گفت و گو با هادی رضایی سرمربی تیم والیبال نشسته که در توکیو عزادار مادرش شد‌

این قهرمانی قابل پیش‌بینی بود

اگر شناختی از عملکرد کمیته ملی پارالمپیک طی دوره‌های قبل داشته باشیم به این جمع‌بندی می‌رسیم که تصمیم ستاد رقابت‌ های پارالمپیک توکیو برای دوره‌2020 این بود که اعزام ورزشکاران بر حسب قانون «کیفی‌ گرایی» باشد.
کد خبر: ۱۳۳۶۲۴۰

ما در بسیاری از رشته‌ها توانایی کسب سهمیه داشتیم اما کسانی اعزام شدند که می‌دانستیم در سطح قهرمانی جهان هستند و احتمال موفقیت آنها بیشتر است.

این تصمیم بسیار چالشی بود و در رابطه با آن بسیار بحث و جدل شد. در پی این تصمیمات ما فوتبال را اعزام نکردیم. بسکتبال با ویلچر هم با کلی تردید به رقابت‌ها رفت.

به هرحال این موارد تصمیماتی بود که سه سال قبل اتخاد شد و ورزش پارالمپیکی ایران بر پایه همین تصمیمات حرکت کرد.

ستاد رقابت‌ های پارالمپیک ایران متشکل از فدراسیون‌هایی بود که در کمیته پارالمپیک عضویت داشتند. با خرد جمعی تصمیمات در رابطه با اعزام ورزشکاران و تیم‌ها اتخاذ شد و راهنمای حرکات این ورزشکاران در سه سال اخیر شد.

با این شرایط با ضرس قاطع می‌گویم نتایجی که در پارالمپیک کسب شد کامل قابل پیش‌بینی بود. حتی موارد ناکامی و موفق نبودن در رابطه با رقابت‌های بسکتبال با ویلچر نیز پیش‌بینی شد.

به نظر من عملکرد فدراسیون نابینایان در این رقابت‌ها بسیار عالی بود. با توجه به تعداد ورزشکارانی که این فدراسیون در پارالمپیک توکیو داشت عملکرد آنها در حد عالی توصیف می‌شود.

فدراسیون جانبازان نیز فدراسیون قدیمی‌تری به شمار می‌رود و اتفاقا این نهاد نیز در پارالمپیک عملکرد خوبی داشت.

آنها به اهدافی که می‌خواستند دست یافتند. رسم بر این است که بعد از تورنمنت‌های بزرگ همانند رقابت‌های پارالمپیک، بازی‌های آسیایی یا جهانی ارزیابی صورت می‌گیرد و تمامی رشته‌ها با حضور سرپرستان و سرمربیان آنها جلسه‌ای خواهند داشت.

ارزیابی‌های قبلی با آنچه از سوی آنها در پارالمپیک رقم خورد کنار هم قرار می‌گیرد و بررسی می‌شود. یک کار کاملا کارشناسی شده و علمی از دل این ارزیابی جدید بیرون می‌آید.

با توجه به مبحث «رقیب‌شناسی» و البته شرایط سخت بیماری همه‌گیر کرونا در ایران عملکرد بسیار خوبی از سوی ورزشکاران ایرانی دیدیم. ورزشکاران ایرانی نسبت به همتایان خارجی خود در مضیقه بیشتری نسبت به برگزاری اردو قرار داشتند اما کارهای خوبی در توکیو صورت گرفت و کسب مدال‌های متعدد همراه با رکوردشکنی‌های مختلف بود و به نظر من این عملکرد در حد عالی است.

کاروان ورزشی ایران حتی قادر بود مدال‌های بیشتری را هم به دست بیاورد البته برخی از کشورها در رشته‌ای مثل شنا با تعداد ورزشکاران بیشتری شرکت می‌کنند چون می‌دانند شانس کسب مدال دارند اما ما چنین رویکردی در شنا نداشتیم و نتوانستیم در این رشته سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم. با تمام این اوصاف عملکرد پارالمپیکی ایران رو به رشد و کاملا مثبت بود.

با توجه به این‌که سیاستگذاری‌های پاراالمپیکی ایران از چهار سال قبل از آغاز رقابت‌هاست باید از همین الان برای پاریس 2024 تصمیم‌گیری کنیم. بضاعت ورزشی زیادی در کشور داریم اما باید نگاه را به این سمت ببریم که فقط مدال‌آوران و رشته‌های حائز شانس کسب مدال راهی رقابت‌ها شوند.

رقابت‌های پارالمپیک سطح فنی بالایی دارد و برای رقم خوردن یک شرایط ایده‌آل همه باید دست به دست هم بدهند.

ما در این دوره، رشته فوتبال را نتوانستیم اعزام کنیم و همچنین تعداد زیاد دیگری از ورزشکاران دیگر به دلیل شانس کم مدال‌آوری نتوانستند در توکیو جایی داشته باشند. اما این بسیار خوب و حرفه‌ای است که ورزشکاران مدال‌آور را اعزام می‌کنیم.

امین‌ الله مانی - کارشناس ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها