سریال‌های ضد‌نژادپرستانه در راه است

کد خبر: ۱۳۷۵۹۹۹
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه رسانه
از آفریقای‌جنوبی که زمانی مکان اصلی مبارزه بر ضد‌آپارتاید بود، خبر می‌رسد که تعداد زیادی مجموعه تلویزیونی با مضمون ضد‌نژادپرستانه و درام در دست تولید است. در حالی‌که چند فیلمنامه تازه قرار است سوژه اصلی این مجموعه‌ها شود، کار نگارش چند فیلمنامه دیگر هم در این رابطه در جریان است. تهیه‌کنندگان قاب کوچک اخیرا در شهر ژوهانسبورگ تلاش تازه‌ای را برای خلق آثار دیدنی و جذاب جدید شروع و رسانه‌ها در این‌باره اطلاع‌رسانی خوبی کرده‌اند. در کنار تولید فصل‌های تازه چند کار موفق و پربیننده، تولید محصولات مشترک و امکان کار و فعالیت برای چهره‌های خلاق جوان و تازه‌وارد هم از دیگر برنامه‌های شبکه‌های فعال تلویزیونی آفریقای‌جنوبی است.

یکی از نام‌های مهم و مطرحی که در این رابطه شنیده می‌شود و مورد توجه منتقدان هنری و رسانه‌ها قرار گرفته، ماندلاکایسه والتر دوبه است. او اوایل سال‌جاری میلادی درام پرتنش و تحسین شده سینمایی «محاصره سیلورتون» را روانه پرده سینما‌های کشور کرد که با استقبال بالای عموم مردم روبه‌رو شد. فیلم که با الهام از یک ماجرای واقعی دهه۸۰ میلادی کشور آفریقای‌جنوبی ساخته شده، درباره چند مبارز ضدآپارتاید است که بعد از گیر افتادن در داخل یک بانک، شرط آزاد کردن مشتریان بانک را به آزادی نلسون ماندلا، رهبر انقلاب آفریقای‌جنوبی گره می‌زنند. رسانه‌ها از چند طرح جدیدی صحبت می‌کنند که دوبه به‌زودی هم برای سینما و هم برای تلویزیون جلوی دوربین می‌برد. نزدیکان فیلمساز می‌گویند یکی از این کار‌ها مجموعه‌ای طولانی درباره انقلاب آفریقای‌جنوبی و مبارزات اهالی چند روستای کشور علیه حکام سفیدپوست در دوران آپارتاید است. از قرار معلوم این مجموعه که هنوز نامی ندارد در ۳۰ اپیزود تولید می‌شود.

دوروتی گتوبا از تولیدکنندگان تلویزیونی می‌گوید: «باور عمومی این است که آفریقای‌جنوبی یکی از مراکز اصلی و مهم کار‌های خلاقه و داستان‌های جذاب و شنیدنی است. این داستان‌ها نه فقط مردم داخل کشور که تماشاگران بقیه کشور‌های دنیا را هم جذب خود می‌کند و آن‌ها دوست دارند این داستان‌ها را در قالب مجموعه‌هایی جذاب تماشا و دنبال کنند؛ بنابراین طبیعی است که سرمایه‌گذاران بومی و بین‌المللی علاقه‌مند تولید و سرمایه‌گذاری روی این محصولات باشند.» در همین حال، نکاتکو ماباسو که چندین کار پان‌آفریقایی را در کارنامه‌اش دارد، بر این عقیده است که آفریقای‌جنوبی همان مکانی است که توانایی تولید محصولات مشترک هیجان‌انگیزی را دارد و باید در این راه قدم برداشت. به گفته او: «بازار آفریقای‌جنوبی جای بسیار زیادی برای کار و فعالیت دارد و از حضور چهره‌ها و نیرو‌های مستعد استقبال خوبی می‌شود. آفریقای‌جنوبی نه تنها در دل خود داستان‌های زیادی برای تعریف کردن دارد، بلکه لوکیشن‌های جذاب و بکری در خود دارد که می‌تواند برای هر فیلمساز و تهیه‌کننده‌ای وسوسه‌انگیز باشد. از طریق فعالیت در این کشور می‌توان راه را برای کار در کشور‌های دیگر همچون نیجریه و کنیا را هم باز و هموار کرد. برای رسیدن به این منظور، ساخت مجموعه‌هایی مشترک با این کشور‌ها می‌تواند اولین قدم باشد.»

اهل فن از این دو کشور در کنار آفریقای‌جنوبی به‌عنوان مناطق کلیدی هنری قاره آفریقا یاد می‌کنند. همین تحلیلگران هنری بر این باورند که پخش کار‌های تازه تلویزیونی آفریقای‌جنوبی در بقیه کشورها، هنرمندان این مناطق را به فکر تداوم فعالیت و حرکت به سوی فعالیت بیشتر می‌اندازد. مجموعه درام «لودیک» یکی از این کار‌های جدید است که تا یک‌ماه دیگر روی آنتن می‌رود و آرنولد ووسلو نقش اصلی آن‌را بازی کرده است. داستان مجموعه درباره دزدیده شدن عضوی از یک خانواده است که ماجرایش به زندگی و فعالیت یکی از تاجران بزرگ الماس گره می‌خورد و بازتابی از زندگی امروز مردم آفریقای‌جنوبی و تلاش آن‌ها برای مقابله با فساد سیاسی و اجتماعی است. آکین اوموتوسو دیگر فیلمساز آفریقای‌جنوبی در مجموعه شش اپیزودی «شجاعان» خرافات سنتی و زندگی مردم عادی را به هم گره می‌زند تا داستان جوانی را به تصویر بکشد که به‌دنبال انتقام گرفتن از مسببان مرگ مشکوک خواهرش است. تاریخ آفریقا در دل این درام دلهره‌آور تعریف می‌شود. فصل سوم دو مجموعه پرتماشاچی «خون و آب» و «چگونه کریسمس را خراب کنیم» هم از‌جمله کار‌های تازه آماده پخش هستند. هر دو مجموعه زندگی جوانان در آفریقای‌جنوبی معاصر و مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو هستند را به نمایش می‌گذارد. منتقدان از «شماره شماره: طلای احمق‌ها» به‌عنوان پاسخ آفریقایی به مجموعه پربیننده اسپانیایی «سرقت پول» اسم می‌برند. فیلم که قسمت دوم یک کار جنجالی است، قرار است به یک مجموعه تلویزیونی هم تبدیل شود و داستان دو پلیس بی‌دست و پایی را دنبال کند که می‌خواهند رمز و راز بزرگ‌ترین سرقت طلای تاریخ آفریقای‌جنوبی را حل و فصل کنند و به این بهانه، تاریخ ۵۰سال اخیر آفریقای‌جنوبی در معرض دید و قضاوت تماشاگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. / ورایتی


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها