گزارشی از مجموعه «خودخواسته» که از امشب روی آنتن شبکه یک می‌رود

جویندگان گنج ۷۰ساله

جست‌جو برای پیداکردن گنج و زیرخاکی می‌تواند سوژه جالب و جذابی برای یک سریال باشد. چون همواره پیداکردن گنج، ماجراهایی به همراه دارد که می‌تواند برای مخاطب دیدنی و شنیدنی باشد.
کد خبر: ۱۳۵۴۱۹۱

به گزارش جام‌جم،‌ علیرضا بذرافشان هم در سال‌های نه‌چندان دور در «نابرده‌رنج» یک‌بار این موضوع را دستمایه سریالش قرار داده و بازخورد خوبی هم گرفته اما این‌بار از زاویه دیگری و با روایت قصه متفاوت‌تری سراغ این موضوع رفته و مجموعه‌ای با عنوان «خودخواسته» را ساخته که از امشب ۲۳ بهمن در ۳۰قسمت روی آنتن شبکه یک می‌رود. مجموعه‌ای که یک داستان ۷۰ساله در آن روایت می‌شود. به گونه‌ای که چند جوان را برای یافتن این گنج راهی زندان می‌کند. «خودخواسته» فضایی کمدی و معمایی دارد و داستان و ماجراها در دو بخش گذشته و حال روایت می‌شوند که البته بخش زمان گذشته به اقتضای قصه است و به گفته کارگردان حدود نیم‌ساعت از سریال به این فضا مربوط می‌شود و بیشتر قصه در زمان حال روایت می‌گردد. امیرعلی نبویان، طراح و یکی از نویسنده‌های مجموعه است که در کنارش علی دادرس، بهار نوروزپور و آناهیتا خواجه‌پور کار نویسندگی آن را برعهده داشتند. این مجموعه لوکیشن‌های متعددی دارد و نکته جالب این‌که چند بازیگر سنگالی و نیجریه‌ای هم که به زبان فارسی مسلط هستند در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

علیرضا استادی از تجربه حضور در این سریال می‌گوید:
آخرین همکاری با زنده‌یاد مهرآوران  

داستان این سریال در دو برش زمانی روایت می‌شود. شما در کدام بخش حضور دارید؟
من در بخش زمان حال بازی کردم.
چه نقشی؟
من نقش قدرت را بازی می‌کنم که در یک آسایشگاه روانی است.
معمولا در کارهایی که بازی می‌کنید، شیرینی و نمک خاصی را به شخصیت در بازی می‌دهید. در این سریال هم این اتفاق افتاده؟
بله، چون فضای کار کمدی است. البته کمدی موقعیت. چون در موقعیت‌های خاص، برای شخصیت‌ها فضای کمدی ایجاد می‌شود. امیدوارم که مورد اقبال مردم قرار بگیرد.
با توجه به این‌که در جریان فیلمنامه و کلیت کار قرار گرفته‌اید، پیش‌بینی‌تان از استقبال مخاطب چیست؟ آیا در شرایط امروز می‌تواند با شخصیت‌ها و قصه ارتباط برقرار کند؟
به نظرم این سریال کار شسته‌رفته و قابل‌پسندی خواهد بود. ما هم منتظریم مثل شما به‌عنوان مخاطب سریال را تماشا کنیم. البته ما یک دوست و هنرمند عزیز را در این سریال ازدست‌داده‌ایم و من نمی‌دانم که طاقت تماشای این سریال را دارم یا نه.
منظورتان زنده‌یاد مهرآوران است؟ فکر می‌کنم سکانس‌های مشترک بسیاری با هم داشتید.
بله، واقعا جای تاسف است که ما دیگر نمی‌توانیم در خدمت استاد مهرآوران باشیم. من ۸۰درصد بازی‌ام در این سریال با این بازیگر و دوست هنرمند بود و واقعا یکی از دردناک‌ترین سریال‌هایی است که می‌خواهم تماشا کنم. چون به‌واسطه شخصیت‌هایی که بازی می‌کردیم، ارتباط خیلی عجیبی با هم در این کار داشتیم. سکانس‌های مشترک بسیاری هم در آسایشگاه داریم.
با آقای بذرافشان کار کرده بودید یا این‌که با سبک و نگاه ایشان در کارگردانی آشنایی داشتید تا به تعامل خوبی در کار برسید؟
بله، در سریال «از سرنوشت» با آقای بذرافشان همکاری کرده بودم. به نظرم کارگردان بادرایت و بسیار تیزهوشی است. من با این تفکر سر این سریال رفتم اما دیدم که به دلیل کمدی بودن فضای این سریال حساسیت ایشان در کار بسیار بیشتر از کار قبلی است. آقای بذرافشان بسیار دقت‌نظر و وسواس خاصی در این سریال دارد و از کوچک‌ترین پلان هم بدون دقت و حساسیت عبور نمی‌کند. به همین دلیل احساس می‌کنم خروجی خوبی داشته باشد.

از دهه ۲۰ تا زمان حال
علیرضا بذرافشان، کارگردان این مجموعه است که درباره ویژگی‌های آن می‌گوید: من پیش از این هم در سریال «نابرده رنج سراغ موضوع گنج و ماجراهایش رفته بودم اما به قدری این موضوع جذاب است و جای کار دارد که حتی مخاطبان هم چنین قصه‌هایی را دوست دارند. البته به شرطی که بتوان آن قصه را خوب تعریف کرد تا مخاطب هم بتواند با شخصیت‌ها و ماجراها و داستان‌ها ارتباط برقرار کند. فیلمنامه این سریال هم به گونه‌ای است که به نظرم می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. چون به شخصیت‌ها در فیلمنامه به‌خوبی پرداخته شده و ما هم تلاش کردیم درنهایت یک سریال قابل‌قبول را به مخاطبان ارائه بدهیم.
وی در ادامه درباره دو بخش شدن فضای این سریال در زمان گذشته و حال هم توضیح می‌دهد: بخش کمی از داستان به گذشته مربوط می‌شود که به اقتضای قصه سراغ آن رفتیم. این بخش از داستان به شهریور ۱۳۲۰ همزمان با اشغال ایران توسط نیروهای متفقین برمی‌گردد ولی بیشتر داستان به زمان حال مربوط است.
برای بازسازی فضای دهه ۲۰ و بخش‌هایی که در قصه ما نیاز بود با سختی‌هایی هم مواجه شدیم. ازجمله این‌که به قزوین سفر کردیم و لوکیشن‌هایمان را پیدا کرده و در بیایبان‌هایی کار کردیم که به‌هر‌حال سختی‌هایی را به همراه داشت و کار راحتی نبود. به‌هرحال بازسازی چنین فضایی در زمان حال کار بسیار سختی است و نیاز به ظرافت‌ها و حساسیت‌هایی دارد.
این نویسنده و کارگردان همچنین درباره زمان تصویربرداری بیان می‌کند: تصویربرداری مهرماه به پایان رسید. البته چند سکانس از کار باقی مانده بود که به دلایلی کار متوقف شد. بعد توانستیم تعدادی از سکانس‌های باقیمانده را بگیریم و از تعدادی هم به‌ناچار صرف‌نظر کردیم اما تلاش کردیم به قصه آسیبی نرسد. امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد.
بذرافشان درباره حضور مهرآوران و سکانس‌های او نیز عنوان می‌کند: زنده‌یاد مهرآوران بازی‌اش در این سریال به پایان رسیده بود که سر فیلمبرداری سریال دیگری رفت که متاسفانه یک‌ماه‌ونیم بعد از کار ما بیمار شد و عمرشان به دنیا نبود و بسیار غم بزرگی برای ما بود.
وی در پایان نیز می‌افزاید: من و همه همکارانم در این مدت تلاش می‌کنیم کاری بسازیم که مخاطبان سریال را دوست داشته باشند. اصلا اگر قرار باشد مخاطب کار را نپسندد که این همه به خودمان زحمت نمی‌دهیم. چون چند بار به دلیل کرونا تصویربرداری ما تعطیل شد و تعدادی از بچه‌ها هم کرونا گرفتند. بنابراین با وجود شرایطی که در کار پیش آمد همه تلاش خودشان را کردند. امیدوارم مردم هم هنگام پخش سریال را دوست داشته باشند. البته فکر می‌کنم با وجود قصه و همه عواملی که در این کار دست به دست هم دادند تا این سریال ساخته شود، این اتفاق بیفتد.
بازیگران و نقش‌ها
در این سریال بازیگران توانمندی حضور دارند که برخی از آنها شاید تجربه کمتری در حوزه طنز و کمدی داشته باشند. ازجمله علیرضا آرا که در حوزه طنز کمتر حضور داشته و در این سریال نقش افشین خلیق را بازی می‌کند. او پلیس‌مخفی است و در این پژوهشکده زندان خودش را قاطی زندانی‌ها کرده و به دلیل ماموریتی که دارد، مدتی را آنجا سپری می‌کند.
به گفته خودش آدم باهوشی است و اصلا یک پلیس تیپیکال نیست. برای اثبات این جمله‌ها باید منتظر پخش سریال باشیم و در جریان داستان‌ها قرار بگیریم.
محمد صدیق‌مهر از تئاتر به سینما و تلویزیون آمده و این مجموعه اولین تجربه حضورش در سریال تلویزیونی است. او نقش امید را بازی می‌کند.
به گفته خودش امید، آدمی است که در زندگی‌اش کارهای مختلفی را تجربه کرده و به نتیجه نرسیده، ولی مدام برای زندگی‌اش تلاش کرده و با بدشانسی روبه‌رو شده که حالا هم به دلیل یک هدف وارد زندان شده است. او به نوعی قهرمان داستان است که وارد این آسایشگاه یا پژوهشکده می‌شود و داستان را به اتفاق بازیگران دیگر این مجموعه جلو می‌برد.
محمد نادری که نخستین همکاری‌اش را با این کارگردان تجربه می‌کند، در این سریال نقش جوانی به نام چنگیز خانی را بازی می‌کند. چنگیز یک جوان جنوب‌شهری بامرام است که به دلیل یک عشق جرمی را به گردن گرفته و در زندان سمت وکیل بند را برای خودش دست‌وپا کرده اما حواسش به آدم‌های ضعیف هم هست. ازجمله ایمان صفا که به نوعی وردست او هم محسوب می‌شود.
زنده‌یاد عزت‌ا... مهرآوران که پس از بازی در این سریال در پروژه دیگری حضور داشت و به دلیل کرونا فوت شد، یکی از نقش‌های اصلی را در این سریال ایفا کرد و به یادگار گذاشت. او نقش یک پزشک را بازی کرد که مسؤول یک آسایشگاه تحقیقاتی است و در کنار علیرضا استادی به نوعی سرپرستی این آسایشگاه را برعهده دارند.
سهیلا گلستانی که با ایفای نقش مهناز در سریال «وضعیت‌سفید» برای مخاطبان سریال‌های تلویزیونی به شهرت رسید، در این مجموعه نقش یک وکیل را بازی می‌کند که با همسرش دنبال ماجرای اصلی سریال هستند. درواقع نقش اصلی زن را در این سریال سهیلا گلستانی بازی می‌کند.
ثریا قاسمی که معمولا نقش مادران مهربان را در اغلب سریال‌ها بازی می‌کند و این اواخر هم در فصل جدید «بچه‌مهندس» ایفای نقش کرد، نقش مادر چنگیز با بازی محمد نادری را ایفا می‌کند که با ماجراهای پسرش به‌نوعی درگیر می‌شود.
در آسایشگاه یا پژوهشکده این مجموعه افرادی حضور دارند که داستان‌ها حول محور این شخصیت‌هاست. ایمان صفا و باربد بابایی هم در این مجموعه در کنار محمد نادری و علیرضا آرا حضور دارند و ماجراهایی را خلق می‌کنند. البته باربد بابایی به‌نوعی باهوش‌ترین فرد این قصه است که به دلیل داشتن همین هوش و استعداد کلاهبرداری‌هایی هم انجام می‌دهد.
محیا دهقانی که با بازی در نقش سوسن در مجموعه «پایتخت۴» برای مخاطبان تلویزیون به چهره آشنایی تبدیل شد و پیش از این در سریال «هم‌سایه» حضور داشت نیز نقش همسر باربد بابایی را در این مجموعه ایفا می‌کند که با قصه‌های این شخصیت همراه می‌شود.
اسماعیل محرابی که آخرین حضورش در تلویزیون بازی در سریال «افرا» بود، در این مجموعه نقش پدر سهیلا گلستانی را بازی می‌کند و پاشا جمالی همان مهیار مجموعه «نون.خ» نیز نقش برادر وی را بازی می‌کند و هر دو فرزندان اسماعیل محرابی هستند که وی در این سریال قصد دارد فرزندانش را از مسیر منحرف به مسیر درستی هدایت کند که باید منتظر باشیم و ببینیم در این راه موفق خواهد شد یا نه.
حسین پاکدل هم که این روزها مجموعه «نوار زرد» را روی آنتن دارد، در این مجموعه به نوعی نماینده قانون است که روی این پژوهشکده نظارت دارد و از طرفی عضو هیات‌مدیره است.این سریال به تناسب قصه از حضور سه بازیگر سنگالی و نیجریه‌ای دعوت به همکاری کرده است که نقش زندانی‌های خارجی را در سریال بازی می‌کنند. سه دانشجو به نام‌های نام عبدا... و دیگری ابراهیم و نفر سوم تامی عبدالکریم که به زبان فارسی هم تسلط خوبی دارند.

زینب عیلپور طهرانی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها