عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای کشور در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

ویروس «اومیکرون» ساخته بشر است؟!

یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای کشور می گوید هر چند نرخ ابتلا در اروپا بسیار بالاست اما به دلیل واکسیناسیون به طور واضحی نرخ مرگ و میر در کشورهای این قاره نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بسیار کمتر شده است.
کد خبر: ۱۳۴۹۸۵۳

به گزارش جام جم آنلاین ، ویروس جدیدی که شناسایی شد ابتلا نو « NU» نام داشت اما اکنون اومیکرون نام گرفته است. این ویروس جدید و جهش یافته که به تازگی شناسایی شده از تمامی ویروس های دیگر خطرناک تر توصیف شده، حتی از  دلتا. این نظری است که فعلا دانشمندان دارند هر چند گفته می شود باید تحقیقات بیشتری روی اومیکرون صورت بگیرد. بوتسوانا، کشوری در جنوب قاره آفریقا خاستگاه این ویروس خطرناک معرفی شده است.

واقعا اومیکرون چقدرخطرناک است؟ چقدر باید آن را جدی گرفت؟ از دلتا خطرناک تر است؟ و اصلا چگونه به وجود آمده است.

در این رابطه دکتر حمید عمادی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به جام جم آنلاین گفت: انگار دستی پشت پرده قرار دارد و جهش های کرونا را مهندسی می کند. شاید در همین ویروس اخیر که به تازگی کشف شده بیش از 50 جهش شناسایی کرده اند.

عمادی عنوان کرد: 30 تا از این جهش های ویروس جدید روی همان پروتئین اسپایک اتفاق افتاده اند. این اسپایک ها همان چیزی هستند که کل واکسن های ساخته شده در دنیا بر روی آن اثر می گذارند. در واقع واکسن ها بر علیه این پروتئین اسپایک ساخته شده اند تا آن را خنثی کنند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: حالا می بینیم که ویروس جدید 30 جهش در این قسمت خود دارد. این تعداد جهش باعث می شود ویروس آنقدر تغییر کند که از دست واکسن ها فرار کند. ممکن است اثربخشی این واکسن ها بسیار کم شود.

رئیس بخش بیماریهای عفونی بیمارستان امام خمینی در ادامه گفت: این حرفی که میزنم هیچ مدرک علمی پشت سر خود ندارد اما حس من است. شاید غلط هم باشد، چون شواهد علمی ندارم. اما واقعا مگر می شود چنین اتفاقی بیافتد؟ آیا واقعا افرادی هستند که در حال طراحی کردن ویروس هستند؟ آیا افرادی هستند که منافعشان در بودن ویروس است؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یاشدآور شد: کسانی که واکسن یا دارو تولید می کنند و یا افرادی که اقتصاد جهان در دستشان است و می خواهند نفت گران نشود می توانند در این موضوع {جهش ویروس} نقش داشته باشند. مسائل پیچیده اقتصادی در این بین وجود دارد.

 

ایران، عادیِ عادی!

وی خاطرنشان کرد: اومیکرون بسیار نگران کننده است و امیدواریم چیز خاصی نباشد. باید اومیکرون را کنترل و جمع کرد. تجربه ثابت کرده که وقتی جایی همه گیری شدت پیدا می کند سفرهای بین المللی باعث گسترش آن می شود. خدا کند اومیکرون این حالت را نداشته باشد.

عمادی اذعان داشت: ما در ایران هم چیز را به حالت عادی برگردانده ایم که اصلا درست نیست. مدارس باز شده ، تردد شبانه را برداشته اند و همه محدودیت های دیگر نیز رفع شدهاست. الان همه خوشحال هستیم و جشن می گیریم که شهرهای ما دیگر رنگ قرمز ندارد اما خطر همیشه بیخ گوش ما هست. باید با حواس جمع تری در برابر همه گیری بیماری کرونا عمل کنیم.

 

رنگ سیاه اروپا و یک نکته

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با نرخ بالای ابتلا در اروپا با وجود واکسیناسیون گسترده در کشورهای این قاره نیز گفت: در رابطه با کشورهایی که هم اکنون رنگ قرمز و یا سیاه دارند نکته مهمی است. آمار مرگ و میر آنها نسبت به سال گذشته بسیار پایین است و اصلا قابل مقایسه نیست.

این متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: درست است که موارد ابتلا زیاد است اما در مدت اخیر مرگ کرونایی پایین آمد. ما همیشه این را گفته ایم، واکسن قرار نیست از بیماری پیشگیری کند اما اگر واکسن را بزند بدنش آمادگی نسبی در برابر ورود احتمالی ویروس را خواهد داشت. در واقع واکسن مانع از آن می شود که کرونا یک عفونت غیرقابل کنترل به وجود بیاورد و در نهایت مرگ را رقم بزند.

رئیس بخش بیماریهای عفونی بیمارستان امام خمینی عنوان کرد: واکسن هایی که اکنون در دنیا وجود دارند جلوی ابتلا را نمی گیرند اما مانع از ابتلا به بیماری شدید و مرگ و میر می شوند. در کشورهای اروپایی اکنون موارد ابتلا بسیار زیاد است اما مرگ و میر چندان بالایی ندارند.

 

واکسن ها را زیر سوال نبرید

دکتر عمادی در رابطه با لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: واکسن ها اثربخشی محدودی دارند. برخی از بیماری ها نظیر سرخک و یا آبله مرغان دیگر تا پایان عمر قابل تکرار نیستند اما کرونا این چنین نیست. حتی اگر فردی به کرونای شدید مبتلا شود ممکن است چند ماه بعد دوباره آن را بگیرد.

وی هشدار داد: ماهیت بیماری کرونا اینگونه است که حتی اگر فردی مبتلا به ان شود ، آنتی بادی هایی که بدن او می سازد پایا نیستند و دوباره بعد از چند ماه فروکش می کنند. در واقع مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا کاهش پیدا می کند.

دکتر عمادی تاکید کرد: اثربخشی واکسن ها نیز به همین گونه است و مدتی بعد کاهش می یابد. اما با وجود اینکه اثربخشی آنها به مرور زمان کمتر می شود باید بگویم اگر این واکسن ها را اکنون نداشتیم چه کار باید می کردیم؟ اگر این واکسن ها در دست ما نبود اکنون مرگ و میر کرونایی بسیار بالا بود.

وی گفت: با تمام محدودیت هایی که وجود دارد از این واکسن ها باید استفاده شود. ما نباید واکسن ها را زیر سوال ببریم و اصلا کار درستی نیست.

رئیس بخش بیماریهای عفونی بیمارستان امام خمینی یادآور شد: آمار مرگ و میر در کشور را در نظر بگیرید. اکثر کسانی که بابت بیماری کرونا فوت کرده اند کسانی بوده اند که واکسن کرونا نزده اند. تفاوت محسوسی بین افرادی که واکسن زده اند و کسانی که نزده اند وجود دارد. بنابراین نقش واکسن را نباید زیر سوال ببریم و اهمیت آن را نادیده بگیریم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته اینطور هم نباشد فردی که واکسن می زند ماسک را کنار بگذارد و تمام پروتکل ها را زیر پا بگذارد. این هم درست نیست.

عمادی در پایان گفت: احتمال اینکه با این ویروس جدید یک پیک کرونایی دیگر داشته باشیم اصلا بعید نیست. در واقع احتمال آن زیاد است. حالا این موج چه زمانی شروع شود خدا می داند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها