محمد میربلوکی فعال حوزه اقتصادی در گفتگو با جام جم آنلاین:

فقدان استراتژی، تجارت را با مشکل مواجه می‌سازد

کد خبر: ۱۳۷۰۲۳۱
نویسنده محمود عباس‌زاده‌مشکینی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
استراتژی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی به‌ویژه در دوره جدید، همسایه‌محوری است. چون ارتباط و تجارت با همسایگان هزینه کم و منافع بالا دارد. در یک سال گذشته حجم تجارت خارجی ما با همسایگان نزدیک به سه برابر افزایش یافته است. از این رو، سیاست ارتباط با کشور‌های همجوار، همسایه و دوست در دولت سیزدهم هر روز با قوت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. در بین همسایگان، ترکمنستان دارای ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خاصی است، به‌ویژه که این کشور در حوزه انرژی و گاز از محوریت برخوردار است.

همچنین جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی در حوزه‌های مختلف دارد و طبعا همکاری و ارتقای سطح روابط میان دو کشور، می‌تواند منافع فراوانی را متوجه دو کشور کند.

ترکمنستان می‌تواند بسیاری از نیاز‌های خود را با هزینه پایین از ایران تامین کند. کشور ما از محصولات متنوعی برخوردار است و می‌تواند در حوزه‌های کشاورزی، آب، انرژی و... تعاملات تجاری و بازرگانی خوبی را با ترکمنستان برقرار کند.

در حوزه پیمان‌های منطقه‌ای نیز ترکمنستان برای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. از طرف دیگر ایران می‌تواند ترکمنستان را از طریق دریای عمان و خلیج‌فارس به دریا‌های آزاد متصل کند. تقویت ارتباط ما با ترکمنستان از سال‌های پیش شروع شده و رفت و آمد روسای جمهور دو کشور به منزله اوج تلاش‌ها برای عزم تهران و عشق‌آباد برای ارتقای سطح روابط میان دو کشور است.

علاوه‌بر این، ما با ترکمنستان مشترکات دیرینه فرهنگی، تاریخی و تمدنی داریم که این مساله می‌تواند باعث ارتباط خوب میان ملت‌های دو کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شود. البته ایران و ترکمنستان برای رسیدن تعاملات خود به یک سطح راهبردی، باید تلاش‌های زیادی کنند. طبیعتا بدخواهان دو ملت می‌کوشند مانع ارتباط میان ایران و ترکمنستان شوند، اما باتوجه به سیاست جدیدی که ترکمنستان در پیش گرفته، همچنین رویکرد همسایه‌محوری جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد توطئه‌های دشمنان نقش برآب خواهد شد.

این نکته را هم باید توجه داشت که ارتباط کشور‌های منطقه با ایران به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین کشور‌های منطقه، باعث هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی میان دولت‌ها خواهد شد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها