قیمت خودرو هر روز متغییر است. اما با وجود بحث واردات خودرو و بازار ملتهب خودرو، افزایش قیمت خودرو دلیل بازار خوب خرید و فروش نیست. عکس آن بازار خودرو بدون توجه به افزایش قیمت خودرو در رکود به سر می برد. اما قیمت خودرو تا کجا بالا می رود؟ زمان کاهش یافتن قیمت خودرو کی فرا می رسد؟
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تجارت نیوز، قیمت خودرو صفر داخلی در روز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.
قیمت خودرو صفر داخلی امروز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:
پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد.
پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه میشود.
دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هماکنون در قیمت ۵۱۰ میلیون تومان در بازار کشور موجود است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز به ۴۰۳ میلیون تومان رسید.
قیمت خودرو های پرطرفدار
تیبا هاچبک پلاس هماکنون با نرخ ۲۱۲ میلیون تومان معامله میشود.
پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۳ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور از سقف ۳۵۵ میلیون تومان عبور کرد.
پژو پارس اتوماتیک نیز با کاهش فیمت دو میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، بر قله ۴۴۲ میلیون تومان ایستاد.
خودروی تارا اتوماتیک امروز در بازار با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
پیشبینی قیمت خودرو در روزهای آینده
سغید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران گفت: خودرو در بازار کشور در طول دو هفته گذشته، دچار تغییر قیمتی زیادی نشده است. حتی با توجه به اینکه شاهد نوسان نرخ ارز بودیم، اما نوسانات کمی در قیمت خودرو مشاهده شد. البته برخی از خودروها به دلیل محدودیت در عرضه، با نوسان قیمتی بیشتری همراه شدند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران توضیح داد: میزان عرضه خودرو به بازار جوابگوی تقاضا نیست. برای کاهش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه، باید عرضه خودرو به بازار افزایش یابد.
او گفت: البته علت بلاتکلیفی، رکود و معاملات کمی که در سطح بازار انجام میشود، دست نگه داشتن خریداران برای به نتیجه رسیدن بحث واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار است.
قیمت خودرو و خودرو های داخلی
به گزارش جام جم آنلاین همگام با این اتفاق قرار است طرح تولید خودروهای اقتصادی در داخل نیز از طریق پلتفرم داخلی در داخل شرکتهای خودروسازی آغاز شود. این دو اقدام اجرایی برای افزایش عرضه و همینطور پر کردن خلأ پراید بهعنوان یک خودروی اقتصادی است.
قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷تاکنون بهطورمداوم افزایش یافته است. آمارها نشان میدهد مهمترین دلیل رشد نرخ در طول این سالها کاهش شدید تولید خودرو بوده است. میزان تولید خودرو در ۴سال اخیر تحتتأثیر تحریمهای اقتصادی نصف شده است بهطور مثال حجم تولید ایرانخودرو از ۷۰۵هزار دستگاه به ۴۵۰هزار دستگاه رسیده و سایر خودروسازان داخلی نیز با افت شدید تیراژ تولید مواجه بودند. اما کاهش تولید همه ماجرا نیست.
بررسیها نشان میدهد درکنار کاهش شدید تولید خودرو، بخش دیگری از دلایل رشد نرخ خودرو به حذف پراید از چرخه تولید بازمیگردد. طبق آمارها تاکنون ۲۰میلیون خودرو در ایران شمارهگذاری شده است که ۷میلیون دستگاه از خودروهای شمارهگذاری شده پراید هستند. این آمار نشان میدهد بخش عمده تقاضای بازار مربوط به خودروهای ارزانقیمت یا اقتصادی است. بررسی تولیدات خودروسازان نشان میدهد در شرایط فعلی هیچ خودرویی در بازار وجود ندارد که متناسب با قدرت خرید طبقه ضعیف جامعه باشد این موضوع موجب شده حتی پرایدهای کارکرده نیز با تقاضای زیاد و رشد نرخ مواجه شوند. از آنجا که پراید به شاخص و مبنای قیمتگذاری خودرو تبدیل شده، نرخ سایر خودروها در تناسبی با نرخ پراید بهعنوان نرخ پایه، ارزشگذاری میشوند و در نتیجه افزایش نرخ پراید به سرعت به نرخ سایر خودروها نیز سرایت میکند. طبق آمارهای موجود هماکنون بهطور میانگین ۵۲درصد خانوادههای ایرانی یعنی ۱۳میلیون و ۴۰۰هزارخانوار، فاقد خودرو هستند. تعداد خانوارهای فاقد خودرو در روستاها ۶۸درصد و در شهرها ۴۸درصد است. همه اینها لزوم توجه به تولید، عرضه و واردات خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی وزارت صنعت درتلاش است تا از یک طرف با تولید خودروهای ارزانقیمت روی پلتفرمهای داخلی کمبود عرضه خودروهای اقتصادی را جبران کند و از طرف دیگر قرار است بخشی از سهم خودروهای وارداتی به تامین خودروهای اقتصادی اختصاص یابد.
عبدالله توکلیلاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برنامههای وزارت صنعت برای تامین خودروهای ارزانقیمت گفت: برنامههای مختلفی برای تغییر ریل بازار و صنعت خودرو در جریان است، یکی از این موضوعات، افزایش عرضه خودروهای اقتصادی است، یعنی خودروهایی که بتوانند جایگزین پراید شوند.
او افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است تولید محصول داخلی ارزان نرخ است به این معنا که قرار است چند محصول مختلف روی یک پلتفرم اقتصادی در شرکتهای مختلف خودروساز تولید شود تا این محصولات جایگزین پراید شوند. این کار در حال انجام است و بهزودی خبرهایی درباره تولید خودروی اقتصادی و بومی که نرخ آن متناسب با سطح درآمد اکثریت جامعه است، منتشر میشود.
او همچنین به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: طرح واردات خودرو بهنحوی دیده شده که عواید آن متوجه گستره وسیعتری از جامعه شود و در این طرح نیز ملاحظات مربوط به خودروهای اقتصادی درنظر گرفته خواهد شد. او افزود: درگذشته واردات خودرو عمدتا مبتنی بر خودروهای لوکس بود که منافعش فقط به قشر خاصی از جامعه میرسید، اما رویکردهای فعلی تغییر کرده و در زمینه واردات خودرو به این موضوع توجه خواهد شد.
توکلیلاهیجانی در پاسخ به این پرسش که گفته میشود تعرفه واردات خودرو تغییر نخواهد کرد و نرخ خودروهای وارداتی ۷۰۰ میلیون تا۱.۵میلیارد تومان خواهد بود گفت: آییننامه طرح واردات خودرو، هنوز نهایی نشده در چنین شرایطی اطلاعاتی که در فضای رسانهای منتشر میشود اغلب در حد گمانهزنی و قابل اتکا نیست، زیرا آییننامه واردات خودرو که در آن جزییات و نحوه واردات مشخص میشود در حالت تدوین است.
او درباره زمان تدوین آییننامه گفت: تدوین آییننامه واردات خودرو احتمالا بین ۲هفته تا یک ماه طول میکشد. ما در بحث اجرایی نیز با بخشهای مختلف نشستهایی برگزار خواهیم کرد و در نهایت آییننامه با درنظر گرفتن همه مسائل نهایی خواهد شد، اما آنچه مسلم است در این آییننامه تلاش خواهد شد که عواید واردات خودرو گستره وسیعتری از جامعه را در برگیرد و اینطور نیست که محدود به گروه یا کلاس خاصی از خودرو باشد.