر محله جمع‌آوری می‌شود. سه خط برای جداسازی این پسماندها وجود دارد که حدود 600 تن از آن با توجه به ساختار تشكيل دهنده زباله این مواد تبدیل به کود کمپوست می‌شود که در سطح شهر و برای کشاورزی استفاده می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: شیرابه زباله در فرايند حمل، نقل، پردازش، بلوغ و ... وجود دارد که بخشی از آن تبخیر می‌شود ولی مقدار شیرابه در ورودی کارخانه و دیگر مراحلى كه وجود دارد حدود 40 متر مکعب به صورت روزانه است.
وی خاطر نشان کرد: کارخانه هاضم بی‌هوازی یکی پروژه‌هایی است که تحولی را در زمینه تولید کود کمپوست با تکنولوژی جدید و هایتکی ایجاد می‌کند و قرار است در مرحله تولید صنعتی حدود 60 تن از این کود با این روش تولید می‌شود كه این پروژه می‌تواند یکی از نمونه‌های موفق در مدیریت پسماند در کشور باشد. در زمینه مطالعاتی نیز کارهای خوبی انجام شده و فعالیت‌های کشورهای دیگر رصد شده است. البته نسخه واحدی برای هر شهر و منطقه نمی‌توان صادر کرد چرا که با توجه به مسائل مختلفی نظیر مسائل اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، آب‌وهوا و... این برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود.
ساکتی تصریح کرد: مواد روسرندی دفع مهندسی می‌شود و پروژه جديدى نیز از اواسط مهرماه تست گرم شده و سوخت زیستی از آن تولید می‌شود. این فاز پایلوت ده تنی بوده و با حل مشکلات احتمالی در فازهای بعدی به 300 تن ظرفیت تولید خواهیم رسید. با فازهای بعدی پیرولیز در شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور دفع پسماند نخواهیم داشت.
وی تأکید کرد: باید به مرحله‌ای برسیم که مدیریت پسماند توسط دو میلیون شهروند اصفهانی انجام شود چرا که هزینه‌های مربوط به مدیریت پسماند در مقصد بسیار پر هزینه بوده و نیاز به تکنولوژی‌های بسیار بالا دارد. هم‌اکنون 72 مرکز، پسماند خشک شهر اصفهان را جمع‌اوری نموده که این میزان به 75 تن در شبانه‌روز می‌رسد. مشکل ما امروز تحویل در مبدأ است و متأسفانه بخشی از پسماندها به صورت غیرمجاز در سطح شهر جمع‌آوری می‌شود. البته اپليكيشنى برای تفکیک در مبدأ طراحی شده و از آبانماه در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا خدمات بهتری را در این زمینه بتوانیم به مردم ارائه نماییم.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان عنوان کرد: رسالت اجتماعی و نگاه زیست‌محیطی حکم می‌کند که دفع پسماند توسط مردم به صورت مناسب‌تری انجام شود. امروز سرانه تولید پسماند خشک در روز برای هر شخص حدود 60 گرم است و این در حالی است که باید در مبدأ اقدامات بهتری انجام شود و به طور مثال تحویل به مبادی غیر مجاز آسیب‌های مختلفی دارد كه بايد شهروندان به آن دقت داشته باشند. شهرداری به جمع‌آوری پسماند خشک، نگاه درامدی ندارد و مردم باید به این موضوع نگاهی اجتماعی و زیست‌محیطی داشته باشند تا هزینه‌ها در مقصد کاهش یابد.وی تأکید کرد: هدایا و مشوق‌های جدیدی برای تحویل پسماند خشک در حال برنامه‌ریزی است ولی باید توجه کرد هزینه‌های پسماند خشک بسیار زیاد است و این در حالی است که برخی از این دلالان با استفاده از دوره‌گردها پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی را رقم می‌زنند.ساکتی متذکر شد: امسال، توسعه ایستگاه‌های دریافت پسماند خشک با افزایش 8 ایستگاه در دستور کار قرار گرفته و در ابتدای سال آینده با بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها، این تعداد از مراکز دریافت در اصفهان را به 80 مورد خواهیم رساند.وی با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام این سازمان بیان کرد: امروز در اصفهان با توجه به تمهیداتی که دیده شده مدیریت شیرابه انجام مى‌شود و با توجه به کانال‌کشی‌ها، دیگر شیرابه‌ها در زمین فرو نمی‌رود. پروژه‌های دانش‌بنیانی نظیر تصفیه شیرابه که از جمله پروژه‌های تعریف شده است و قرار است به زودی اجرایی شود تا آب تصفیه شده در فرایندهای مربوط به مدیریت پسماند استفاده شود. دو خط جدید هاضم نیز در دستور کار قرار گرفته که هم‌ اکنون تست سرد آن انجام شده است. این خطوط دارای سرند بالستیک بوده و دو سرنده است و به همین خاطر است که این خطوط بسیار منحصر به فرد بوده و خطوط موجود را به 5 خط می‌رساند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان یادآور شد: بخشی از پسماندهای موجود در اصفهان پسماندهای ساختمانی است که روزانه 3500 تن از این نوع پسماندها به این سایت منتقل می‌شود. دو پروژه مهم در این زمینه در حال انجام است که سامانه مدیریت هوشمند پسماندهای ساختمانی از جمله این پروژه‌هاست. از نیمه خردادماه این پروژه کلید خورده و هرگونه تخریب، خاکبرداری و... در سامانه موجود ثبت شده و کنترل و نظارت از مبدأ تا مقصد اتفاق می‌افتد و با پایان خاکبرداری در صورت بروز تخلف به اتحادیه و شهرداری منطقه ارجاع داده می‌شود.وی توضیح داد: در فاز بعدی فراخوانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد فاز 1000 تنی برای بازیافت پسماند ساختمانی در حال انجام است و امیدواریم در نیمه دوم سال این فاز به بهره‌برداری برسد. البته گردنه زینل با توجه به حجم پسماندهای ورودی تا 50 سال آینده پاسخگو نیاز شهر است ولی برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد سایتی مشابه در غرب اصفهان انجام شده است. البته بهسازی جاده ورودی و دوبانده کردن آن انجام شده و به دنبال آن هستیم که پروژه هوشمندسازی برای پرداخت عوارض و.... را داشته باشیم.
ساکتی تصریح کرد: آموزش و فرهنگسازی دو نکته‌ای است که مدیریت پسماند بسیار مؤثر است و باید بگوییم که بهترین اقدام، تکفیک و به طور کلی اقدامات در مبدأ است. در برنامه راهبردی که به آن اشاره کردیم پروژه‌های زیادی طراحی شده تا آموزش و فرهنگسازی در این زمینه به نتیجه برسد.
وی گفت:مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: بودجه 1401، 102 میلیارد تومان است و نکته قابل توجه این است که بودجه‌هایی برای خریدهای فناورانه نیز علاوه بر این بودجه برای سازمان در نظر گرفته شده است.وی در مورد فعالیت‌های این سازمان در زمینه فرهنگسازی خاطر نشان کرد: مجموعه های آموزشی در قالب 16 کتاب طراحی شده که قرار است بخشی از آن در مدارس توزیع شود. محصولات صوتی و تصویری و بسیاری از محصولات دیگر در قالب پادکست و قالب‌های دیگر طراحی شده است که تا مردم با مسائل زیست‌محیطی و پسماند آشنا شوند. در زمینه تولید محصولات رسانه‌ای دست ما پر است و به زودی با شروع مدارس بخشی از آن در مدارس توزیع می‌شود.ساکتی تصریح کرد: در منطقه 6 شهرداری و در موزه علوم و فنون تا دوماه آینده مرکز تخصصی آموزشی در حوزه پسماند به بهره‌برداری خواهد رسید. نمایشگاهی در کنار محل آموزش احداث شده که علاوه بر این آموزش‌ها، دانش‌آموزان با فرایندهای مربوط به پسماند آشنا می‌شوند. طبق براوردها سالانه حدود 30 هزار دانش‌آموز از این مرکز بازدید کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها