درباره مژه‌ ها؛ مراقبت از آنها و بیماری‌هایی که ممکن است برایش پیش بیاید

محافظ چشم‌ها

شعر درباره‌اش زیاد است. هر شاعری، یک بیت در وصف سایه‌های چشم‌ها و مژه‌ها سروده است. اما این‌قدر که درباره وصف مژه در ادبیات شعر و متن ادبی وجود دارد و همه خوانده‌اند، آیا درباره مراقبت از مژه‌ها و بهداشت‌شان هم اطلاعات دارند؟ مژه‌ها هم جزئی از موهای بدن هستند و باید از آنها مراقبت کنید.
شعر درباره‌اش زیاد است. هر شاعری، یک بیت در وصف سایه‌های چشم‌ها و مژه‌ها سروده است. اما این‌قدر که درباره وصف مژه در ادبیات شعر و متن ادبی وجود دارد و همه خوانده‌اند، آیا درباره مراقبت از مژه‌ها و بهداشت‌شان هم اطلاعات دارند؟ مژه‌ها هم جزئی از موهای بدن هستند و باید از آنها مراقبت کنید.
کد خبر: ۱۳۵۶۵۵۵

در کنار این هم، بیماری‌هایی ممکن است در مژه‌ها بروز کند؛ بیماری‌هایی که رابطه مستقیمی در تغذیه و البته مراقبت شما از مژه‌هایتان دارد.

مژه‌های شما هم ممکن است مانند موی سر و ابرو بریزد، شوره بزند و حتی سفید شود. همه اینها نشان می‌دهد مژه‌های هم به تقویت و مراقبت نیاز دارند. برای آشنایی با راه‎های مراقبت‏ از مژه‎ها و نیز بیماری‎ های ان با هما فاتح متخصص پوشت و مو صحبت کردیم.

مراقبت از مژه‌ ها

مژه‌ها مانند موی سر به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند. هرچه باشد، مژه‌ها از چشم‌هایتان مراقب می‌کنند، بنابراین باید به موهای این محل توجه ویژه داشته باشید.

بشویید: توصیه می‌شود روزی یک بار مژه‌هایتان را بشویید. اگر در فضای آلوده و پر از دود خیابان‌ها رفت‌وآمد دارید عجیب نیست که مژه‌هایتان هر روز کثیف شود. پس مژه‌هایتان را بشویید. بعد از گذر از یک روز طولانی و خسته‌کننده با چند قطره آب ولرم و یک یا دو قطره شامپوی بچه به مدت 30 تا 40 ثانیه مژه‌ها را بشویید. بعد از شست‌وشو حتما مژه‌هایتان را خشک کنید. اگر از آرایش چشم استفاده می‌کنید، هیچ‌گاه با آرایش چشم نخوابید. اگر مژه‌هایتان را اکستنشن کرده‌اید حتما روزانه با آب و شامپوی بچه یا هر ماده شست‌وشوی دیگری مژه‌ها بشویید. هیچ‌گاه با پدهای الکلی آرایش مژه‌ها را پاک نکنید.

روغن بزنید: برای تقویت و خوش حالت شدن مژه‌ها می‌توانید از روغن نارگیل و بادام استفاده کنید.

برس بکشید: مژه‌های شما هم مانند موهای سر نیاز به شانه دارد. بهتر است با برس‌های مخصوصی که برای شانه زدن مژه‌هاست، آنها را شانه بزنید.

نمالید: هیچ‌وقت پلک، چشم‌ها و مژه‌هایتان را با دست نمالید. ممکن است دستتان آلوده و کثیف باشد پس دست‌های آلوده‌تان را به چشم‌هایتان نزنید تا آلودگی به پلک‌ها و مژه‌ها منتقل نشود. در ضمن با این کار به موهای حساس روی پلکتان آسیب می‌زنید.

ماساژ دهید: دست‌هایتان را تمیز بشویید و با روغن کرچک یا روغن بادام، مژه‌ها و پلک‌هایتان را ماساژ دهید. به پلک‌هایتان فشار وارد نکنید. اگر ناخن‌هایتان بلند است مراقبت باشید به مژه و پلک آسیب نزنید. به آرامی و احتیاط هفته یکی دو بار مژه‌ها و پلک‌ها را ماساژ دهید تا هم خستگی چشم‌ها برود و هم موهای مژه‌ها تقویت شود.

بیماری‌ های مژه

مژه هم مانند دیگر بخش‌های بدنتان بیمار می‌شود اما بعضی از بیماری‌ها مخصوص مژه‌هاست.

ریزش مژه: ریزش مژه‌ها می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. عفونت باکتریایی چشم‌ها و پلک‌ها که اغلب با خارش و تورم در ناحیه رشد مژه‌ها همراه است، یکی از دلایل است. ابتلا به یک ویروس عفونی هم می‌تواند دلیل دیگر باشد. اگر از لوازم آرایش دوستان و اعضای خانواده استفاده می‌کنید ممکن است ویروس عفونی مژه آنها به شما منتقل شود. استفاده از وسایل آرایشی بی‌کیفیت می‌تواند دلیلی باشد تا مژه‌هایتان بریزد. استرس شدید یا نقص ایمنی بدن از دلایل دیگر ریزش آنهاست. اغلب این مشکلات البته راهکار درمانی دارد. دلیل دیگری که می‌تواند باعث ریزش مو در شما شود، افزایش سن است.

شوره مژه: ابتلا به شوره نه تنها در موی سر بلکه در مژه‌ها هم اتفاق می‌افتد. بروز شوره در مژه‌ها می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد اما دلایل متنوعی برای آن وجود دارد. عفونت‌های قارچی و باکتریایی می‌تواند باعث بروز شوره در مژه‌ها شود. خشکی پوست و به‌خصوص پلک‌ها هم می‌تواند باعث دیده شدن شوره در پلک‌ها باشد. در صورت بروز چنین مشکلی، نگران نشوید. با روغن بادام، آلوئه‌ورا یا روغن کرچک به آرامی مژه‌هایتان را ماساژ دهید. در بیشتر مواقع بعد از مدت زمان کوتاهی شوره‌ها از بین می‌روند.

گل‌ مژه: گل‌ مژه بیماری شایع مژه‌هاست و زمانی که غدد تولیدکننده روغن در چشم‌ها مسدود می‌شود، بروز می‌کند. گل‌ مژه دردناک است و به دلیل بیماری‌های عفونی، قارچی و باکتریایی، آلودگی یا استفاده از وسایل آرایشی بی‌کیفیت به وجود می‌آید.

در بسیاری از موارد بعد از مدتی التهاب و درد بهبود پیدا می‌کند اما ممکن است جای التهاب تا مدت‌ها یا حتی برای همیشه بماند. عمل جراحی سرپایی، درمان پزشکان چشم برای درمان گل‌مژه است. تجویز استفاده از پمادها هم می‌تواند درمان دیگر پزشکان باشد. در صورت بروز گل‌مژه روی چشم‌ها و پلک‌ها کمپرس آب گرم بگذارید. شست‌وشوی چند بار در روز نیز باعث باز شدن غدد مسدود شده می‌شود و به کاهش تورم کمک می‌کند.

سفید شدن مژه‌ ها: اگر بیش از 50 سال دارید سفید شدن مژه‌ها نگران‌کننده نیست. سفید شدن مژه‌ها در این سن یک واکنش طبیعی بدن است. زمانی سفید شدن مژه‌ها می‌تواند نگران‌کننده باشد که جوان هستید. دلایل متنوعی برای سفید شدن مژه‌ها در جوانی وجود دارد. استرس، شایع‌ترین دلیل برای سفیدشدن مژه‌هاست. با استرس موهای صورت، ابروها و مژه‌هایتان سفید می‌شود.

کمبود ویتامین B12 دلیلی از سبک زندگی نادرست شماست که باعث سفید شدن مژه‌ها می‌شود. بهتر است ماهی، مرغ و گوشت بیشتر مصرف کنید تا این اتفاق برایتان نیفتد. عفونت و بیماری‌های باکتریایی و همچنین بیماری‌های نقص ایمنی بدن نیز باعث سفید شدن مژه‌ها می‌شود.

اختلال در تیروئید هم می‌تواند باعث ریزش مژه‌ ها و هم سفید شدن مژه‌ ها شود که در این صورت باید اختلالات تیروئیدی را درمان کنید.

سیگار کشیدن هم می‌تواند دلیل دیگر این ماجرا باشد. در مجموع هم سفید شدن مژه‌ها در بیشتر مواقع نگران‌کننده و حاد نیستند.

ممکن است بعد از مدتی هم برطرف شوند اما اگر از سفیدی مژه‌هایتان رنج می‌برید بهتر است با پزشک مشورت کنید تا علت دقیق آن را تشخیص بدهد و راه‌حل درمانی موثری را برای درمان تجویز کند.

لیلا شوقی - خبرنگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها