در هفته آگاهی از مغز، اثربخشی بازی‌های شناختی بر افزایش سرمایه شناختی و آخرین اقدامات برای توسعه این بازی‌ها در کشور را بررسی کرده‌ایم

بازی‌ هایی برای شارژ مغز

محققان با استفاده از مهندسی بافت و امواج صوتی موفق به تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های استخوانی شدند. این راهکار در زمینه ترمیم استخوان‌های از دست رفته بر اثر سرطان یا بیماری‌های مادرزادی کاربرد دارد.
کد خبر: ۱۳۵۵۹۵۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سرطان، پوکی استخوان و بیماری‌های مادرزادی می‌توانند منجر به تحلیل بافت استخوانی شوند. انواع تصادف و آسیب‌های جدی نیز عامل تخریب بافت استخوان هستند.

محققان دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا به یک راهکار هوشمندانه در زمینه ترمیم و رشد مجدد بافت استخوان دست یافتند. در این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود. مهندسی بافت یک رشته نوظهور است که هدف آن ترمیم و رشد مجدد استخوان و عضله با قابلیت طبیعی بدن بیمار به شمار می‌رود.

یک چالش کلیدی در رشد مجدد استخوان، نیاز به مقادیر فراوان سلول‌های استخوانی است که پس از کاشت در محل مورد نظر، رشد کرده و فعال شوند.

فرآیند‌های موجود برای تبدیل سلول‌های بنیادی بالغ به سلول‌های استخوانی نیازمند تجهیزات پیچیده و گران‌قیمت است و تولید انبوه آن ظاهرا غیرممکن به نظر می‌رسد. از طرفی استخراج سلول‌های بنیادی از مغز استخوان بیمار روشی بسیار دردناک است.

محققان استرالیایی برای حل این مشکل از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده کردند که سلول‌های بنیادی را با سرعت و کارایی بیشتری به سلول‌های استخوانی تبدیل می‌کند.

این روش زمان مورد نیاز برای تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های استخوانی را کاهش می‌دهد و به هیچ داروی خاصی نیاز ندارد. محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند درمان مشکلات استخوانی را با سهولت بیشتری مدیریت کنند.

نتایج این مطالعه در نشریه Small منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها