جام جم آنلاین از همایش دیپلماسی فرهنگی گزارش می دهد

فراکسیون دیپلماسی فرهنگی تشکیل شد | رونمایی از کتاب دیپلماسی اسلامی

دبیر همایش دیپلماسی فرهنگی با بیان اینکه همایش دیپلماسی فرهنگی نشستی مقدماتی برای کنفرانس بین المللی فرهنگی تهران است، گفت: از همه علاقمندان و نخبگان در خواست می کنیم به جمع دبیرخانه کنفرانس بپیوندند تا بتوانیم شبکه ای اثر بخش از نخبگان تشکیل دهیم.
کد خبر: ۱۳۷۰۶۵۶

فراکسیون دیپلماسی فرهنگی تشکیل شد | رونمایی از کتاب دیپلماسی اسلامی

به گزارش جام جم آنلاین، صبح امروز دوشنبه سالن اجلاس سران پذیرای مهمانان ویژه ای بود؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان حوزه دیپلماسی فرهنگی در همایش دیپلماسی فرهنگی حاضر شدند و به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند. دراین نشست خبرهای خوبی نیز مطرح شد، از تشکیل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی در مجلس گرفته تا رونمایی از کتاب دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر و پیشنهاد ایجاد شورای عالی هماهنگی دیپلماسی.

داود عامری، دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی و دبیر همایش دیپلماسی فرهنگی اولین سخنران این نشست بود. او با اشاره به اینکه همایش امروز در واقع نشستی است برای جامعه نخبگان کشور و افرادی که می توانند دبیرخانه کنفرانس بین المللی فرهنگی تهران را حمایت کنند.

به گفته عامری این همایش نشستی مقدماتی برای کنفرانس بین المللی فرهنگی تهران محسوب می شود.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: جهان در حال تغییر و تحولات اساسی است و چالش های حوزه ادراکی در عصر آینده یکی از پیچیدگی های جهان به شمار خواهد رفت. بنابراین نیاز است که علاقمندان این حوزه برای مقابله با این چالش ها وارد عمل شوند و تلاش کنند برای آینده آمادگی بیشتری پیدا کنند.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ در انقلاب اسلامی یاد آور شد: انقلابی اسلامی، انقلابی فرهنگی است و فرهنگ می تواند زیر ساخت همه تحولات کشور باشد، چراکه اگر به این مهم توجه نشود سایر عرصه ها تاثیری بر سعادت انسان نخواهند داشت.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی عنوان کرد: تلاش می کنیم با کنفرانس بین المللی فرهنگی تهران شرایط را برای گفت وگوی فرهنگی بین جامعه نخبه ایران، جهان اسلام و فرهنگ دوستان جهان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: این نشست مقدماتی فرصتی است تا از همه علاقمندان و نخبگان کمک بگیریم و از آنها بخواهیم به جمع دبیرخانه کنفرانس بپیوندند تا بتوانیم شبکه ای اثر بخش از نخبگان ایجاد کنیم.

به گفته عامری، به این شکل تلاش می شود تا شرایط لازم برای تولید ادبیات فرهنگی و محیط فعال در عرصه دیپلماسی فرهنگی فراهم شود.

برطرف کردن چالش ها با روابط خارجی فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین دکترسعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین سخنران همایش دیپلماسی فرهنگی بود. او در ابتدای سخنانش پیشنهاد کرد که با توجه به این که دیپلماسی واژه ای انگلیسی است، بهتر است به جای دیپلماسی فرهنگی از روابط خارجی فرهنگی استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: اگر بخواهیم به عرصه مردمی روابط خارجی فرهنگی توجه کنیم، باید از روابط خارجی فرهنگی تعاملی بهره بگیریم.

او به قدمت ارتباطات تعاملی خارجی در حوزه فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: آثار روابط خارجی را می توان در کتب ادیان الهی و پیام هایی که پیامبران توسط فرستادگان خود برای ملت ها می فرستاده اند، نیز دید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کارکردهای روابط خارجی فرهنگی عنوان کرد: روابط خارجی فرهنگی باید زمینه را برای حل برخی چالش ها فراهم کند برای نمونه روابط خارجی فرهنگی مناسب باید فضای ایران هراسی را به فضایی مثبت بدل کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: اسلام هراسی منشأ ظلم های بسیار برای اقلیت های مسلمان در کشورهای مختلف است و شیعه هراسی از دیگر هراس هایی است با آن رو به رو هستیم.

او در این خصوص به ذکر مثالی نیز پرداخت و با اشاره به اینکه موتور جست وجوگر گوگل الگوریتم ها را مهندسی می کند، افزود: این روزها اگر «عاشورا» را در فضای مجازی جست وجو کنید با تصاویر و مطالبی در خصوص قمه زنی و آسیب به خود مواجه خواهید شد. این در حالی است که حماسه عاشورا مبارزه با ظلم بود.

تشکیل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی در مجلس

در همایش دیپلماسی فرهنگی که صبح امروز برگزار شد. غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز حضور داشت. او با بیان اینکه می توان از دیپلماسی فرهنگی برای گره گشایی از برخی مشکلات استفاده کرد، افزود: به این منظور درمجلس اولین فراکسیون دیپلماسی فرهنگی تشکیل شده است.

منتظری با انتقاد از اینکه دیپلماسی فرهنگی در حاشیه قرار گرفته است، عنوان کرد: باید برای استفاده از ظرفیت های فرهنگی تلاش کنیم.

عضو فراکسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیت های مختلف فرهنگی کشور استفاده کرد، ادامه داد: یکی از این ظرفیت ها تنوع قومی در کشور است که می توانیم از آن برای پیشبرد دیپلماسی فرهنگی بهره ببریم.

پیشنهاد تشکیل شورای عالی هماهنگی دیپلماسی

سعید خطیب زاده، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه آخرین سخنران همایش دیپلماسی فرهنگی بود که پشت تریبون رفت.

او با اشاره به اینکه وقتی از دیپلماسی فرهنگی سخن به میان می آید، سوالات زیادی مطرح می شود، گفت: برای نمونه باید مشخص شود که آیا قرار است فرهنگ در خدمت دیپلماسی باشد یا دیپلماسی در خدمت فرهنگ و یا اینکه هر دو حالت را می خواهیم در نظر بگیریم، چراکه وقتی به این پرسش ها پاسخ دهیم می توانیم کنشگران و اهداف آن را تعریف کنیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در ادامه به توانایی های کشورمان در حوزه دیپلماسی فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: برای این مهم باید شورای عالی هماهنگی دیپلماسی عمومی تشکیل شود تا به این شکل بتوانیم با کمک دستگاه ها و نهادهای مختلف ظرفیت و توانایی های خود را در عرصه فرهنگ تبیین کنیم.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه در حوزه دیپلماسی فرهنگی نیاز است که تصمیمات مهمی بگیریم، عنوان کرد: در زمینه دیپلماسی فرهنگی توانایی مناسبی در کشور وجود دارد. اما نیاز است که ابتدا هدف خود را در دیپلماسی فرهنگی مشخص کنیم.

رونمایی از کتاب دیپلماسی اسلامی

بخش پایانی همایش دیپلماسی به رونمایی از کتاب دیپلماسی اسلامی اختصاص یافت.

دبیر همایش دیپلماسی فرهنگی با اشاره به رونمایی از اولین جلد کتاب دیپلماسی اسلامی گفت: این کتاب حاصل تلاش اندیشمندان بزرگ جهان است.

کتاب دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اسلام منتخب مقالات همایش کنفراس بین المللی دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم درسیره پیامبر است. مطالب این کتاب از بیش از 130 مقاله ملی و بین المللی گردآوری شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها