شکست تیم‌ملی بسکتبال در آغاز پنجره انتخابی جام‌جهانی

باختیم ولی سوال نکنید!

 «بنده نه اهل حاشیه هستم و نه اهل حرف زدن درباره دیگران. همیشه سعی کرده‌ام همه را از خودم راضی نگه دارم و به کسی بی‌احترامی نکنم». این حرف را با کمی پس و پیش، مصطفی هاشمی چند سال قبل به زبان آورد.
کد خبر: ۱۳۵۶۱۵۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، اما سرمربی تیم‌ملی بسکتبال بعد از شکست مقابل قزاقستان در آغاز مرحله دوم پنجره انتخابی جام‌جهانی بسکتبال در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره اشتباهات در دیدار با قزاقستان پرسیده بود گفت به کسانی که بسکتبال بازی نکرده‌اند جواب نمی‌دهد. بگذریم از این موضوع که آن خبرنگار یعنی یاسر سماوات بیش از ۱۵ سال است خبرنگار تخصصی این حوزه به شمار می‌رود.

اما یاد اظهارنظر یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی درباره بسکتبال هم افتادیم. این روزنامه‌نگار قدیمی یک بار گفت‌: « حال و هوای بسکتبال ایران خیلی عجیب است. از خبرنگار تخصصی‌اش گرفته تا مربی و بازیکن همه برای خود مدعی هستند و همه هم ادعا دارند کسی که دستش به توپ نخورده نباید کاری به بسکتبال داشته باشد.»  انگار بسکتبال تافته جدا بافته است. در فوتبال با تمام حاشیه‌هایش هرگز نشنیده‌ایم یک فوتبالیست یا یک مربی در نشستی خبری به خبرنگار بگوید کسی که پایش به توپ فوتبال نخورده اصلا سوال نکند!  به هر حال این بی‌احترامی‌ها در بسکتبال ایران عادی است. مصطفی هاشمی هم باید یاد بگیرد چطور پاسخ سوال خبرنگاران را بدهد. هر چه باشد چندین دهه است که در بسکتبال فعالیت دارد و باید بالاخره یک روزی همه اینها را یاد بگیرد.

  چگونه به قزاقستان باختیم؟

 یک- «دست‌کم نگیرید». این یک اصل بسیار ساده در برابر تیم‌های ضعیف‌تر و درجه دو‌؛ شاگردان مصطفی هاشمی به شدت تیم‌ملی قزاقستان را دست‌کم گرفتند، آنچنان که در یکی از کوارترها به مدت پنج دقیقه هیچ امتیازی به دست نیامد! واقعا تیم‌ملی بسکتبال ایران در تالار بسکتبال آزادی باید به قزاقستان ببازد؟
دو- ستاره‌هایی به نام حامد حدادی و بهنام یخچالی غایبان بزرگ ایران بودند و نبود آنها چقدر به چشم  آمد و چقدر ضرر کردیم. و باز هم مثل همیشه ثابت شد که بسکتبال ایران بدجوری به ستاره‌هایش وابسته است. در میان بازیکنان سردرگم و بی‌انگیزه تیم‌ملی مقابل قزاقستان فقط محمد جمشیدی تا حدودی آماده به نظر می‌رسید.
سه - واقعیت این که باخت مقابل قزاقستان آنقدر عجیب و غیرقابل پیش‌بینی بود که دیگر با قطعیت نمی‌توانیم درباره دیدار روز یکشنبه با سوریه صحبت کنیم. فقط می‌توان به جای این‌که سوریه را تیمی درجه دو از آسیا معرفی کنیم از تیم مصطفی هاشمی بخواهیم  به این یکی دیگر نبازد. از تیم ملی قزاقستان هم که پیش از این آن را درجه دو معرفی کرده و هم‌تراز ایران ندانسته بودیم، صمیمانه پوزش می‌خواهیم.

 فرمول صعود چگونه است؟
شرایط حاکم بر بسکتبال آسیا و تعداد سهمیه‌های این قاره برای جام جهانی آنقدر چشمگیر است که اصلا نباید نگران صعود نکردن بود. تیم ملی بسکتبال ایران به جام‌جهانی صعود می‌کند و شکی در آن نیست. در واقع عبارت «فرمول صعود» را برای رقابت‌هایی به کار می‌برند که شرایط دشواری برای صعود وجود داشته باشد نه برای پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی بسکتبال در آسیا که قرار است هفت تیم از آن به جام‌جهانی صعود کنند. تیم‌ملی بسکتبال ایران دو بازی با سوریه در پیش دارد و یک بازی دیگر با قزاقستان. محال است به سلامت از این مرحله عبور نکنیم. اما اگر نشد (که خیلی خیلی بعید است) باید به فکر مرحله بعدی باشیم که صعود از آن هم محتمل است. به هر حال صعود به جام‌جهانی اتفاقی است که در نهایت رخ می‌دهد اما دغدغه این است که چگونه تیمی مثل ایران در خانه به قزاقستان می‌بازد و بعد از آن مصطفی هاشمی طلبکار هم هست.


سرمربی عاصی چه گفت؟

مصطفی هاشمی پس از شکست مقابل قزاقستان اظهار کرد:  پیش‌بینی من این بود که بازی به ثانیه‌های آخر می‌کشد. در جایی که می‌توانستیم واکنش مثبتی انجام دهیم، توپ‌ها را از دست دادیم. بازی خوبی انجام ندادیم اما‌ بد هم نبودیم. بسکتبال آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. ممکن است یک سه امتیازی و یک دو امتیازی بخورید و ببازید. مطمئن باشید ما برای برد رفته بودیم و دنبال توجیه هم‌ نیستیم چون اگر بخواهم
۱۰۰ مورد توجیه می‌آورم.  مصطفی هاشمی ادامه داد: مسائلی هست که روز یکشنبه و پس از بازی با سوریه در مورد آن صحبت خواهم کرد. متاسفانه به حرمت بازیکنان تیم ملی و زحماتی که کشیده‌اند، نمی‌توانم فعلا برخی حرف‌ها را بیان کنم. حرفهایی خواهم زد تا پاسخی باشد برای کسانی که مرا مضحک و معلوم‌الحال خطاب می‌کنند.
هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید اشتباهات شما در این بازی چه بود، گفت: به کسانی که بسکتبال بازی نکرده‌اند جواب نمی‌دهم.
هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها