آیا جویدن آدامس واقعا می‌تواند شیوع کووید-۱۹ را کاهش دهد؟

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در مجله «Molecular Therapy» منتشر شده است، جویدن نوعی آدامس آزمایشی می‌تواند شیوع سارس-کوو-۲ را کاهش دهد. آیا این آدامس در برابر واریانت جدید نگران‌کننده کرونا یعنی اُمیکرون نیز مؤثر است؟
بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در مجله «Molecular Therapy» منتشر شده است، جویدن نوعی آدامس آزمایشی می‌تواند شیوع سارس-کوو-۲ را کاهش دهد. آیا این آدامس در برابر واریانت جدید نگران‌کننده کرونا یعنی اُمیکرون نیز مؤثر است؟
کد خبر: ۱۳۵۲۳۳۹
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از آی‌اف‌ال‌ساینس، محققان معتقدند یک آدامس آزمایشی حاوی پروتئینی که ذرات ویروس کرونا را «به دام می‌اندازد» می‌تواند میزان ویروس در بزاق را محدود کند و در هنگام صحبت، نفس کشیدن یا سرفه افراد آلوده به مهار انتقال کمک کند.

شواهد نشان می‌دهد افراد آلوده به سارس-کوو-۲ دارای سطوح بالایی از ویروس در بزاق خود هستند؛ بنابراین محققان ایالات متحده بررسی کردند که آیا یک آدامس با طراحی خاص می‌تواند میزان ویروس را در دهان کم کند و بنابراین به طور بالقوه انتشار آن را کاهش دهد.

جویدن آدامس برای ارتقای سلامت دهان ایده جدیدی نیست. مطالعات نشان داده‌اند که جویدن آدامس‌های حاوی مواد خاصی مانند کلسیم و بی‌کربنات می‌تواند سلامت دهان و دندان را بهبود بخشد، بروز بیماری‌های دندانی و تعداد باکتری‌های مضر را کاهش دهد. اما به طور خاص هدف قرار دادن یک ویروس با این راهکار یک رویکرد جدید است.

سارس-کوو-۲ با اتصال به پروتئین‌های ACE۲ که در سطوح سلول‌های خاصی در بدن ما یافت می‌شود، وارد سلول‌های انسانی می‌شود. محققان آدامسی تولید کردند که حاوی سطوح بالایی از پروتئین ACE۲ است که در گیاهان تولید می‌شود، با این ایده که پروتئین‌های ACE۲ موجود در آدامس می‌توانند ذرات ویروس را در دهان «به دام بیندازند» و فرصتی را که آن‌ها برای آلوده کردن سلول‌های ما و انتقال به دیگران دارند را به حداقل برساند.
 
آیا جویدن آدامس واقعا می‌تواند شیوع کووید-۱۹ را کاهش دهد؟

برای آزمایش اثربخشی آدامس، محققان نمونه‌های بزاق بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را گرفتند و این نمونه‌ها را با فرم پودری آدامس مخلوط کردند. آن‌ها دریافتند در بزاق مخلوط شده با پودر آدامس پروتئینی، به طور قابل توجهی تعداد ذرات ویروس سارس-کوو-۲ در مقایسه با نمونه‌هایی که با دارونما (همان آدامس، اما بدون پروتئین ACE۲) مجاور شده‌اند، کاهش می‌یابد.

محققان همچنین نشان دادند که این آدامس از آلوده کردن سلول‌های آزمایشگاهی توسط یک شبه‌ویروس (ویروسی بی‌ضرر با پروتئین اسپایک Sars-CoV-۲) در آزمایشگاه جلوگیری می‌کند. تنها ۵ میلی‌گرم از آدامس با کاهش قابل توجه ورود ویروس به سلول‌ها همراه بود، در حالی که ۵۰ میلی‌گرم از آدامس ورود ویروس را تا ۹۵ درصد کاهش داد. این نشان می‌دهد که آدامس ACE۲ به‌شدت مانع از توانایی پروتئین اسپایک کرونا برای آلوده کردن سلول‌ها می‌شود.


دلایل احتیاط

اگرچه این نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسند، دلایل متعددی وجود دارد که ما نمی‌توانیم این آدامس را به عنوان یک تغییر دهنده بازی در مورد این همه‌گیری ببینیم. اول، این تحقیقات در مراحل اولیه است؛ به این معنی که آزمایش‌ها در آزمایشگاه و در شرایط کنترل‌شده انجام شده‌اند نه در محیط طبیعی.

شرایط در یک آزمایش آزمایشگاهی با شرایط طبیعی موجود در دهان یک فرد متفاوت است. در حالی که محققان از یک ماشین شبیه‌ساز جویدن استفاده کردند تا نشان دهند که حرکت جویدن بر یکپارچگی پروتئین ACE۲ در آدامس تأثیر نمی‌گذارد، سؤالات دیگری وجود دارد که ما هنوز پاسخی برای آن‌ها نداریم.

برای مثال، آیا شرایط محیطی دهان فرد، مانند دمای بدن و باکتری‌های دهان، بر کارایی آدامس تأثیر می‌گذارد؟ و یک تکه آدامس تا چه مدت کارایی خواهد داشت؟ اگر تحقیقات تا این مرحله پیش برود، جالب است که ببینیم آیا آدامس اثرات مشابهی مانند اثرات آن در آزمایشگاه، در دهان افراد ایجاد می‌کند یا خیر.

دوم، اگرچه آدامس به طور قابل توجهی عفونت ویروسی را که حامل پروتئین اسپایک سارس-کوو-۲ بود کاهش داد، محققان از ویروس کامل سارس-کوو-۲ در آزمایشات خود استفاده نکرده‌اند. در حالی که روشی که آن‌ها استفاده کردند، (استفاده از شبه‌ویروس) یک روش علمی آزمایش شده و امتحان پس داده برای ارزیابی ورود ویروس به سلول‌ها است، اما این که ببینیم این آدامس چگونه بر ویروس کامل سارس-کوو-۲ تأثیر می‌گذارد، نکته جالبی است.

در مورد اینکه آیا آدامس در واریانت‌های مختلف کووید مانند اُمیکرون مؤثر است یا خیر، اصول ویروس‌شناسی دلیلی برای خوش‌بین بودن به ما می‌دهد؛ صرف نظر از واریانت و جهش‌های آن، سارس-کوو-۲ با اتصال به پروتئین‌های ACE۲ وارد سلول‌های انسانی می‌شود- که کلید عملکرد آدامس است. با این حال، این سؤال دیگری است که تا زمانی که محصول در آزمایش‌های واقعی بررسی نشود، پاسخ آن را به طور قطع نمی‌دانیم.

در نهایت، مهم است که بدانیم این آدامس برای چه عملکردی طراحی شده است. محققان خاطرنشان کرده‌اند که کاربرد اصلی آن احتمالاً کاهش انتشار ویروس از افراد مبتلا به کووید-۱۹ به دیگران، به ویژه در محیط‌های درمانی است. مشخص نیست که استفاده از این آدامس چقدر می‌تواند به عنوان یک روش پیشگیری‌کننده برای جلوگیری از ابتلای افراد غیرآلوده به ویروس عمل کند، به ویژه زمانی که سارس-کوو-۲ می‌تواند علاوه بر دهان از راه‌های متعددی از جمله چشم، بینی نیز منتقل شود.

با این حال، این آدامس می‌تواند چشم‌انداز‌های هیجان‌انگیزی در محیط‌های درمانی داشته باشد؛ برای مثال مثال کاهش انتشار ویروس در جراحی‌های دندانپزشکی یا بخش کووید بیمارستانها. این آدامس هنگامی که در ترکیب با روش‌های پیشگیری‌کننده فعلی مانند پوشیدن ماسک، تهویه و واکسیناسیون استفاده شود، می‌تواند سلاح دیگری در زرادخانه ما برای جلوگیری از گسترش کرونا باشد. اما قبل از اینکه بتوانیم انتظار جویدن آن را داشته باشیم به تحقیقات بیشتری نیاز است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها