بریتانیا و کشورهای ثروتمند اروپایی در وحشت هستند. جای تعجب نیست که احتکار بخش‌های عظیمی از عرضه جهانی واکسن، ظهور انواع خطرناک جدید سویه های کرونا را ممکن کرده است.
کد خبر: ۱۳۵۰۴۷۴

به گزارش جام جم آنلاین ، الجزیره نوشت: کشورهای ثروتمند قربانیان نابرابری جهانی توزیع واکسن را بستن مرزها به روی آفریقای جنوبی مجازات می کنند (چون این قربانیان از این کشور آفریقایی هستند).

البته، گونه اومیکرون، همانطور که سازمان بهداشت جهانی آن را نامگذاری کرده است، منحصراً در جنوب آفریقا یافت نشده است. مواردی در آسیا و اروپا، از جمله در بریتانیا کشف شده است، اما جنوب آفریقا برای بروز آن مقصر شناخته می شود، آن هم در حالی که آفریقا  و تمام کشورهایش از ابزار مقابله با کرونا دور مانده اند. این کاملاً با نحوه برخورد کشورهای ثروتمند با این بیماری همه گیر مطابقت دارد.

امید به همکاری از بین رفته است. کشورهای غربی واکسن‌ها را به‌جای اهدای ، احتکار کرده‌اند.

حتی بسیاری از واکسن ها با تاریخ انقضای گذشته مواجه شده است.

بیش از یک سال است که بریتانیا و اتحادیه اروپا از پیشنهاد آفریقای جنوبی و هند برای تعلیق مالکیت معنوی فناوری‌های مربوط به بیماری کرونا از جمله واکسن‌ها جلوگیری کرده‌اند. اکثر کشورهای جهان تشخیص می دهند که این امر برای افزایش تولید واکسن به سطوح مورد نیاز برای پایان دادن به این بیماری همه گیر ضروری است. اما برای سیاستمدارانی مانند نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، حمایت از انحصارات دارویی مهم تر است.

فقط هفت درصد از مردم آفریقا به طور کامل واکسینه شده اند و داده های اخیر نشان می دهد که تنها یک نفر از هر چهار از کارکنان خط درمان در آفریقا کاملاً محافظت می شود. این نه تنها از نظر اخلاقی ناخوشایند است، بلکه خطرناک است.

 

ایست به اومیکرون

زمان در این همه گیری مهم است. همانطور که پروفسور سارا گیلبرت از دانشگاه آکسفورد هشدار داده است، توقف انتقال در هر گوشه از جهان برای جلوگیری از تکامل و جهش خطرناک ویروس حیاتی است.

البته مانند تمام نقاط جهان، دولت های آفریقایی در این بیماری همه گیر مرتکب اشتباهاتی شده اند.

کشور آفریقای جنوبی با تنش های سیاسی مختلفی دست و پنجه نرم می کند ضمن اینکه وزیر بهداشت این کشور دو بار عوض شده است. این مشکلات در کنار بحران بیکاری و کمبود منابع غذایی ، بد را بدتر کرده است.

 

بدقولی آمریکا

آسترازنکا تنها واکسنی بود که در ابعادی وسیع به قاره سیاه راه یافت. اما اطلاعات نادرست از سوی اسکات گوتلیب، عضو هیئت مدیره فایزر که کارآیی و ایمنی این واکسن را زیر سوال برد نیز منجر به بی اعتمادی به واکسن شد.

سپس استفاده از آن در بسیاری از کشورهای آفریقایی متوقف شد.

مدتی هم بحث بر سر صادرات جانسون و جانسون بود اما آمریکا زیر قول خود زد و 220 تا 400 میلیون دوز واکسن کرونا را سر موعد تحویل نداد (و هنوز هم تحویل نداده اند).

نکته بدتر این است که زمان تحویل واکسن های کرونای جانسون به کشورهای آفریقایی ناگهان ورق برگشت و این محموله ها مجددا به کشورهای آمریکای شمالی که واکسینه کامل شده بودند فرستاده شد. این امر برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا در این نواحی بود آن هم در حالی که اکثر کشورهای آفریقای حتی یک دوز واکسن هم دریافت نکردند. در ماه آگوست سازمان جهانی بهداشت  (WHO ) با همکاری دولت آفریقای جنوبی و شرکت بیوتکنولوژیکی «آفریژن) که در کیپ تاون مستقر است، ساخت اولین مرکز تولید جهانی را برای تولید واکسن‌های mRNA و به اشتراک گذاشتن آنها با جهان آغاز کرد و این تصور نژادپرستانه را که آفریقا قادر به تولید ایمن واکسن نیست از بین برد.

 شرم آور است که مدرنا و فایزر از به اشتراک گذاشتن هرگونه دانش با این شرکت خودداری کرده اند.

بنابراین دانشمندان آفریقایی مجبورند خودشان این فرآیند را مهندسی معکوس کنند که ممکن است مدتی طول بکشد.

 

 

آفریقا همچنان در انتظار واکسن

قاره سیاه همچنان در انتظار دریافت واکسن کرونا است و هنوز هم چیزی به دست آنها نرسیده است. تنها مراکش، آفریقای جنوبی و بخشی از بوتسوانا واکسیناسیون را به شکل محدودی آغاز کرده اند.

اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا نقش زیادی در تولید اومیکرون داشته اند. آنها اگر واکسن ها را به موقع تحویل می دادند ویروس بیش از اندازه نمی چرخید که در نهایت منجر به تولید اومیکرون شود.

اما اومیکرون به ضرر همین کشورها هم خواهد بود. نه آمریکا و نه انگلیس نمی توانند دیوار بلندی دور خود بکشند و از ورود و خروج جلوگیری کنند. همین الان هم اومیکرون به این کشورها رسیده است.

جهان در مقابل اومیکرون به همبستگی و همکاری نیاز داشت و دارد. این همبستگی تا امروز دیده نشده است.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها