فلاحی که پیشینه تئاتری دارد برای اولین بار است در یک سریال تلویزیونی بازی میکند و نقش پلیسی به نام ذبیح را به عهده دارد که رئیس یک کلانتری میشود و قرار است در منطقهای که تعدادی از اشرار حضور دارند و منطقه از این نظر ناامن است، تلاش کند امنیت را به منطقه برگرداند.
حالا یکی از این اشرار، کسی نیست جز غلام که داداشی اوست. ذبیح بین عشق و وظیفه با چالشهای زیادی روبهروست که در این باره با مجتبی فلاحی، درباره نقشش صحبت کردهایم.
معمولا در سریالهای تلویزیونی، مخاطب، تیپ خاصی از پلیس دیدهاست اما نقش پلیس را که شما در سریال حکم رشد بازی میکنید، وجه تمایزی با بقیه پلیسها دارد. چه شد برای اولین حضورتان در تلویزیون، نقش ذبیح را پذیرفتید؟
ذبیح، یک پلیس درستکار و خانواده دوست است که وارد یک قصه مهلک و چالش برانگیز میشود. یکی از دلایلی که من پذیرفتم در این سریال بازی کنم، همین تفاوت و ویژگیهای ذبیح بود. چون در طول داستان، ذبیح در تصمیمگیریهایش اتفاقاتی را رقم میزند که شاید در سریالهای تلویزیونی این وجه از پلیس را کمتر دیدهباشید. چون تصمیمگیری شخصیتها در شخصیتپردازی خیلی مهم است.
به نظرتان ذبیح چقدر شبیه آدمهایی است که در اطراف مان هستند؟
او هم مثل آدمهایی است که در اطرافمان میبینیم، انسانی تصمیم میگیرد و دقیقتر بگویم تیپ نیست و این خیلی برای من مهم بود. چون هنوز چنین شخصیتی را در هیچ فیلم و سریالی ندیدم.
منظورتان این است ذبیح برخلاف قانون رفتار میکند؟ البته ما در سریال «میکائیل» هم با یک پلیس متفاوت روبهرو بودیم که تصمیمات عجیبی گرفت. آیا میتوان گفت ذبیح هم شبیه این شخصیت است؟
متاسفانه آن سریال را ندیدهام اما ذبیح قرار نیست برخلاف قانون رفتار کند. البته تصمیماتی میگیرد که به ظاهر، غیرقانونی میآید اما یک سری اتفاقات برایش میافتد که مجبور میشود به زندگی واقعی خودش گریز بزند. بزرگترین شاخصهاش این است که بین عشق و وظیفه، گیر میافتد که چنین موقعیتی همیشه برای شخصیتها خاص و در عین حال سخت است.
پس با این تعریف نمیخواستید یک تیپ ارائه کنید؟
مسلما قبل از آنکه نقش شکل بگیرد، بازیگر بارها درباره جزئیات نقش، با کارگردان همصحبت میشود. این اتفاق در سریال حکم رشد هم رخ داد. آنچه ما درباره آن با کارگردان صحبت کردیم، این بود که ما یک انسان را نشان بدهیم نه پلیس تیپیکال. با همه ویژگیهای خوب و بدی که دارد. این برای من در همه پلانهای سریال مهم بود.
یعنی میگویید سعی کردهاید شخصیت ذبیح را برای مخاطبان قابل باور و قابل لمس کنید و اینکه رفتارهایش شبیه پلیسهای دیگر نباشد؟ چقدر این فضا در فیلمنامه و چارچوب تلویزیون وجود دارد که این اجازه را به شما میدهد تا بتوانید آنطور که میگویید، کار متفاوتی انجام بدهید؟
فکر میکنم آقای نعمتا... به عنوان نویسنده این کار را به خوبی انجام داده که این فرصت در اختیار من به عنوان بازیگر این نقش قرار بگیرد و بتوانم آن را متفاوت بازی کنم.
به خاطر سبک خاصی که ایشان در نگارش فیلمنامه به خصوص دیالوگ دارد، با فیلمنامه چالشی نداشتید؟ چون اغلب بازیگرانی که با ایشان کار میکنند بر این که دیالوگهای آقای نعمتا... جذاب اما سخت است، تاکید میکنند.
به هر حال به واسطه کارهایی که از ایشان دیدیم و از تلویزیون پخش شده، با این نوع دیالوگنویسی آشنا هستیم. در کارهای ایشان یک تکلفی هست که در این کار سعی کردیم با وفاداری نسبت به متن به لحاظ حسی، این تکلف نباشد. یعنی دیالوگها روان باشد اما عینا همان دیالوگها را بگوییم که وفاداریمان را به متن حفظ کردهباشیم.
امیدوارم پول مردم حیف نشود
مجتبی فلاحی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان به این سریال خوشبین هستید که در جذب مخاطب موفق باشد و اینکه میتواند معرفی خوبی از شما به مخاطبان تلویزیون باشد،میگوید:«یکی از دوستان یکبار حرفی زد که بسیار دلچسب بود. این کار با پول بیتالمال ساخته میشود و این مهمترین بخش کار برای من است. بنابراین برایم مهم است چیزی ساخته و کاری از من به مردم نشان داده شود که پول مردم حیف نشود. چون پول بیتالمال است و به گردن ماست اما در کنار این قضیه فکر میکنم قصه به قدری جذابیت دارد که در سریالهای تلویزیونی یک نقطه عطف محسوب شود. خاطرم هست سالها پیش در سریال «پلیس جوان» شهاب حسینی تقریبا چنین نقشی داشت.»
زینب علیپور طهرانی و سوگند آرامی - گروه رسانه روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد