برخی از افراد مبتلا به بیماری کرونا بعد از مدتی شاهد تغییراتی روی انگشت پای خود می شوند. این تغییرات در واقع به صورت شکل گرفتن ضایعاتی بر روی پوست است.
کد خبر: ۱۳۴۱۹۵۲

به گزارش جام جم آنلاین ، به نظر می رسد عارضه تغییر شکل انگشت پا که به عارضه «نوک شست کرونایی» معروف شده است برای برخی از افراد مبتلا به کرونا اتفاق می افتاد.

این عارضه می تواند در هر سنی رخ بدهد اما گویا در کودکان و نوجوانان بیشتر است.

برای برخی این ضایعه بدون درد است ، اما برای برخی دیگر می تواند بسیار دردناک و خارش دار باشد و یا حتی با تاول همراه شود.

برخی از کسانی که به این عارضه مبتلا شده اند به سختی کفش می پوشند.

این عارضه پوستی بیشتر بر روی شست پا ظاهر می شود اما گاهی اوقات بر روی انگشتان دست هم شکل می گیرد که به صورت قرمز و بنفش خود را نشان می دهد.

برای از افراد این ضایعه به شکل دردناکی متورم می شود و پوست زبری را برای آنها به وجود می آورد. این موضع حتی ممکن است چرک هم بکند.

این عارضه در برخی افراد ماه ها طول می کشد اما برای برخی دیگر فقط چند هفته باقی می ماند.

البته عارضه انگشت شست پای کرونای تا امروز در فهرست علائم مرسوم کرونا قرار نگرفته است؛ علائمی که شامل تب، سرفه و یا فقدان حس بویایی و چشایی است.

اما سوال این است که چرا عارضه شست پای کرونایی برای برخی افراد رخ می دهد؟

بر اساس آخرین یافته ها و بر اساس آزمایشات پوستی و خونی، دو بخش از سیستم ایمنی بدن مسئول به وجود آمدن این وضعیت هستند. هر دو بخش شامل مکانیسم هایی هستند که بدن برای مبارزه با کووید از آن استفاده می کند. یکی پروتئین آنتی ویروسی معروف به اینترفرون نوع یک است و دیگری یک نوع آنتی بادی که نه تنها به ویروس ها مهاجم بلکه به اشتباه به سلول ها و بافت های بدن فرد حمله می کند.

به گفته محققان دانشگاه پاریس فرانسه، سلول های پوشاننده رگ های خونی کوچک که مناطق آسیب دیده را تامین می کنند نیز درگیر هستند.

محققان پیش از این افراد زیادی را که در گیر عارضه انگشت شست کرونایی شده اند، بررسی کرده اند. یافته های مختلف در رابطه با مطالعه دررابطه با وضعیت این بیماران به پزشکان کمک می کند راهکارهایی برای درمان بیماری داشته باشند.

به هر حال این عارضه در برخی از بیماران مبتلا به کرونا خود به خود رفع می شود اما در برخی دیگر نیاز به درمان و دارو و کرم دارد.

عارضه شست پای کرونایی به طور مکرر در بسیاری از نقاط جهان رویت شده است.

مشکلات پوستی مرتبط با کووید می تواند مدتی بعد از بیماری حاد و حتی در افرادی که علائم دیگری ندارند ظاهر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها