در بازار منفی چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ راهنمای سبدگردانی اقتصاد بیدار

بسیاری از فعالان بازار بورس فکر می‌کنند زمانی که بازار روند نزولی دارد یا شاخص منفی می‌شود دیگر نمی‌توان در بازار منفی سرمایه‌گذاری و سود کرد و اصطلاحا بازار را تمام شده می‌دانند.
کد خبر: ۱۳۵۴۴۲۷
در بازار منفی چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ راهنمای سبدگردانی اقتصاد بیدار
 
اما واقعیت بازار با این باور اشتباه متفاوت است. حتی در روند نزولی نیز، موج‌های صعودی و نزولی متفاوتی را تجربه خواهید کرد و در صورت برخورداری از دانش سرمایه گذاری، می‌توانید سود کنید. کارگزاری اقتصاد بیدار با اساتید برجسته در بعد آموزشی در کنار شما است تا با فراگیری اصول تحلیل، در بازار منفی نیز بتوانید سرمایه خود را مدیریت کنید.

اصول سرمایه‌ گذاری در بازار منفی

فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار اصولی خاص و ویژه‌ای دارد و عدم توجه به این قواعد منجر به ضرر می‌شود. این درحالی است که قواعد سرمایه‌ گذاری و سبدگردانی در بازار منفی مهم‌تر و حساس‌تر می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین عواملی خواهیم پرداخت که توجه به آن‌ها، می‌تواند موفقیت شما در بازار منفی را تضمین کند.

تغییر نگرش

برای سرمایه‌گذاری در بازار منفی یا حتی ریزشی، باید ابتدا ذهنیت‌تان را تغییر دهید و به این حقیقت باور داشته باشید که در بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین ریزش‌های هر بازار مالی مانند بورس، ریز موج‌های صعودی وجود دارند که با تشخیص به موقع‌ آن‌ها، می‌توانید از فرصت‌های ایجاد شده بهره ببرید. جدا از ریز موج‌ها باید به این نکته دقت داشته باشید که اگر شاخص کل بورس منفی است، الزاما تمام ۷۰۰ نماد فعال در بازار منفی نیستند و سهم‌هایی وجود دارند که برخلاف بازار حرکت می‌کنند و در ریزش بازار، سود خوبی نصیب سهامداران صبور خود می‌کنند.

استفاده از استراتژی سرمایه‌گذاری فرمولی

مشکل اصلی هنگام سرمایه‌گذاری در بازار منفی، ترس ادامه داشتن روند نزولی است. سهمی که ۲۰۰ تومان قیمت داشته است و حالا با اصلاح عمیق به قیمت ۱۰۰ تومان رسیده است، را درنظر بگیرید. هنگام خرید این سهم ممکن است نگران این موضوع باشید که روند نزولی ادامه پیدا کند و پس از ورود به سهم با ضرر مواجه شوید. روش درست در این شرایط، استفاده از استراتژی سرمایه‌گذاری فرمولی یا پله‌ای است. در روش فرمولی یا پله‌ای، باید دارایی‌تان را به بخش های مساوی ۳ یا ۵ تایی تقسیم کنید و در نقاط حمایتی به صورت پله‌ای هر کدام از آن پول‌های تقسیم شده را به سهم تبدیل کنید. علت محبوب بودن این استراتژی در بازار این است که بعد از ورود پله‌ای، ۲ سناریو ممکن است رخ دهد و در هر ۲ صورت، شما برد می‌کنید. اگر سهم شروع به رشد کند، شما به موقع به سهم ورود کرده‌اید و سود می‌کنید و اگر هم روند نزولی ادامه دار باشد، شما قدرت مالی لازم را دارید می‌توانید میانگین کم کنید و به محض بازگشت روند، پورتفوی‌تان سبز شود.

پورتفوی متنوعی داشته باشید

 یکی از اصول مدیریت رسیک و سرمایه که در بازار منفی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار می‌شود این است که در بازار بورس، سبدی متنوع از گروه‌ها و صنایع مختلف داشته باشید. هیچ گاه تک سهم یا تک صنعت نشوید. سعی کنید صنایع و شرکت‌هایی که در رشد بازار و شاخص رشدی نداشته و اصطلاحا از بازار جا مانده‌اند، را در سبد خود قرار دهید. در سهم‌هایی با گروه‌های متفاوت  سرمایه‌گذاری کنید. وجود تنوع در سبد سهام این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت اشتباه بودن تحلیل انجام شده بروی سهمی، کل سرمایه‌‌تان به خطر نیافتد.

تعیین حد سود و ضرر برای معاملات

تعیین حد سود و ضرر در هنگام خرید سهم در بازار منفی بسیار مهم است. به کمک حد سود و می‌توانید ریسک را به کم‌ترین حالت ممکن برسانید. با تعیین حد ضرر، میزان پولی که از دست دادن آن برای‌تان مقدور و قابل تحمل است را مشخص می‌کنید و سرمایه‌تان‎ از ضررهای سنگین ایمن می‌ماند. برای تعیین حد سود و ضرر باید به تحلیل تکنیکال و تعیین نقاط مقاومتی و حمایتی تسلط داشته باشید. در این راستا برای جلوگیری از ضررهای سنگین می‌توانید مقاله ای با عنوان ”حد ضرر “  را در وب‌ سایت کارگزاری اقتصاد بیدار مطالعه بفرمایید.

خروج به موقع

یکی دیگر از اصول مهم برای سرمایه‌گذاری در بازار منفی خروج به موقع از سهم است. در ریز موج‌های صعودی نباید طمع داشته باشید و به محض لمس حد سود باید از معامله خارج شوید و مجدد منتظر فرصت مناسب برای ورود به بازار بمانید.

تسلط به تابلو خوانی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر روند معاملات شما بررسی اتفاقات تابلوی نماد مورد نظرتان است. در بازار منفی بسیار مهم است که اطلاعاتی همچون حجم و ارزش معاملات، نسبت قدرت خریداران به فروشندگان، تحرکات افراد حقوقی و حقیقی و ... را روزانه بررسی کنید تا بتوانید در بهترین زمان به سهم ورود یا از سهم خروج کنید.

غلبه بر ترس

بعد از رعایت تمامی نکات بالا، فرصت به موضوعات ذهنی و تمرکزی می‌رسد. غلبه بر ترس عاملی بسیار کارآمد برای موفیت در بازار منفی و ریزشی است. وجود ترس در معاملات آن قدر مهم است که حتی می‌تواند معاملات درست و صحیح شما را نیز با ضرر مواجه کند. برای مثال سهمی را درنظر بگیرید که پس از تجزیه و تحلیل بسیار خریداری کرده‌اید. فرض کنید بازار نوساناتی را تجربه می‌کند. در این صورت شما اگر توانایی غلبه بر ترس‌تان را نداشته باشید ممکن است آن سهخم ارزنده را به فروش بگذارید و از سود احتمالی آن محروم بمانید. بنابراین سعی کنید از حواشی دور بمانید و در کمال آرامش به تحلیل‌های خود احترام بگذارید. اگر با تحلیل معامله کنید، جایی برای ترس وجود نخواهد داشت.

استفاده از سرمایه‌ گذاری غیر مستقیم در بورس

یکی از بهترین روش‌‌های سرمایه‌گذاری در بازار منفی مخصوصا برای افرادی که وقت و تسلط کافی برای تحلیل و رصد بازار را ندارند، استفاده از خدمات سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس است. در روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم که مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار است، ۲ روش صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد بیدار و سبدگردانی وجود دارد.
 
در بازار منفی چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ راهنمای سبدگردانی اقتصاد بیدار

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری

کم ریسک‌ترین روش‌ فعالیت در بازار منفی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشند. دو صندوق سپر سرمایه بیدار و صندوق ارزش آفرین، سرمایه‌ها تجمیع شده و در حوزه‌های مختلف همچون اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود و در نهایت هر فرد متناسب با درصدی که از صندوق سهم دارد، در سود کسب شده سهیم خواهد بود. با رعایت تمام اصول مدیریت ریسک و سرمایه، دارایی شما در بازار منفی نیز امن و پر سود خواهد بود.
  
سبدگردانی اقتصاد بیدار

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار منفی، استفاده از خدمات سبدگردانی اقتصاد بیدار است. در این روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، متخصصین کارگزاری اقتصاد بیدار با رعایت تمام اصول سرمایه‌گذاری در بازار منفی، نقدینگی شما را منحصرا و به شکلی جداگانه در سبدی متنوع و پر پتانسیل سرمایه‌گذاری می‌کنند. مدیریت معاملات شما بر عهده‌ی تحلیلگران کارگزاری اقتصاد بیدار خواهد بود و برخلاف صندوق‌ها در سبدگردانی، سود بدست آمده فقط مختص شما خواهد بود.  
 
در بازار منفی چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ راهنمای سبدگردانی اقتصاد بیدار

جمع‌ بندی

فعالیت و سرمایه‌گذاری در هر بازاری اصول و قواعد خاص خود را می‌طلبد. فعالیت در بازار منفی نیز اصول خاص خود را دارد که سعی شد در این مطلب به آن پرداخته شود. شرکت در دوره‌های آموزش و افزایش آگاهی و اطلاعات، اولین اقدام برای سرمایه‌گذاری در بازار منفی است. اگر به هر دلیلی فرصت کسب مهارت و رصد بازار را ندارید، استفاده از خدمات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کارگزاری اقتصاد بیدار یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار منفی می‌باشد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها