به دنبال وقوع سیل و خسارت شدید به مردم روستای آهنگران شهرستان فراهان، تمام ظرفیت‌ها برای کمک و بازسازی این روستا در استان مرکزی پا کار آمد.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۹۸

به گزارش جام جم آنلاین از استان مرکزی، همزمان با بسیاری از استان های کشور مردم استان مرکزی در برخی شهرها نیز شاهد بارش باران های سیل آسا بودند به طوری که در روستای آهنگران از توابع شهرستان فراهان در استان مرکزی متاسفانه یک نفر فوت و خسارات سنگینی به مردم این روستا وارد شد.

به دنبال هشدارهای هواشناسی از وقوع بارش‌های معروف به مونسون، اکثر نقاط کشور در هفته گذشته درگیر بارش‌های سیل‌آسا شدند که استان مرکزی هم بی‌نصیب از این پدیده نبود و از پنجشنبه 6 مردادماه بارش‌های سیل‌آسا در این استان هم شدت گرفت به طوری که بیشترین حجم آن را در روز جمعه در روستای آهنگران از توابع فراهان شاهد بودیم.

اگر چه هشدارهایی داده شده بود و تا قبل از جاری شدن سیل در این روستا جمعیت آن تخلیه شدند اما متاسفانه آوار ناشی از سیل جان یکی از اهالی را گرفت و خسارت‌های جدی به مردم این روستا وارد کرد که از جمله آنها تخریب منازل و از بین رفتن لوازم و همچنین دام‌های آنها بود.

جولان سیل در آهنگران و شدت خسارات به قدری بود که به گفته اهالی این روستا حدود 50 خانه در آن آسیب 100 درصدی دیده و باید به طور کامل تخریب شود.

استاندار مرکزی در ساعات نخست سیل در این منطقه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درحال حاضر مجموعا از نقاط آسیب‌دیده، روستای آهنگران وضعیت بدتری نسبت به مابقی نقاط دارد که همکاران ما به کمک نیروهای مردمی و اهالی روستا تلاش کردند بخشی از مشکلات را مهار کنند.

مخلص‌الائمه افزود: با حضور نیروها تلاش شد آب را که تا ساعاتی که با حدود 2 متر ارتفاع در منازل و سطح روستا جاری بود قتخلیه کنند، متاسفانه یک مورد تلفات انسانی هم در این روستا داشتیم، در عین حال تیم‌های بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و راهسازی در روستای آهنگران حضور یافتند.

وی تصریح کرد: حجم بارش در آهنگران بسیار زیاد بود و کار را مختل کرد در حدی که یک مورد از ماشین‌آلات سنگین ما در آب خاموش و متوقف شد، همچنین درگیری ماشین‌آلات راهسازی با لوله گاز منجر به شکستگی لوله شد که خوشبختانه انفجاری به همراه نداشت و همکاران ما در شرکت ملی گاز استان به سرعت حضور پیدا کردند و مهار شد.

استاندار مرکزی بیان کرد: همکاران ما درحال حاضر آنجا مستقر هستند، جمعیت روستا کاملا تخلیه شد و خانواده‌ها را به نقاط امن و عمدتا به داخل اراک منتقل کردیم، نیروهای خدماتی حضور داشته و نیروی انتظامی هم به جهت تامین امنیت لوازم و وسایل و وضعیت کلی روستا آنجا مستقر شده است.

دستور فرمانده سپاه استان مرکزی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان

باتوجه به شرایط آب و هوایی پیش رو و پیش بینی های هواشناسی و مدیریت بحران استان مرکزی و احتمال وقوع سیل و بروز مشکلاتی برای مردم، فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی به تمام رده های سپاه و بسیج استان برای امدادرسانی به مناطق درگیر سیل و بارندگی دستور بسیج تمامی امکانات را داد.

"سردار محسن کریمی" فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جا دارد از تمامی دستگاه های خدمات‌رسان استان تقدیر و از تلاش های ارزنده و مجاهدانه پاسداران، بسیجیان و گروه های جهادی در نقاط مختلف استان برای حضور به موقع در صحنه عملیات های امدادی و خدمت رسانی در سایر نقاط استان تشکر کنم.

وی افزود: طی دستوری بر ضرورت ارتقا و تشدید آمادگی های سپاه های شهرستانی، گروه های جهادی و یگان های امدادی بسیج برای کمک به مردم با مشارکت و هم افزایی سایر دستگاه‌های امدادی و خدمت رسان در صورت وقوع سیل و بروز شرایط بحرانی در سایر نقاط استان مرکزی تاکید شد.

کریمی تصریح کرد: سپاه و بسیج با همه ظرفیت ها و همه توان همواره در مقاطع مختلف پای کار مردم بوده و امروز با همه توان به مردم خدمت رسانی خواهیم کرد و همانطور که در طول سال‌های اخیر نیروهای بسیجی و پاسداران استان مرکزی در کنار مردم بوده امروز و در جریان حوادث غیرمترقبه نیز یاریگر و امدادرسان مردم خواهند بود.

فعالیت 550 اکیپ امدادرسان در استان مرکزی

این درحالیست که استاندار مرکزی که به همراه معاونین و مدیرکل بحران استانداری مرکزی به منطقه سیل زده سفر کرده بود در حاشیه بازدید از روستای آهنگران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 550 اکیپ خدمات‌رسان از شورا، دهیاری، بسیج و هلال احمر و راهداری و غیره در سطح استان فعال هستند.

فرزاد مخلص الائمه با اشاره به سطح گستردگی بارش‌ها افزود: روز جمعه دومین روز بارش‌های رگباری، غیرطبیعی و غیرنرمال در استان بود که شدت و گستردگی بارش‌ها از روز پنجشنبه بیشتر بود و سبب خسارت‌هایی در مناطق مخالف از جمله خمین، ریزش کوه در تفرش  شد و به محور الیگودرز و ازنا به طرف خمین خسارت‌های جزئی وارد کرد که همه رفع شدند ولی بیشترین آسیب از سیلاب به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به بارش شدید باران بخشی از لوازم و اقلام مردم آسیب‌دیده و به جهت شدت بارش امکان تخلیه برای مردم وجود نداشته حتی نوع بافت مسکونی نیز به گونه‌ای نیست که بتوان لوازم را منتقل کرد.

استاندار مرکزی عنوان کرد: دولت خود را مکلف به احیا و بازسازی بخش‌های خسارت دیده اعم از کشاورزی و دامداری و مسکونی و غیره می‌داند.

مخلص الائمه بیان کرد: به بخش مسکونی روستای آهنگران از توابع شهرستان فراهان و حدود 5 روستای پایین دست از محدوده اراک آسیب جدی وارد شده است که بخش اعظمی از روستا نیاز به بازسازی دارد و بازسازی توسط مجموعه بنیادمسکن انجام می‌گیرد و تیم‌هایی در محل حضور دارند.

استقرار 15 گروه جهادی اراک در منطقه سیل زده آهنگران

"سرهنگ محمد مهجوری" فرمانده سپاه اراک در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده روستای آهنگران و در جمع خبرنگاران با اشاره به فرهنگ جهادی در جامعه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دفاع مقدس نهادینه‌سازی فرهنگ جهادی در کشور است و امروز به برکت بسیج و حضور جوانان در صحنه شاهد حرکت‌های جهادی موثر در بخش‌های مختلف هستیم.

وی افزود: بسیج یکی از بزرگترین نعمات در انقلاب اسلامی است چراکه انقلاب اسلامی به برکت تفکر بسیج و پای کار آوردن ظرفیت‌های عظیم مردمی به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرده و بسیج همواره برای کشور فرصت‌ساز و دورکننده تهدیدات است.

فرمانده سپاه ناحیه اراک تصریح کرد: بسیج در صحنه‌های سخت همواره خوش درخشیده و در بیماری کرونا با ارائه الگوهای موفق بزرگترین تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد و توانست ایران اسلامی را در بین سایر کشورها برتر کند.

مهجوری بیان کرد: جهادگران از لحظات ابتدایی شروع سیل روزهای گذشته در صحنه حضور داشتند و در پی وقوع سیل و ایجاد مشکلاتی برای مردم از همان ابتدا در صحنه خدمت به مردم حاضر شدند و در کنار سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان و با ارائه خدمات مختلف به مردم تلاش کردند آسیب‌ها را کاهش دهند.

وی ادامه داد: با توجه به خسارات زیادی که در روستای آهنگران به مردم این روستا وارد شده 15 گروه جهادی تخصصی از اراک در این روستا مستقر شده‌اند و به مردم خدمات مختلف ارائه می‌دهند.

فرمانده سپاه ناحیه اراک عنوان کرد: از ابتدای وقوع سیل آهنگران جهادگران بسیجی برای ارائه خدمت از جمله تخلیه گل و لای از منازل مردم، کمک به دامداران برای ساماندهی و خروج دام ها از مناطق پرخطر، تامین آب شرب، غذای گرم و سایر امکانات بهداشتی و رفاهی، ارائه خدمات درمانی و کمک به سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان و امدادی برای فراهم کردن سایر امکانات حاضر شدند.

مهجوری بیان کرد: خوشبختانه وضعیت خدمت‌رسانی هم توسط گروه‌های جهادی و هم توسط دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان در روستای آهنگران مطلوب است و جهادگران امروز برای شست و شوی فرش‌ها و سایر اقدامات دیگر انجام وظیفه می‌کنند.

وی افزود: فعالیت گروه‌های جهادی در روستای آهنگران کاملا برنامه‌محور و با هدایت و فرماندهی سپاه درحال انجام است و امروز اولویت سپاه در مناطق سیل‌زده خدمت به مردم و رفع مشکلات آنهاست که توسط بسیجیان و پاسداران با قوت درحال انجام است.

فرمانده سپاه ناحیه اراک تصریح کرد: بسیج و سپاه با همه توان تا بازگشت شرایط عادی و فراهم کردن بستر مناسب برای زندگی مردم و شکل‌گیری روال جاری زندگی همه افراد روستا در کنار مردم آهنگران حضور دارند و خدمت به مردم و نوکری آنها را بزرگترین توفیق و افتخار می‌دانیم.

جهادگران در صف نخست کمک به سیل زدگان آهنگران

سرهنگ محمد گودرزی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه روح‌الله استان مرکزی در بازدید از روستای سیل‌زده آهنگران با اشاره به اینکه بسیج در هر شرایطی ایجادکننده فرصت و دورکننده تهدید است اظهار داشت: امروز در مشکلی که برای مردم به واسطه سیل ایجاد شده بسیج تمام قد برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها در صحنه خدمت حاضر است، بسیجیان پرچم‌داران امید در جامعه هستند که در لحظات اولیه بروز مشکلات برای مردم در نقاط مختلف با حضور امیدبخش بین مردم منشا خیرات و برکات فراوانی می‌شوند.

وی افزود:  یکی از روستاهایی که آسیب‌های زیادی در سیل اخیر به آن ‌وارد شد آهنگران بود که از ابتدای وقوع سیل جهادگران بسیجی و پاسداران برای خدمت به مردم مستقر شدند و همچنان روند پرشتاب خدمترسانی در ابعاد مختلف با قوت ادامه دارد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه روح‌الله استان مرکزی تصریح کرد: پیرو هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران استان با دستور فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی از ابتدای شروع بارش‌ها تمام نیروهای امدادی و جهادی در بسیج و سپاه آماده‌باش بودند و بلافاصله به مناطق حادثه‌خیز اعزام‌ شدند.

وی خاطرنشان کرد: 25 گروه جهادی که متشکل از جهادگران شرکت‌های صنعتی، کارگران‌ بسیجی، جهادگران صنوف مختلف، طلاب، دانشجویان، دانش‌آموزان و سایر اقشار هستند از اراک و فراهان در روستا مستقر شده‌اند که خدمات تخصصی ارائه می‌دهند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: بیش از 150 نفر از جهادگران‌ شرکت‌های تخصصی برای تعمیر لوازم‌ خانگی و برقی مردم روستا در حال نقش‌آفرینی هستند، تجربیات ارزشمند سیل سال 98 الگوهای موفقی برای انجام‌ رسالت‌های خدمت‌رسانی به مردم‌ در اختیار قرار داده و مورد توجه قرار می‌گیرد.‌

گودرزی عنوان کرد: تعمیر لوازم‌ خانگی و برقی، تخلیه منازلی که دچار آبگرفتگی شدند، باز کردن معابر، اسکان خانواده‌ها، شست و شوی فرش‌ها، کمک‌ به دامداران و کشاورزان، تهیه غذای گرم و غیره از دیگر  اقدامات جهادگران‌ انقلابی است.

حجم بارش در روستای آهنگران بسیار زیاد بود

"فرزاد مخلص‌الائمه" استاندار مرکزی  همچنین در روزهای اخیر بار دیگر در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به وضعیت بارش‌ها در استان مرکزی اظهار داشت: از 90 ایستگاه باران سنجی که وجود دارد تقریباً بالاترین سطح میزان بارش طبق گزارش، ایستگاه فرمهین 55 میلیمتر، ایستگاه هواشناسی فراهان 72 میلیمتر را گزارش کرده‌اند.

وی افزود: در برخی از مناطق مشکلات محدودی از جمله ریزش کوه به سمت جاده و گردنه تفرش به طرف تهران را داشتیم که با فوریت این منطقه تخلیه شد، بیشترین میزان بارش در اواخر شب اتفاق افتاد، از حدود ساعت 11 شب به بعد سطح بارش و شدت بارش در برخی از نقاط استان بسیار بیشتر بود.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: یکی دو یافته در محدوده نیاوران ساوه به علت رعد و برق قطع برق وجود داشت و در برخی از روستاها میزان بارش باران بسیار بالا بود اما توانستند عوامل امدادی و خدمات رسان آب را از روستای آشتیان تخلیه کنند و در آنجا هم مشکل خاصی نبود.

وی ادامه داد: در ساوه و زرندیه اساساً بارندگی قابل ملاحظه‌ای نبود و در اراک هم در واقع پیش‌بینی ‌ها متفاوت است و میزان بارش خوشبختانه زیاد نبود برخلاف روز پنجشنبه مشکل خاصی وجود نداشت.

استاندار مرکزی بیان کرد: در حال حاضر مجموعاً از نقاط آسیب دیده فقط روستای آهنگران وضعیتش از همه شدیدتر است که در شب گذشته همکاران ما تا صبح با کمک نیروهای مردمی و اهالی آنجا تلاش کردند که بخشی از مشکلات آنجا را مهار کنند.

مخلص‌الائمه اضافه کرد: تا ساعاتی ارتفاع آب تا حدود دو متر در منازل و سطح روستا جاری بود که بخش عمده آب را تخلیه کنند و متاسفانه یک مورد هم تلفات انسانی داشتیم و در عین حال الان تیم‌های بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و تیم‌های راهسازی در آنجا حضور دارند.

وی عنوان کرد: حجم بارش در روستای آهنگران بسیار زیاد بود و در آنجا شدت بارش کار را مختل کرد به حدی که ماشین‌آلات سنگین ما یک مورد در آب خاموش و متوقف شد و درگیری ماشین آلات راهسازی با لوله گاز منجر به شکستگی لوله گاز شد که خوشبختانه انفجاری نداشت و همکاران ما در شرکت ملی گاز استان سریع حضور پیدا کردند و آنجارا مهار کردند.

 آغاز روند بازسازی و تعمیر خانه های سی زدگان در روستای آهنگران

با این حال، "سردار محسن کریمی" فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در جریان بازدید از روستای سیل‌زده آهنگران با تاکید بر تسریع و شتابدهی امدادرسانی به سیل‌زدگان اظهار داشت: از زحمات فرماندهی ستاد بحران استان و تلاش‌های میدانی گروه‌های جهادی و امدادی تشکر می‌کنیم، پاسداران همراه با گروه‌های جهادی برای رفع مشکلات مردم آسیب‌دیده از سیل در روستای آهنگران بسیج شده‌اند و بخش‌های مختلف سپاه و اقشار تخصصی بسیج در تلاش هستند تا در سریع‌ترین فرصت مشکلات را مرتفع کنند.

وی افزود: گروه‌های تخصصی بسیج با اقداماتی چون بازگشایی مسیرها، ترمیم نقاط آسیب‌دیده، ارائه کمک‌های معیشتی به مردم، تعمیر وسایل آسیب‌دیده و شست و شوی فرش‌ها و موکت‌های مردم، جابه جایی وسایل مردم و تهیه غذای گرم در این روستا نقش‌آفرینی می‌کنند.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی تصریح کرد: سپاه و بسیج تمام قد در کنار مردم روستای آهنگران است و برای رفع مشکلات آنها هر کمک و اقدامی برای مدیریت شرایط لازم باشد با بسیج امکانات و خدمات به عمل می‌آید و خوشبختانه به برکت تفکر جهادی و روحیه جوانان عزیز روند خدمت‌رسانی به مردم شتابنده‌تر می‌شود.

کریمی بیان کرد: جهادگران در مدت چند روز گذشته با اقدامات و فعالیت‌های اثربخش خوش درخشیدند و حماسه‌ای دیگر خلق کردند که قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: روند بازسازی و تعمیر خانه‌های آسیب‌دیده در سیل آهنگران به زودی شروع می‌شود و تمام دستگاه‌های استان برای این مهم در هم‌افزایی کامل هستند و امیدواریم طی سریع‌ترین فرصت بتوان شاهد روال عادی زندگی مردم این روستا باشیم.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی عنوان کرد: بسیجِ ظرفیت‌های استان و تداوم فعالیت‌های جهادی در روستای آهنگران سبب تقویت امید مردم شد و امروز به برکت فرهنگ جهادی و انقلابی حاکم در کشور با حضور جوانان و جهادگران در بحران‌ها آسیب‌ها به حداقل ممکن می‌رسد.

کریمی خاطرنشان کرد: بنده به سهم خود از همت‌های جهادی و خلاقیت‌های همه گروه‌ها و دستگاه‌ها به‌ویژه بسیجیان برای سرعت‌بخشی خدمات تشکر ویژه می‌کنم و اقدامات و مجاهدت‌ها تا پایان کار ادامه دارد.

به گزارش جام جم آنلاین، با وجود پای کار آمدن تمام ظرفیت های اجرایی و مردمی برای حل مشکل سیل زدگان شاهد سرعت گرفتن امدادرسانی به مردم منطقه آهنگران در شهرستان فراهان هستیم تا هرچه سریع تر روند زندگی آنها آهنگ هرروزه خود را پیدا کند.

مبین جلیلی- جام جم استان مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها