کد خبر: ۱۳۶۱۸۸۲
در حالی که ارتش اوکراین خود را برای مواجهه با روسیه در شرق این کشور و ماریوپل آماده می‌کند، صدر‌اعظم اتریش، کارل نهامر، تلاش کرد در ملاقات با ولادیمیر پوتین، بر سر برخی روش‌های ایجاد آتش‌بس موقت یادائمی با او به توافق برسد، اما در ظاهر، ملاقاتی دوستانه بین صدر‌اعظم اتریش و پوتین صورت نگرفته‌است. یک بام و دوهوای غرب و سیاست‌های پارادوکسیکال و چندگانه اروپایی‌ها در اوکراین، در شکل‌گیری این روند موثر بوده‌است. یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست سفر صدر اعظم اتریش به مسکو، اقدام همزمان دیگر سران اروپایی مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه بوده‌است.
 
همزمان با سفر صدر اعظم اتریش به مسکو، قرار بود وزرای خارجه کشور‌های اتحادیه‌اروپا امروز درباره تحریم‌های جدید علیه روسیه با یکدیگر گفتگو کنند. همین مساله از ابتدا، چنین ملاقاتی را بی‌اثر ساخت! سفر صدر اعظم اتریش به مسکو ابتکار شخصی کارل نهامر، پس از گفتگو‌های او در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، و رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان، و همچنین در هماهنگی با رؤسای شورای و کمیسیون اروپا صورت گرفت، اما به دلیل رویکرد متناقض اروپاییان در قبال بحران اوکراین، حتی به یک توافق محدود میان مسکو و وین منجر نشد.
 
در عین حال، کارل نهامر اولین رهبر اروپایی است که پس از حمله روسیه به اوکراین با ولادیمیر پوتین ملاقات می‌کند. تنها پیشرفتی که در مذاکرات دو جانبه میان مسکو و کی‌یف به دست آمده‌است، مربوط به موافقت اوکراینی‌ها با عدم عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی است. زلنسکی در تازه‌ترین اظهارات خود به نکته تاریخی و مهمی اشاره کرده‌است: «ما در طول سال‌ها شنیده‌بودیم که در‌ها باز است، اما همچنین شنیده‌بودیم ما نمی‌توانیم به عضویت (ناتو) در آییم. این درست است باید به آن اذعان کرد. من خرسندم مردم ما درک این موضوع را آغاز کرده‌است و درک می‌کند که فقط باید به نیروی خود امیدوار باشد.»

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح می‌شود که از سال ۲۰۰۴ میلادی (زمان وقوع انقلاب نارنجی) تا کنون، سران ناتو بار‌ها به غربگرایان کی‌یف وعده پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی را داده‌بودند. اکنون اوکراین نه عضو ناتو و نه عضو اتحادیه‌اروپاست. حتی اگر همین لحظه جنگ پایان یابد و مسکو و کی‌یف با یکدیگر به توافقی پایدار (در خصوص آتش‌بس دائم) دست پیدا کنند، اوکراین باید تا سال‌ها با عواقب و تبعات اقتصادی، سیاسی و راهبردی ناشی از وقوع جنگ دست و پنجه نرم کند. سوال اصلی اینجاست اوکراینی‌ها پس از سال‌ها بازی در زمین غرب به چه نتیجه‌ای دست پیدا کردند؟ عضویت در ناتو یا اتحادیه‌اروپا؟! باید گفت هیچ‌کدام.

به گزارش رسانه‌های روسیه، این دیدار در اقامتگاه رسمی پوتین در نوو‌اوگاریوو در نزدیکی مسکو و بنا بر درخواست اتریش، پشت در‌های بسته انجام شد. مشخص نیست در کنار موضوعات مربوط به حوزه انرژی و گاز، چه موارد دیگری در خصوص جنگ اوکراین مورد طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است. برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به برگزار شدن این دیدار پشت در‌های بسته، احتمال دارد پیام‌هایی پنهانی از سوی اتحادیه‌اروپا نیز در این سفر به پوتین ارائه شده‌باشد. اتریش در عین عضویت در اتحادیه‌اروپا، در ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) عضویت ندارد.
 
حنیف غفاری دبیر سرویس بین‌الملل / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها