فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح:

پیکر مطهر ۶۴ شهید دفاع مقدس وارد کشور می‌شود

یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس توانست با پرواز‌های خود تلفات بسیاری بر بعثی‌ها وارد کند.
کد خبر: ۱۳۵۱۷۶۴

به گزارش جام جم آنلاین، هنگامی که ارتش بعثی عراق به کشورمان حمله کرد؛ آماده‌ترین نیرویی که برای دفاع از کشورمان به نیرو‌های بعثی یورش برد، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

این نیرو از نخستین ساعت‌های آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی تا روز‌های پایانی آن همواره در عملیات‌های مهمی حضور داشته است.

این نیرو دلاوران و قهرمانان بسیاری را به خود دیده است که نام بسیاری از آن‌ها برای ما آشناست و برخی دیگر از آن‌ها نیز گمنام و یا کمتر شناخته شده هستند. همین قهرمانان عملیات‌های مهمی را در این دوران انجام دادند.

نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور.

خلبانان نیروی هوایی ارتش از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، همچون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است.

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که کمتر به آن پرداخته شده است.

F-۱۴‌ها و خلبانان آن‌ها، نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه بین ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند.

در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند F-۱۴ ایران را ساقط کند. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف، انهدام و نابودی مقر‌های استقرار نیرو‌های بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود.

امیر سرلشکر خلبان شهید نعمت الله اکبری سامانی یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس است.

چهارمین روز از دومین ماه پاییز سال ۱۳۲۰ در شهرستان سامان از توابع چهارمحال و بختیاری متولد شد. دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش سپری کرد. علاقه ویژه‌ای به پرواز داشت.

پس از دریافت دیپلم علوم تجربی در رشته‌های پزشکی و خلبانی پذیرفته شد. خلبانی را بسیار دوست داشت. همین باعث ورودش به نیروی هوایی شد.

سال ۱۳۵۰ به استخدام نیروی هوایی درآمد. دوره‌های مقدماتی پرواز را در ایران گذراند. برای طی دوره‌های پیشرفته به آمریکا اعزام شد.

دوره‌های هواپیما‌های مافوق صوت T-۳۷، T-۳۸ و T-۴۱ را در آمریکا طی کرد و وینگ خلبانی را گرفت. پس از بازگشت، شد یکی از خلبانان جنگنده F-۵ در پایگاه نهم شکاری بندرعباس.

همسر شهید درباره این ازدواج با این خلبان شهید گفت: درسال ۱۳۵۳ ازدواج کردیم وصاحب یک پسر و دو دختر شدیم، با وجود اینکه از زندگی مشترکمان بیش از پنج سال نگذشته بود، اما ایشان همیشه به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویا می‌دانست در صورت به وجود آمدن جنگ به مقام شهادت نائل می‌شود.

نعمت‌الله از آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی وارد جبهه‌های نبرد شد. در نخستین مامورتش که ۲۵ روز طول کشید توانست مواضع دشمن را شناسایی کند. ماموریت بعدی او دوباره در همان منطقه تعیین شد. ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۹ به خلبانی او در کابین جلو و خلبانی هوشنگ کیان آرا (کابین عقب) مأموریت مخصوصی واگذار شد.

خلبانان از پایگاه پرواز کردند. آن‌ها به سوی هدف از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند. پس از رسیدن به منطقه هدف، حین بمیاران هواپیمایشان مورد اصابت سامانه‌های پدافندی دشمن قرار گرفت و دچار سانحه شد. در این سانحه هر دو خلبان به درجه رفیع شهادت نائل می‌گردند.

پیکر این شهید بزرگوار مدت‌ها در منطقه برجا ماند و در تاریخ هفتم خرداد ماه ۱۳۷۰ پس از تفحص در گلزار شهدای شهر تهران به خاک سپرده شد. شهادت او در سال ۸۱ طی نامه‌ای به اطلاع خانواده‌اش رسید.

یادمان این خلبان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زادگاهش شهر سامان نصب شده است.

 

وقتی شبح ایرانی بعثی‌ ها را قبضِ روح کرد (+عکس)

وقتی شبح ایرانی بعثی‌ ها را قبضِ روح کرد (+عکس)

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها