رئیس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی خبر داد:

ایجاد پاتوق شهری احمدیه با رویکرد اسلامی- ایرانی

رییس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی گفت: پروژه «طراحی احیاء مرکز-محله و ایجاد پاتوق شهری احمدیه با رویکرد اسلامی- ایرانی» اجرا می شود که برای این کار فراخوانی برای مشارکت متخصصان و علاقمندان روی سایت معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۵۱۷۷۰

به گزارش جام جم انلاین اصفهان ؛احسان خیام باشی با بیان اینکه پروژه طراحی احیاء مرکزمحله و ایجاد پاتوق شهری احمدیه با رویکرد اسلامی- ایرانی اجرا می شود، اظهار کرد: تاکنون بخش زیادی از بافت فرسوده محدوده این محله توسط شهرداری منطقه شش آزادسازی شده است و در حال حاضر RFP طراحی فازهای 1 و 2 این پروژه بر روی سایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان قرار داده شده است.

وی ادامه داد: مشاوران و متخصصان علاقمند به طراحی احیاء مرکز محله و ایجاد پاتوق شهری احمدیه با رویکرد اسلامی- ایرانی می توانند با دریافت فرم های مربوطه از سایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به آدرس https://shahrsazi.isfahan.ir یا از طریق سایت Isfahan.ir با مراجعه به بخش فراخوان ها، با ارائه پیشنهادهای خود به صورت کتبی تا 29 آذرماه سال جاری در این فراخوان شرکت کنند.

رئیس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی افزود: «محله مقیاسی»، «خانواده بنیانی» و «مسجد محوری» سه وجه اصلی در ترسیم فضای کالبدی شهرهای اسلامی محسوب می شود. بر این اساس محلات به عنوان واحدهای بافت کالبدی در سلسله مراتب و شکل گیری شهرهای اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

* احداث شهر اسلامی- ایرانی پاسخگوی نیاز شهر و شهروندان است

وی تصریح کرد: دین مبین اسلام به محلات به عنوان مأمنی برای خانواده که ضمن تأمین نیازهای معمول مادی و معنوی روزانه خانوار، فضایی آرام و گرم برای برقراری تعاملات اجتماعی ارزشمند، رشد سجایای اخلاقی و ارتقاء تاب آوری شهر و شهروندان در قالب حمایت آنها از یکدیگر و حل مشارکتی مشکلات با توجه به تحقق شاخص مقیاس تعارف بین ساکنان فراهم می کند، نگاه ویژه ای دارد.

خیام باشی افزود: بنابراین در بسترسازی کالبدی تمدن نوین اسلامی - ایرانی منطبق بر گام دوم انقلاب، احداث شهر اسلامی- ایرانی با شاخص ها و اصول مطرح فرا زمان و مکانی دین اسلام، می تواند پاسخگوی نیازهای امروز شهر و شهروندان باشد، از طرف دیگر این اقدام می تواند در طراحی درست و متناسب سلول بنیادی محله، نقش راهبردی داشته باشد.        

وی اظهار کرد: از منظر دیگر مقبره ‌های تاریخی به عنوان بخش مهم، جداناشدنی و سر به مهر از تاریخ و فرهنگ تمام جوامع، دارای اهمیت است و از همین رو از مقاصد گردشگری و کنکاش تمدنی و پیشینه اقوام گوناگون محسوب می شود.

رئیس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی افزود: اما در این بین مقبره و یادبود گذشتگانی که جان خود را نثار دفاع از ملت ها و حفظ تمامیت ارضی و استقلال و آزادی کرده اند، همواره از برجستگی و اهمیت خاصی برخوردار است که سبب افتخار مردم و الگوسازی برای جوانان می شود.

*همسایگی محله احمدیه با المان های اسلامی شهر اصفهان

وی در خصوص علت انتخاب رویکرد اسلامی- ایرانی در احیای محله احمدیه و ایجاد پاتوق شهری گردشگری فرهنگی در این محدوده گفت: محله احمدیه اصفهان، از موقعیت مکانی منحصر به فردی در بازآفرینی محله اسلامی- ایرانی در عصر کنونی برخوردار است.

خیام باشی همچنین در ادامه افزود: مجاورت با خیابان مصلی محل برگزاری نماز جمعه و بسیاری از تکیه های مهم مجموعه تاریخی مذهبی تخت فولاد از دیگر دلایل انتخاب این محله است چراکه در قبرستان تخت فولاد به عنوان دومین قبرستان جهان تشیع بیش از دو هزار و 500 نفر از مشاهیر از جمله نزدیک به ۸۵ فقیه و مجتهد، ۲۳۰ شاعر، هنرمند و نیز تعدادی از پیامبران الهی آرمیده اند. از سوی دیگر نزدیکی محله احمدیه با گلستان شهدای اصفهان از دیگر دلایل انتخاب این محله به شمار می رود.

وی بیان کرد: در این راستا، طراحی و ایجاد فضاهای کالبدی در قالب «پاتوق شهری»، با هدف ایجاد امکان استراحت، گفتگو، ارتقاء تعاملات اجتماعی و ارائه خدمات گردشگری، فرهنگی و مذهبی خلاق در این محدوده شکل می گیرد.

*ایجاد جاذبه های گردشگری در محله احمدیه با رویکرد پاتوق شهری

رئیس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی تاکید کرد: استفاده از این ظرفیت های بالقوه، علاوه بر جنبه های اقتصادی، زمینه ارتقای هویت فرهنگی، اجتماعی، دینی و اخلاقی منطقه و شهر را در قالب بازآفرینی کالبدی «محله اسلامی- ایرانی» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» فراهم می کند.

وی افزود: با توجه به استفاده مستمر شهروندان از این فضای پاتوق شهری و امکانات پیش بینی شده در آن بر اساس سلایق و علاقمندی، بازآفرینی این محله به عنوان مرکز فرهنگی فراگیر، می تواند در ایجاد جاذبه های جدید گردشگری، تاثیرگذار باشد. همچنین این اقدام موجب سرزندگی هرچه بیشتر فضای شهر و ارتقاء حس تعلق شهروندان به شهر بیش از پیش می شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها