پس از مدتها کش و قوس در محافل قانون گذاری همچنان طرح
رتبه بندی معلمان و اجرای آن پر ابهام است.
رتبه بندی معلمان همیشه از درخواست های قشر فرهنگی جامعه بوده است. حالا سخنگوی دولت خبر از تصویب طرح
رتبه بندی معلمان در هیئت دولت می دهد. اما طرح
رتبه بندی معلمان چه زمانی اجرا میشود؟ قشر فرهنگی با اجرای طرح
رتبه بندی معلمان به چه مزایایی دست پیدا خواهند کرد؟
به گزارش
جام جم آنلاین، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با بیان تسلیت به خانوادههای جانباختگان سانحه قطار مسافربری مشهد ـ یزد، گفت: مصوبات متعددی در جلسه امروز و جلسه قبل هیئت دولت بود که به دو مصوبه میپردازم؛ امروز آییننامه ناظر به قانون رتبهبندی معلمان در هیئت دولت مطرح شد.
وی ادامه داد: این آییننامه در دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و با توجه به شأن معلمان و توجه دولت به این موضوع، نیازمند رسیدگی و بررسی مناسبی بود تا دقیقاً منطبق بر قانون باشد و به اهداف مقرر برسد، بنابراین در هیئت وزیران درباره آن بحث شد و کلیات آن به تصویب رسید. امید است وزارت آموزش و پرورش بهسمت اجرای سریع و کیفی برود و موارد جزیی هم مورد تحقیق قرار بگیرد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همچنین طرح اصلاح ساعات کار اداری بهمنظور مدیریت مصرف برق در تابستان به تصویب رسید و بنابراین، ساعات اداری از ۲۱ خردادماه تا ۳ شهریور از ساعت ۷ صبح تا ۱۳:۳۰ در تمام کشور تغییر خواهد یافت. بخشی از ساعت کاری که کاهش مییابد از سوی مقامات مربوطه در خلال سایر ساعات هفته باید جبران بشود.
توضیح رئیس جمهور درباره قانون رتبهبندی معلمان
به گزارش جام جم آنلاین، آیتالله سیدابراهیم رئیسی دوشنبه شب در نشست هماندیشی با جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور، بر ضرورت حمایت عملی از فرهنگیان تاکید کرد و اظهار داشت: دولت مصمم است همه ابعاد قانون رتبهبندی معلمان را در راستای ارتقاء شأن و منزلت فرهنگیان عزیز مورد توجه قرار دهد و به این وسیله در راستای ارتقای کیفیت آموزش در کشور گام بردارد.
رئیس جمهور افزود: متأسفانه در خصوص رتبهبندی معلمان صرفاً بخش مالی برجسته شده، اما از ابعاد مختلف دیگری که میتواند جایگاه فرهنگیان را در جامعه ارتقاء دهد، غفلت شده است که این به نوعی ظلم در حق این قشر فرهیخته است.
رئیسی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و گفت: این سند از اسناد بالادستی است و دولت حتماً آن را به عنوان مهمترین سند پیگیری و اجرایی خواهد کرد.
رئیس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم پیگیری وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: پیگیری وضعیت این صندوق از مهمترین دغدغههای فرهنگیان محترم است و ضرورت دارد، مسئولان مربوطه با جدیت در این زمینه اقدام کنند و در راستای رفع نگرانی معلمان عزیز گام بردارند.
آیتالله رئیسی همچنین با انتقاد از وجود سامانههای متعدد و پراکنده در حوزه تعلیم و تربیت بر لزوم نظمبخشی به این سامانهها، تأکید کرد و از وزیر آموزش و پرورش خواست هر چه سریعتر این اقدام برای ساماندهی این عرصه را آغاز نماید.
رئیس جمهور در ادامه با تقدیر از همت و تلاش دلسوزانه معلمان کشورمان در دوران کرونا که عرصه آموزش به دانشآموزان را رها نکردند، اظهار داشت: معلمان عزیز در دوره کرونا واقعاً مجاهدانه وارد عرصه شدند و با خلاقیت و ابتکار تلاش کردند تعلیم و تربیت فرزندانمان دچار وقفه یا افت نشود.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود مطالب مطرح شده در خصوص استفاده بهینه از فضای مدرسه در جهت ارتقاء تعلیم و تربیت را حائز اهمیت دانست و گفت: ضرورت دارد تلاش کنیم استفاده بهتر و مناسبی از ظرفیتها و امکانات موجود داشته باشیم تا بهرهوری افزایش یابد.
آیتالله رئیسی در ادامه به اهمیت جذب نیروی انسانی کارآمد، جوان و انقلابی به بدنه آموزش و پرورش اشاره کرد و با یادآوری جایگاه مهم دانشگاه فرهنگیان در این حوزه، گفت: امروز باید این دانشگاه هم در حوزه زیرساختهای آموزشی و هم نیروی انسانی متعهد و متخصص، متحول شود.
رئیس جمهور در خصوص سخنان یکی از حاضرین، مبنی بر ایجاد تحول در شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: ضمن احترام به همه پیشکسوتان و کسانی که در حوزه آموزش و پرورش تلاش کردهاند، امروز ضرورت دارد که شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر ایجاد تحول آموزشی در کشور نقشآفرینی کند و با حضور نیروهای تحولخواه، نگاه نو و خلاقانه در آن حاکم شود.
رئیسی افزود: نیروهای باکفایت و متعهد فراوانی در نقاط مختلف کشور حضور دارند که میتوانند منشأ تحول در حوزههای مختلف باشند و ضرورت دارد از این ظرفیت استفاده شود.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان یکی از معلمان در خصوص نظام عادلانه پرداخت حقوق، تصریح کرد: دولت معتقد است که در همه حوزهها باید بر مبنای عدالت رفتار شود و لازم است عدالت در جذب نیرو، عدالت در بکارگیری، عدالت در ارتقاء و عدالت در پرداخت حقوق همزمان مورد توجه قرار بگیرد.
آیتالله رئیسی با تاکید بر ایجاد فضای رقابتی برای جذب نیرو به آموزش و پرورش، افزود: برای جذب نیروی متعهد به آموزش و پرورش باید بستری فراهم شود که در رقابت عادلانه بهترینها جذب آموزش و پرورش شوند، چرا که این حوزه، جایگاه ویژهای دارد و لازم است کسانی در آن فعال باشند که نگاه انسانساز و تربیتی داشته باشند. همچنان که خداوند برای تربیت انسانها بهترین مخلوقات خود را فرستادند.
در این نشست ۱۶ نفر از فرهنگیان و فعالان حوزه آموزش و پرورش کشور در سخنانی دیدگاهها و پیشنهادات خود را برای تقویت و ارتقاء تعلیم و تربیت و رفع مشکلات فرهنگیان مطرح کردند.
افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم، حمایت از معلمان شاغل در مناطق محروم، تقویت معاونت پژوهشی، فرهنگسازی در خصوص بازیافت کاغذ باطله و استفاده از آن برای مدرسهسازی، ارتقاء کیفیت برنامههای آموزشی معلمان قرآن، بهبود روشهای تعلیم قرآن در مدارس، تهیه و تکمیل تجهیزات کارگاهی در هنرستانها، توجه به انتصابات در حوزه آموزش و پرورش، برخورد با مافیای کتب درسی، رفع مشکلات و چالشهای آموزش و پرورش عشایری، ارتقاء کیفیت مدارس دولتی و یک دست کردن مدارس در سراسر کشور، توجه به سیستم ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی، توجه به همسانسازی حقوق معلمان، تأکید بر عدالت آموزشی، رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان، استفاده از مدیران جهادی و انقلابی در حوزه آموزش و پرورش، خانهتکانی در شورای عالی آموزش و پرورش، اجرای قانون جامع ایثارگران و نظمبخشیدن به سامانههای موجود در آموزش و پرورش از جمله محورهای سخنان فرهنگیان در این نشست بود.
قالیباف:زمان دولت برای ابلاغ آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان به پایان نرسیده است
به گزارش جام جم آنلاین، رحمت اله نوروزی نماینده علی آباد کتول در مجلس در نشست علنی (چهارشنبه، ۴ خرداد) قوه مقننه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد آخرین وضعیت پرداخت مبلغ یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا و نحوه توزیع منابع اختصاص یافته با استناد به اصول ۳ و ۲۹ قانون اساسی اخطار داد و گفت: با وجود اینکه مجلس موضوع را تصویب و مقام معظم رهبری بر اجرای آن تاکید کرد منابع مذکور با تاخیر تخصیص یافت به نحوی که روزی ۷۰۰ نفر از کرونا کشته شدند، بنده تقاضای تحقیق و تفحص دارم چرا که با توجه به زیرساختهای بهداشتی استان گلستان و همچنین دومین یا سومین استانی که بیشترین کشته را داشت تخصیص اعتبار به گلستان بسیار کم بود و این موضوع در گزارش کمیسیون دیده نشد.
نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه عادلانه نیست و توجه ویژهای به شرایط استان گلستان در این گزارش نشده است.
وی با توجه به قانون رتبه بندی فرهنگیان، گفت: رتبه بندی فرهنگیان میرکاظمی توهین به دولت و مجلس است. رئیس مجلس در این زمینه قول داده است همچنین میرکاظمی هم برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان قول داد با این وجود هنوز آئین نامه آن که باید ظرف یک ماه گذشته ابلاغ میشد عملیاتی نشده است.
نماینده مجلس تاکید کرد: جلسهای در سران قوا با حضور مسئولان برگزار شود تا مشخص شود چرا میرکاظمی با وجود قولی که داده است رتبه بندی فرهنگیان را اجرایی نمیکند، قرار بر این است که رتبه بندی از شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار قانون اساسی، گفت: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد زیرساختهای بهداشت و درمان بود که از کمیسیون و حاجی بابایی رئیس آن میخواهیم موضوع استان گلستان را پیگیری و رسیدگی کنند.
وی ادامه داد: در رابطه با رتبه بندی باید گفت که بحث قول نیست بلکه بحث قانون است، موضوع تصویب، تائید و ابلاغ شده است و هنوز زمان دولت برای تصویب آئین نامه به پایان نرسیده است و حتما در زمان مقرر آئین نامه ابلاغ خواهد شد، معلمان بدانند با ابلاغ آئین نامه از ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ مبالغ قانونی قابل پرداخت خواهد بود.