گزارش «جام‌جم» از سهم آمریکا، چین، هند و برزیل در تولید محصولات کشاورزی

۲.۳تریلیون دلار در اختیار ۴کشور

عوامل زیادی در تولید موادغذایی تأثیر می‌گذارد؛ عواملی مانند زمین، جمعیت، آب‌وهوا و کیفیت زیرساخت‌های کشاورزی و فناوری. درحالی که ایالات متحده بزرگ‌ترین صادرکننده کالا‌های کشاورزی است، کشور‌های دیگری ازجمله چین، هند و برزیل به‌عنوان تامین‌کنندگان عمده موادغذایی ظاهر شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۳۰۱۰
نویسنده پیام عابدی - گروه اقتصاد

به گزارش جام جم آنلاین، براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، چین با تولید موادغذایی به ارزش ۱.۵ تریلیون دلار با اختلاف بسیار، پیشروترین تولیدکننده محصولات کشاورزی جهان است. یکی از عوامل کلیدی در به وجود آمدن چنین وضعیتی برای چین، جمعیت این کشور است. چین ۱.۴۵میلیارد نفر جمعیت دارد که ۴۰۰میلیون نفر بیشتر از جمعیت هندی‌هاست.

طبق گزارش فائو، چین تنها ۱۰درصد زمین‌های قابل کشت جهان را در اختیار دارد، اما با وجود این، یک‌چهارم تولید غلات جهانی را تولید می‌کند و در تولید غلات، پنبه، میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و محصولات شیلاتی پیشتاز است.

درحالی‌که بیشتر قلمرو چین برای کشاورزی بیش از حد کوهستانی یا بسیار خشک است، خاک‌های غنی مناطق شرقی و جنوبی آن بسیار پربار است. چین همچنین یکی از بزرگ‌ترین منابع نیروی کار کشاورزی در جهان را داراست.

اگرچه نسبت کارگران در تولید موادغذایی از ۶۰درصد در سال ۱۹۹۱ به‌طور پیوسته کاهش یافته است، اما کار مزرعه همچنان ۲۵درصد از اشتغال ملی را تا سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌دهد.

پکن، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات غذایی نیز هست به‌طوری‌که این کشور در واردات محصولات غذایی، طی دو سال گذشته از ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا پیشی گرفت، با رقمی معادل ۱۳۳میلیارد دلار در سال. رشد واردات به‌دلیل افزایش تقاضای مصرف‌کننده‌هاست به‌ویژه در محصولاتی مانند سویا، گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات.

کشاورزی در هندوستان

دومین کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت کشوری است که ارزش تولید محصولات کشاورزی‌اش معادل ۴۰۳.۵میلیارد دلار برآورد می‌شود. هندوستان به‌عنوان اصلی‌ترین تولید کننده شیر و حبوبات، دومین تولیدکننده بزرگ برنج، گندم، نیشکر، میوه، سبزیجات، پنبه و بادام‌زمینی در جهان است.

دهلی‌نو علی‌رغم خودکفایی در تولید غلات، همچنان نتوانسته معیشت مردم خود را تامین کند و به‌دلیل سرانه مصرف بالا، با مشکلات بسیاری مواجه است. علاوه‌بر چالش کم‌آبی، عقب‌ماندگی در زیرساخت‌ها و سیستم‌های توزیع محصولات باعث شده تا ۴۰درصد برخی محصولات در این مسیر از بین برود.

با وجود چنین موانعی، هند همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده شکر تصفیه‌شده و برنج آسیاب‌شده در جهان است. صادرات برنج، پنبه، سویا و گوشت به هند کمک کرد تا به رتبه نهم در میان صادرکنندگان محصولات کشاورزی جهانی دست یابد.

بزرگ‌ترین صادرکننده غذا

ایالات‌متحده با ۳۰۷.۴میلیارد دلار ارزش تولید محصولات کشاورزی در رتبه سوم قرار گرفته است. ذرت، گوشت گاو، سویا، لبنیات و مرغ پنج کالای کشاورزی برتر ایالات‌متحده است. علی‌رغم کاهش قابل‌توجه سطح زیر کشت در دهه‌های اخیر، عملکرد و بازده محصولات غلات افزایش یافته است. ایالات‌متحده سال ۲۰۲۰ با صادراتی به ارزش ۱۴۷.۹میلیارد دلار بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات کشاورزی جهان بود. سال ۲۰۲۱، ارزش صادرات ایالات‌متحده به رکورد ۱۷۷میلیارد دلار افزایش یافت و با افزایش ۲۵درصدی صادرات به چین به ۳۳میلیارد دلار رسید. کانادا، مکزیک و ژاپن نیز ازجمله واردکنندگان پیشرو محصولات کشاورزی ایالات‌متحده هستند.
ایالت کالیفرنیا ۱۳.۵درصد از تولیدات کشاورزی ایالات‌متحده را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است. تقریبا دوبرابر بیشتر از هر ایالت دیگر، با محصولات لبنی، بادام و انگور.

برزیل، در رتبه چهارم

برزیل با تولید ۱۳۵.۸میلیارد دلار رتبه چهارم تولید محصولات کشاورزی در جهان را به خود اختصاص داد. ارزش صادرات محصولات کشاورزی برزیل ۸۵.۲میلیارد دلار اعلام شده که این کشور را پس از ایالات‌متحده در رتبه چهارم قرار داده است.

اقتصاد برزیل از لحاظ تاریخی بر کشاورزی، به‌ویژه نیشکر متمرکز بوده است. این کشور استوایی تقریبا ۴۸میلیون کیلومترمربع یعنی ۳۷درصد از زمین خود را برای کشاورزی استفاده می‌کند. نسبت نیروی کار شاغل در کشاورزی طی سه دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته و از ۲۰درصد در سال ۱۹۹۱ به ۹درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده جهانی سویا، شکر خام، گوشت گاو منجمد و مرغ است. صادرات سویای این کشور به میزان ۲۸.۶میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین صادرات برای یک کالای کشاورزی از یک کشور بود. چین در آن سال بیش از ۳۰میلیارد دلار از صادرات کشاورزی برزیل را به خود اختصاص داد که ۹برابر بیشتر از دومین واردکننده بزرگ برزیل بود.

به روایت آمار

۴ قطب کشاورزی
چین، هند، ایالات‌متحده و برزیل بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان هستند.
بزرگ‌ترین صادرکننده
آمریکا بزرگ‌ترین صادرات موادغذایی را دارد که بیش از ۱۰درصد کل صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است.
بیشترین ضایعات غذایی
ایالات‌متحده سالانه ۴۸میلیارد دلار دورریز دارد. بریتانیا نیز سالانه بیش از شش‌میلیون تن غذا را هدر می‌دهد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها