متخصصان شرکت دانش‎بنیان «هوش کاوان فراپرداز توس» با تکیه بر دانش بومی توانسته‌اند خدمات کاربردی در زمینه پردازش تصاویر و اسکن و احراز هویت هوشمند ارائه کنند

احراز هویت سریع و دقیق با دستگاه‎های هوش کاوان

کارشناسان شرکت «سنگ زرمهر» توانسته‌اند ضمن استحصال فلزات گرانبها از نهاده‌های معدنی، روندی دانش‌بنیان برای خالص‌سازی طلا و نقره و ارتقای کیفیت و خلوص این فلزات ایجاد کنند

طلای ناب با کیمیاگری مدرن به روش پارسیس

تبدیل‌کردن فلزات نه‌چندان قیمتی مانند مس به طلا، از آرزوهای دیرینه بشر بوده که در قالب «کیمیاگری» دنبال می‌شد.
کد خبر: ۱۳۳۲۲۰۹

در قرن‌های گذشته بسیاری از دانشمندان کیمیاگری را ناممکن می‌دانستند و آن را در دسته علوم طبقه‌بندی نمی‌کردند؛ اما امروزه به لطف پیشرفت‌های چشمگیری که در عرصه فناوری رخ داده است، استحصال طلا از کنسانتره‌های معدنی از جمله نهاده‌های مس که به آن «لجن آنُدی مس» نیز گفته می‌شود، به امری امکان‌پذیر تبدیل شده است.

شاید بتوان فرآیند استحصال طلا و نقره از کنسانتره‌های مس را «کیمیاگری مدرن» در نظر گرفت و شرکت دانش‌بنیان «سنگ زرمهر» را نیز اولین کیمیاگر مدرن ایرانی دانست.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سنگ زرمهر در خصوص حوزه فعالیت این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «شرکت سنگ زرمهر که با نام تجاری «پارسیس» شناخته می‌شود، از مجموعه شرکت‌های «گروه صنعتی‌ومعدنی زرمهر» به‌شمار می‌رود. این مجموعه با هدف فرآوری و خالص‌سازی فلزات گرانبها و همچنین تولید آثار هنری و مصنوعات دانش‌بنیان از آنها وارد عرصه شد. مدیریت پارسیس در سال 93 برای دریافت پروانه بهره‌برداری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اقدام نمود و با اخذ مجوزهای لازم، این مجموعه در سال 94 شروع به‌کار کرد.»

سعید رحمانی می‌افزاید: «در ابتدا فعالیت اصلی ما بر روی تولید فلزات گرانبها از محل کنسانتره‌ها و نهاده‌های معدنی متمرکز بود. شیوه کار به این شکل بود که ما کنسانتره‌های تولیدی مجموعه «مس سرچشمه» را از طریق بورس کالا خریداری می‌کردیم و سپس با انجام فرآیندهای پیشرفته کاملا عاری از مخاطره‌های محیط‌زیستی و در قالب یک «صنعت سبز»، فلزات گرانبهایی مانند طلا، نقره و سلنیوم را از آن استحصال می‌کردیم.»

او در ادامه اضافه می‌کند: «در گام بعدی باتوجه به تجهیزات و دانش‌فنی موجود در مجموعه پارسیس، اقدام به خالص‌سازی یا پالایش فلزات گرانبها کردیم. در این مسیر، موفقیت ما زمانی حاصل شد که توانستیم با بهره‌گیری از دستگاه‌های شیمیایی، الکتریکی و همچنین الکتروشیمیایی پیشرفته‌ای که در شرکت پارسیس وجود دارد، عملیات خالص‌سازی انواع طلا و نقره، از جمله شمش‌های تولیدی معادن و طلای آب شده بازار را به‌شیوه‌ای انجام دهیم که به عیارهای استاندارد 9/999 برای طلا و 999 برای نقره دست‌یافتیم. در حال حاضر ما اولین و تنها تولیدکننده فلزات گرانبها با درصد خلوص بالا در کشور هستیم که از ظرفیت پالایش زیادی برخورداریم؛ همچنین فعالیت‌های ما مطابق با استانداردهای بین‌المللی است و در این راستا، کلیه استانداردهای داخلی و ایزوهای بین‌المللی مرتبط را نیز اخذ کرده‌ایم.»

جامعه هدف پارسیس

قائم مقام مدیرعامل مجموعه پارسیس درباره مشتریان و جامعه هدف این شرکت تصریح می‌کند: «اصلی‌ترین مشتریان ما را تولیدکنندگان زیورآلات و مصنوعات فلزات گرانبها و سرمایه‌گذاران خرد و کلان تشکیل می‌دهند. مصنوع زینتی‌ای که ماده اولیه آن شمش طلای خالص باشد، بسیار باکیفیت‌تر و خوش‌رنگ‌تر خواهد بود. این گروه از تولیدکنندگان پس از آن که طلای خالص را از ما تهیه کردند، طبق استانداردهای موجود عناصر دیگری مانند مس و نقره را با اندازه‌های مشخص به آن اضافه می‌کنند تا طلای مرغوبی برای ساخت جواهرات و زیورآلات به‌دست بیاید.»

وی در ادامه ضمن اشاره به خلوص بالایی که محصولات پارسیس دارند، خاطرنشان می‌کند: «به‌دلیل همین خلوص بالاست که فلزات گرانبهای ما و به‌ویژه نقره را در صنایع دیگری مورد استفاده قرار می‌دهند. از جمله این صنایع می‌توان به تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، صنایع دفاعی، آزمایشگاه‌های ساخت برخی از انواع کاتالیست‌ها اشاره کرد.

طلای ناب با کیمیاگری مدرن به روش پارسیس

رحمانی در رابطه با انواع محصولاتی که پارسیس تولید می‌کند نیز می‌گوید: «بخشی از محصولات ما را شمش‌های طلا و نقره در وزن‌های مختلف، از یک گرم تا یک اُنس تشکیل می‌دهند. ما این تولیدات را در بسته‌بندی‌های امنیتی به مشتری تحویل می‌دهیم تا ضمن جلوگیری از وقوع هرگونه سوء استفاده، خیال مشتری را از انجام یک خرید مطمئن و با اصالت راحت کنیم. همچنین در بخش صنعتی نیز محصولات ما در قالب‌های نیم‌کیلویی، یک کیلویی و... عرضه می‌شود.»

وی در خصوص سایر فعالیت‌های این مجموعه نیز می‌گوید: «یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت ما را ساخت مصنوعات صنایع‌دستی و زیورآلات تشکیل می‌دهد که در قالب «مرکز آفرینش‌های هنری پارسیس» ارائه می‌شود. این آثار خاص و منحصربه‌فرد را تعدادی از هنرمندان بزرگ و خوشنام کشورمان طراحی و تولید می‌کنند. راه دیگری که برای مشاهده و همچنین خرید محصولات هنری و تزئینی ما وجود دارد وبسایت پارسیس است.

گفتنی است ما تنها عضو ایرانی «انستیتو بین‌المللی فلزات گرانبها» (IPMI) هستیم و برند پارسیس را در نقاط مختلفی از جهان مانند اتحادیه اروپا، امارات، عراق و ترکیه به‌ثبت رسانده‌ایم.

درهمین راستا، صادرات محصولات ما به این کشورها نیز صورت می‌گرفت که با وجود انتخاب پارسیس طی سه سال متوالی به‌عنوان «صادرکننده نمونه ملی» در ارتباط با تولید مصنوعات و صنایع دستی از فلزات گرانبها، متأسفانه از سال 97 و همزمان با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه کشورمان، فعلا فعالیت‌های صادراتی ما متوقف شده و فقط روی بازارهای داخلی تمرکز کرده‌ایم.»

چشم‌اندازی که برای پارسیس ترسیم شده 

قائم مقام مدیرعامل شرکت پارسیس، گسترش استفاده از شمش‌های طلا و نقره خالص و استاندارد را به‌عنوان اولین هدف این مجموعه معرفی کرده و می‌گوید: «بهره‌گیری از شمش‌های خالص باعث می‌شود کیفیت صنعت طلا و نقره در کشورمان افزایش پیدا کند. همچنین زمینه دیگری که از اهداف اصلی ما محسوب می‌شود، توزیع شمش‌های استاندارد در کشور است که این موضوع نیز تنها از طریق خالص‌سازی طلا و نقره قابل انجام است.»

رحمانی در خصوص چشم‌انداز پارسیس در حوزه بازارهای خارجی نیز اشاره می‌کند: «کشور امارات به‌عنوان درگاهی در منطقه محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توان به سایر بازارهای بین‌المللی نیز دست پیدا کرد. ما پیش‌از تحریم‌ها بازار بسیار خوبی در امارات پیدا کرده بودیم که متأسفانه اکنون آن را به‌نوعی از دست داده‌ایم؛ اما با رایزنی‌هایی که اخیرا صورت گرفته است امیدواریم بتوانیم به نمایشگاه «اِکسپوی 2020» (EXPO 2020) در دبی به چشم فرصتی برای ارائه مجدد طلای ایرانی نگاه کنیم و از طریق آن به بازار منطقه بازگردیم.»

ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولات «پارسیس»

به گفته سعید رحمانی، یکی دیگر از شاخه‌هایی که شرکت پارسیس وارد آن شد، استحصال طلا از کنسانتره‌های معدنی سایر شرکت‌ها بود.

وی اشاره می‌کند: «برخی کارخانجات و معادن هستند که کنسانتره‌هایی حاوی فلزات گرانبها تولید می‌کنند؛ اما این کنسانتره‌ها به‌صورت ناخالص و در ترکیب با سایر مواد معدنی است. این شرکت‌ها که خودشان امکان استحصال طلا را ندارند، نهاده‌هایشان را به کشورهای خارجی صادر می‌کردند. زمانی که پارسیس وارد این عرصه شد، طی مکاتباتی که بخش مدیریتی این مجموعه با فعالان، ارگان‌ها و نهادهای مرتبط انجام داد، آمادگی خود را برای خالص‌سازی و پالایش این کنسانتره‌ها اعلام کردند. به‌این ترتیب پارسیس توانست قراردادهای پیمانکاری جدیدی با این قبیل شرکت‌ها منعقد کند که بر اساس آن کنسانتره‌های آنها را خریداری کرده و پس از خالص‌سازی، طلای موجود در آنها را به این شرکت‌ها بازگردانی کند. زمانی که شمش طلا با استفاده از نهاده‌های معدنی تولید می‌شود، با وجود عیار بالایی که ممکن است داشته باشد حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین و عناصر مزاحم است. این ناخالصی‌ها خاصیت نرمی و چکش‌خواربودن طلا را ازبین می‌برند و در مراحل بعدی از انجام فرآیندهای دیگر روی این طلا جلوگیری می‌کنند. به‌همین دلیل است که مصنوعات زینتی را نمی‌توان با استفاده از این نوع شمش‌ها تولید کرد. در این مرحله است که نیاز به یک واحد مستقل پالایش‌کننده طلا کاملا احساس می‌شود. تنها با بهره‌گیری از شیوه‌های خالص‌سازی است که می‌توان ناخالصی‌ها و عناصر مزاحمی که همراه شمش‌های طلا هستند را ازبین برد و آن را به مصنوعات گرانبهای زینتی تبدیل کرد. شرکت پارسیس به‌خاطر انجام فرآیند پالایش طلا، در سال 97 موفق شد گواهی دانش‌بنیانی را از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌ جمهوری دریافت کند.

راه‌های ارتباط با شرکت  «سنگ زرمهر»

وبسایت: parsisgold.com
ایمیل: info@parsisgold.com
اینستاگرام: parsisgold
تلفن: 05138088 و 09120238088
آدرس:  نشانی دفتر مرکزی: مشهد، بلوار سجاد، خیابان میلاد، کوچه میلاد2، پلاک 20، ساختمان پارسیس- نشانی گالری: تهران، خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، روبه‌روی در سفارت بریتانیا، شماره ۱۶۷۶

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها