بازیگران در گفت‌وگو با جام‌جم پیشنهادهایی برای حمایت از هنرمندان ارائه کردند

خانه‌ای برای هنرمندان پیشکسوت

رضا رویگری، بازیگر پیشکسوتی که با آثارش خاطره داریم. سال‌هاست که در بستر بیماری است و گاهی یکی از رسانه‌ها یا یکی از هنرمندان سراغی از او می‌گیرد و تیتر اول رسانه‌ها می‌شود اما دو روز پیش ویدئویی از او منتشر و مدام بازنشر شد که دل خیلی‌ها را به درد آورد. رویگری در بخشی از این ویدئو می‌گوید: «سلام به همه عزیزان، دوستان، طرفداران و مردم خوب ایران. من رضا رویگری هستم و الان از خانه سالمندان کهریزک با شما صحبت می‌کنم. بعد از ۶۰ سال کار من را اینجا رها کردند و تلفنی ندارم، چون خانمم تلفنم را گرفته و سیمکارتش را عوض کرده و کسی آن شماره را ندارد. نمی‌توانم با کسی تماس بگیرم و کسی با من تماس بگیرد. ممنوع‌الملاقات هم بودم. اینجا برایم مثل زندان است و آنهایی که طرفدار من هستند که می‌دانم کم نیستند، کمک کنند تا من از اینجا بیرون بیایم». بعد از انتشار این ویدئو، تعدادی از هنرمندان و مدیران در توییتر پست‌هایی گذاشتند اما عده‌ای دیگر که همیشه پای کار هستند، روز گذشته به دیدن رضا رویگری در خانه کهریزک رفتند که می‌توان به علیرام نورایی، شهربانو منصوریان و... اشاره کرد. همچنین در این دیدار، ویدئوی تصویری هم با پرویز پرستویی برقرار شد و تصمیم بر این شد که خانه‌ای همراه با پرستار برای رضا رویگری تأمین شود. در کنار آنها اما وزرات ارشاد صندوق اعتباری هنر را مأمور کرد در جریان روند نگهداری و درمان شرایط رضا رویگری قرار بگیرد. همین و بس! حالا ما سراغ هنرمندان پیشکسوت رفتیم و آنها پیشنهادهایی برای حمایت از هنرمندان پیشکسوت دادند.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۵۹

به فکر آبروی هنرمندان باشیم
مجید مظفری تا امروز لباس شخصیت‌های متفاوتی را در تئاتر، سینما و تلویزیون به تن کرده است و مردم خاطرات زیادی از او دارند. وقتی با او تماس می‌گیریم که چه پیشنهادهایی برای حمایت از هنرمندان پیشکسوت دارد، این طور صحبت‌هایش را شروع می‌کند. واقعیت این است که این سؤال را باید اول از دولت پرسید که چرا به فکر هنرمندان پیشکسوت نیست؟! در حالی که این موضوع برای دولت پیش پا افتاده است. البته منظورم این نیست که فقط به قشر بازیگر توجه شود. ما هنرمندان زیادی در حوزه‌های متفاوت همچون مجسمه سازی، نقاشی، موسیقی و... داریم که از وضعیت مناسب مالی برخوردار نیستند و باید فکری برای این دوستان شود.
این هنرمند که سال گذشته نقش پزشک را در سریال همسایه بازی کرده بود، در ادامه می‌گوید: دولت می‌تواند زمینی در هر جای ایران و هر شهرستانی که خوش آب و هوا باشد، تهیه کند و بعد با کمک خیرین، هنرمندان و مردم، دو آسایشگاه آبرومند برای هنرمندان در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی شود؛ یکی برای خانم‌ها و یکی برای آقایان. این آسایشگاه‌ها می‌تواند محفلی برای گردهمایی هنرمندان باشد که با هم زندگی کرده و خاطرات را با هم مرور کنند. در این صورت احساس غربت هم نخواهند کرد. البته آسایشگاه باید تبدیل به یک مرکز فرهنگی هم شود؛ یعنی شرایطی فراهم شود تا در آنجا کلاس‌هایی با حضور پیشکسوتان فراهم شود تا آنها تجربیات‌شان را در اختیار جوان‌ترها قرار بدهند؛ ضمن این‌که هم زندگی آرامی کنند و هم این‌که حس مفید بودن داشته باشند. وی در ادامه گلایه‌هایش را این‌طور روایت می‌کند: این مشکلات خیلی راحت حل می‌شود. فقط کافی است بخواهیم. نباید بگذاریم آبروی یک هنرمند زیر سؤال برود و بعد مردم احساس دلشکستگی کنند که چرا چنین اتفاقاتی رخ داده است. در حال حاضر تنها مرکزی که برای هنرمندان پیشکسوت فعال است، انجمن پیشکسوتان است که آنها هنرمندان را جمع می‌کنند و هرازگاهی سفر می‌برند یا برایشان تولد می‌گیرند. نباید بگذاریم هنرمندان در تنهایی و در عزلت در خانه‌هایشان بنشینند و بعدها بشنویم هنرمندی را از دست دادیم. این‌که چند هنرمند با هم جمع شوند و خانه‌ای را همراه با پرستار برای رضا بگیرند، حل نمی‌شود. باید کار اصولی انجام داد.
بازیگر سریال‌های توطئه فامیلی و میلیاردر با اشاره به این‌که پخش ویدئویی این‌چنینی فقط منجر به آبروریزی می‌شود، توضیح می‌دهد: وقتی چنین ویدئوهایی پخش می‌شود، شبکه‌های معاند هم از آن سوء‌استفاده می‌کنند و بعد هم می‌گویند چرا دولت کاری برای هنرمندان سالخورده انجام نمی‌دهد و حتی نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی می‌توانند کار اصولی برای این ماجرا انجام بدهند.

دولت انجمن هنرمندان پیشکسوت را تقویت کند

عزت‌ا... رمضانی‌فر از هنرمندان پیشکسوت است که همچنان در عرصه تصویر فعالیت دارد. او خودش را به نقش‌های جدی محدود نکرده و اگر جا داشته در کارهایی که رنگ و لعاب شیرین و طنز هم داشته، بازی کرده است. او تاکید می‌کند که خیلی سال است عضو انجمن هنرمندان پیشکسوت است. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهد باید این انجمن به لحاظ مالی تقویت شود و دولت باید در این‌باره کمک کند، زیرا این انجمن زیر نظر معاونت هنری ارشاد است و باید دولت به عباس عظیمی، مدیر‌عامل این انجمن کمک کند تا اوضاع هنرمندان پیشکسوت درست شود. وی ادامه می‌دهد: اتفاقی که برای رضا رویگری افتاد، تلخ است و دردآور. البته خودش هم اشتباهاتی داشته و این‌که خودش را بیمه نکرده بود. من هر وقت رضا را می‌بینم به او خرده می‌گیرم که چرا بعد از این همه سال به این موضوع بی‌توجه بود. اما با این حال معتقدم باید فکری برای اوضاع مالی هنرمندان پیشکسوت کرد. البته برخی از آنها با داشتن عروس و داماد، صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه داشتند اما حرفی نمی‌زنند. بنابراین باید در ابتدا این هنرمندان شناسایی شوند و بعد اقدامات سازنده صورت بگیرد. نباید اقدمات انجام شده جنبه مسکن داشته باشد و باید درست و اصولی باشد.

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها